Gå til innhold

50 prosent infisert etter 12 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Bruker man den innebygde brannmuren som finnes i Win xp SP1 og SP2 før du logger deg på nettet så er jo problemet løst, den intergerte brannmuren i Windows er ikke helt optimal men den stopper inngående trafikk og det er jo det viktigste i første omgang.

 

Og da har man muligheten til å hente det man trenger av sikkerhets relaterte programmer i fra nettet uten å være eksponert for trojanere og virus...

Lenke til kommentar

Ja, dessuten sender Microsoft ut SP2 og diverse sikkerhetsoppdateringer ut på CD gratis så et er egentlig ingen grunn til at man skulle få virus/orm/whatever før man får oppdatert maskinen lenger. Dessverre er det vanskelig å patche brukeres dumhet, så det problemet vil nok vedvare en stund til :(

Lenke til kommentar

Det er jo ikke brukerenes dumhet at man antar at man kan logge på med HELT clean install av Win XP, for så å logge på windows update og hente ned SP2.

 

Dette kunne vært løst med at man FØR man starter windows for første gang fikk oppdatert til siste service pack.

Lenke til kommentar

Det er fakta det. Jeg installerte i "feil" rekkefølge sist jeg la inn Windows på en ny harddisk. Gikk vel kanskje en halvtime før jeg la inn antivirus-programmet etter at jeg lagde internett-forbindelsen.

Surfa rundt i kjedsomhet mens jeg installerte alle Windows Updatene.

 

Og allerede i installeringa av antivirus fant den 3 trojans. Har også mista tilgang til ut-epost 2 ganger pga spredning av virus eller portscan iflg Telenor.

 

Så folkens, alltid installer et virusprogram FØR dere går online. Jeg surfa ikke mye for å si det sånn, men det snek seg inn 3 stk trojanere likevel. Det er ikke som i gamle dager da man bare fikk virus om man surfet på "hackesider" eller warezsider. De er overalt. Jeg ble ganske lang i maska når mailen fra Telenor kom om begrenset tilgang pga virusspredning eller portscan.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det er fakta det. Jeg installerte i "feil" rekkefølge sist jeg la inn Windows på en ny harddisk. Gikk vel kanskje en halvtime før jeg la inn antivirus-programmet etter at jeg lagde internett-forbindelsen.

Surfa rundt i kjedsomhet mens jeg installerte alle Windows Updatene.

 

Og allerede i installeringa av antivirus fant den 3 trojans. Har også mista tilgang til ut-epost 2 ganger pga spredning av virus eller portscan iflg Telenor.

 

Så folkens, alltid installer et virusprogram FØR dere går online. Jeg surfa ikke mye for å si det sånn, men det snek seg inn 3 stk trojanere likevel. Det er ikke som i gamle dager da man bare fikk virus om man surfet på "hackesider" eller warezsider. De er overalt. Jeg ble ganske lang i maska når mailen fra Telenor kom om begrenset tilgang pga virusspredning eller portscan.

Å installere AV er ikke bra nok, mange ormer glir under radaren til AV-programmer fordi det finnes en million varianter, som tidligere sagt, å surfe uten firewall, eller oppdatert windows= virus/orm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette stemmer bra med mine erfaringer. For ca et år siden innstallerte jeg Windows XP (uten Servicepacks) på en maskin uten brannmur. Jeg plugget i nettverkskabelen for å skynde meg å laste ned SP1 men allerede etter 30 sekunder begynnte det å skje ting jeg ikke hadde kontroll over. Jeg mistet plutselig rettigheter til alle progammer, brukere og det kom opp en melding om "this computer will shut down in 59 seconds".. Virusinfisert etter 30 sekunder !!

 

Løsningen var å fromatere hele disken og bruke en allerede sikker maskin til å laste ned alle oppdateringer med og innstallere virusfjerner og brannmur før jeg plugget nettverkskabelen i veggen igjen.

 

Så det er litt av en snøstorm av virus på nettet, det skal ikke lang tid til før man blir truffet av ett eller flere. Det gjelder altså å "kle seg" mot uværet og beskytte seg med brannmur, oppdateringer og virusfjerner før man går ut i stormen.

Lenke til kommentar

Har selv erfart nettop dette, problemet skjer veldig ofte på linjer som telenors PPOE eller for eksempel linjer som ikke bruker NAT.

 

Noen rutere har allerede et filtersett som stopper en del trafikk før den kommer til selve pcen så en god ruter er allerede første forsvarsmur mot disse små terroristene, så gjelder jo det å ha tunga rett i munnen og ha noe aktivert eller innstalert på dataen før man kobler i nettverkskabelen.

 

Har pr dags dato enda ikke blitt alvorlig infisert av et nettverksvirus eller et som sprer seg over nettet, med unntak av et par episoder der samboeren har åpnet et vedlegg fra søstra si, men nå spør hun meg før hun åpner vedlegg.

Lenke til kommentar

Eg har formatert eit par ganger, og forje gangen så instalerte eg norton 2005 før eg begynte på winupdate. Fekk ingen virus. Har og router med innebygd brannmur so den hjelpe nok ein del. Men det er fint mulig å greie seg på internett uten å få virus. Noke som er enklare å få er spyware o.l

Lenke til kommentar

Det beste for å unngå slikt, er nok som nmedaas sier og slipstreame nyeste service pack innpå windows installasjons cd-en. Intsallere antivirus/gjerne kombinert med brannmur, og oppdatere den straks man kobler seg til nett. Også selvfølgelig sjekke ut Windows update rett etterpå.

Spyware/adware er jo selvfølgelig også en trussel, men det kommer jo etterpå og har vel kanskje ikke så mye med dette å gjøre.

 

Litt skremmende hvor "utrygt/sårbart" windows egentlig har blitt!

Lenke til kommentar

Har nok en del å si hvordan man er koblet på nettet. Koblet direkekte på uten noen form for routing eller filtersett er du i trøbbel med en gang.

Brannmur i hw og en god antivirus er nok den beste løsningen for folk flest.

 

Bruk av internett er jo også relativt. Hvis du bruker dagen på å lese spam og surfe etter gratis porr, vil dine dataproblemer raskt overskygge dine sosiale problemer. (bodde en stund i kollektiv med en fyr jeg måtte reformatere maskina til ca. en gang i måneden, mens ingen andre på nettverket ble "anngrepet". Antivirus hjalp ikke og det var umulig å rense maskina. Fant raskt ut at han satt oppe om natta og brukte nettet "aktivt".)

Lenke til kommentar

Når broren min skulle legge inn XP på nytt på maskinen sin så ble han infisert av det "telle ned og skru av" viruset 2 ganger på rad. Begge gangene skjedde det før han rakk å komme på windows update, og det var det første han gjorde etter installen.

 

Ganske kjedelig å installere XP 3 ganger for å få brukt maskinen!

Lenke til kommentar
Når broren min skulle legge inn XP på nytt på maskinen sin så ble han infisert av det "telle ned og skru av" viruset 2 ganger på rad. Begge gangene skjedde det før han rakk å komme på windows update, og det var det første han gjorde etter installen.

 

Ganske kjedelig å installere XP 3 ganger for å få brukt maskinen!

Og nå har han ikke orm? Han har jo 90% sikkert det, bare en annen type, snakker om å ikke lære av sine feil... :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du ikkje har SP2 eller andre oppdateringer tilgjengeleg ved reinstallering, så kan ein trikse det til litt.

 

Napp ut nettverkskabelen før du starter maskina, plugg i kabelen etter oppstart, og start oppdateringa umiddelbart etterpå. Når du ha lasta ned og nedlastinga er verifisert, så deaktiver nettverket/napp ut nettverkskabelen, og installer. Det fungerer også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...