Gå til innhold

Budsjettprosessorer støtter 64-bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Supert! Endelig er hele markedet 64bit-ifisert.

 

Sempron kommer i sokkel 754 (og sokkel A)-format, ikke i 939.

Sempron kommer for tiden i sokkel 754 og sokkel A, men er ventet å komme i sokkel 939-format etter hvert. Noen asiatiske nettsteder har allerede testet Sempron sokkel 939 for et par måneder siden så de er nok i planene til AMD. Når de vil bli lansert er selvfølgelig usikkert. Min gjetning går i retning av en utsettelse til årsskiftet 2005/2006 slik at det passer fint inn som en forberedelse til innføringen av sokkel M2 til midt-end og high-end desktop-markedet.

 

NB. Sempron på sokkel A vil neppe få 64bit noen gang siden de er basert på thorougbred-kjernen og det ville blitt alt for omfattende å bygge om den gamle K7-baserte kjernen til 64bit. Sempron på sokkel 754 er allerede en K8-basert kjerne og trengte bare en enkel aktivering av 64bit.

Lenke til kommentar
Sempron kommer i sokkel 754 (og sokkel A)-format, ikke i 939.

HP leverer faktisk desktop PCer med Sempron for sokkel 939, så det eksisterer men tydeligvis kun for OEM-markedet.

 

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det har blitt solgt flere 64-bits Sempron enn Itanium. Det tok vel snaut et kvartal før salget av Opteron hadde tatt igjen Itanium som likevel hadde 2 års forsprang. 64-bits Sempron klarer kanskje det samme på under 1 måned? :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Blir morsomt å se hvilken kjerne de har.. Hva tror du Simen1?

Jeg vil gjette på at de er basert på winchester/venice siden de er 90nm og dermed billigere å produsere enn de gamle 130nm-brikkene (clawhammer/newcastle)

 

Men det kommer helt an på hvor mange gamle brikker de har på lager ennå. Kanskje det blir 130nm først, og så 90nm etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...