Gå til innhold

Spennende USB-tape fra HP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
USB-enheten finnes foreløpig i to forskjellige modeller, StorageWorks DAT 40 USB og StorageWorks DAT 72 USB - der modellnummeret ganske enkelt gjenspeiler antall GB som kan lagres komprimert.

Jeg liker ikke helt at de oppgir "hvor mange GB som kan lagres komprimert". Produsentene kan jo ikke vite hvilke data kundene ønsker å lagre, og dermed ikke den potensielle komprimeringsgraden. Noen bruksområder kan sikkert komprimeres tapsløst 10-20 ganger, mens andre tign ikke kan komprimeres noe som helst.

Lenke til kommentar

Hos oss så stemmer denne compression ganske bra, vi oppnår 2.35:1 ved backup 150gb fra 13 stk servere fordelt på oracle, sql, filservere, linux og dc'er.

 

Er nok veldig tvilsomt at noen vil begynne å markedsføre størrelsen uten compression, er vel mer sannsynlig at noen vil begynne å markedsføre 3:1 størrelser.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke helt at de oppgir "hvor mange GB som kan lagres komprimert". Produsentene kan jo ikke vite hvilke data kundene ønsker å lagre, og dermed ikke den potensielle komprimeringsgraden. Noen bruksområder kan sikkert komprimeres tapsløst 10-20 ganger, mens andre tign ikke kan komprimeres noe som helst.

Nå bruker de jo alltid 2:1 komprimeringforhold da, så vi vet jo hvor mye kasetten tar ukomprimert.

 

Så er det opp til hver enkelt og finne ut hvor mye av den data de har som kan komprimeres.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke helt at de oppgir "hvor mange GB som kan lagres komprimert". Produsentene kan jo ikke vite hvilke data kundene ønsker å lagre, og dermed ikke den potensielle komprimeringsgraden. Noen bruksområder kan sikkert komprimeres tapsløst 10-20 ganger, mens andre tign ikke kan komprimeres noe som helst.

Nå bruker de jo alltid 2:1 komprimeringforhold da, så vi vet jo hvor mye kasetten tar ukomprimert.

 

Så er det opp til hver enkelt og finne ut hvor mye av den data de har som kan komprimeres.

Kassetten komprimerer ingen ting. Det er programvare som komprimerer dataene med en algoritme tilsvarende zip. Komprimeringsforholdet kan ikke bare settes til 2:1. Det går ikke an. Hvis du f.eks prøver å lagre film eller musikk eller andre ting som allerede er komprimert så kan ikke zip eller denne stasjonen komprimere det noe ytligere. Derimot, hvis man prøver å lagre tekstfiler, f.eks telefonkatalogen i ukomprimert tekst-format så vil programvaren selvfølgelig komprimere så mye den kan: Trolig 10-20 ganger.

Lenke til kommentar

Simen1:

Jeg snakker om i spesifikkasjonene, som jeg også sier er faktisk komprimering noe du må regne ut selv for den datamengden du har.

 

Når det i spesifikkasjonene står at en kasett tar (f.eks.) 200GB, vet vi at den tar 100GB ukomprimert.

 

Seff er det jo "feil" av produsentene å oppgi størrelse med komprimert data, men det er nå bare slik det alltid har vært...

 

Uten å ha sjekket det kan jeg garantere deg at den StorageWorks DAT 40 bruker 20GB taper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...