Gå til innhold

von Tetzchner: - Firefox-tall er feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

You make the world's best browser. It's smaller and faster than Internet Explorer, and a lot more secure, and every year you think up new ideas that make browsing easier. Then a rival appears that steals your ideas and yet only manages to produce a slower, clunkier and feature limited version of your browser - and the press reacts as if it's just discovered the internet for the first time. What do you do?

 

:D

Lenke til kommentar
Hva skal jeg si?

 

"whine whine whine"  :thumbdown:

Du kan kalle det syting, men det begynner å bli slitsomt med Firefox-zealots som stadig skal rakke ned på Opera og fortelle om hvor fantastisk mange som bruker Firefox, "og derfor må jo Opera suge".

 

Opera-brukere har lenge visst at browser-stats er lite troverdige. At Opera-sjefen påpeker dette gjør det ikke til syting, men til en faktaopplysning.

 

Det er jo på tide at Opera sier noe. Tradisjonelt har det vært Mozilla som har hakket og hakket og hakket på Opera. Og da jubler Firefox-brukerne selvsagt. Onde Opera!

Lenke til kommentar

Opera har reklame, så sant man ikke "kommer over en key på en tilfeldig side", eller betaler lisens.. Det suger kraftig. Ellers er opera en god, rask browser. Men jeg holder meg til firefox, da jeg heller vil ha en browser som starter på 1 tiendel (ja, gentoo-linux) , uten mange fancy funksjoner jeg aldri bruker, enn en browser som bruker noen sekunder på å starte, med alle de funksjonene jeg aldri bruker.. :p

 

Derfor bruker jeg firefox.

 

Et par ting jeg ikke liker med firefox, er da at linuxversjonen ikke har støtte for shockwave-player, eller rettere sagt, Macromedia har ingen versjon for linux-firefox da.. :)

 

Men, lets keep on topic :)

 

Har de tallene egentlig noen betydning? Eneste som teller, i mine øyne, er at IE får en mindre del av kaka! Har aldri likt IE i seg selv, eller at microsoft binder IE så fast i oeprativsystemet, at det er umulig å fjerne.

Lenke til kommentar
From: haavard <[email protected]>

Subject: Flamebait Journalism: How inaccurate browser stats can get you readers

Date: Thu, 23 Jun 2005 11:22:25 +0200

 

ZDNet reported a couple of days ago that Firefox's market share figures are inflated, according to Jon S. von Tetzchner.

 

Maybe a term one could use for this kind of reporting is "Flamebait Journalism". Jon actually had a long talk with the journalist, but it seems that they decided to only pick out certain things to make it sound like he was attacking Firefox.

 

This is not the first time a journalist has taken certain liberties, so the lesson is still: When you rely on information passed on from someone else, don't automatically assume that what they are reporting is accurate. Especially not if igniting a flamewar gets them readers, and that's what they want.

 

And yes, download numbers are unreliable, just like other kinds of browser stats. You are preaching to the choir, James ;)

 

Update: I have to mention this one. The Register has its own take on the whole thing. It's an amusing and informative read from a publication which does the "flamebaiting" by being a bit different (in a good way, from my point of view) ;)

 

Fra: http://my.opera.com/haavard/journal

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Men jeg holder meg til firefox, da jeg heller vil ha en browser som starter på 1 tiendel (ja, gentoo-linux) , uten mange fancy funksjoner jeg aldri bruker, enn en browser som bruker noen sekunder på å starte, med alle de funksjonene jeg aldri bruker.. :p

Nå er jo Opera mindre enn Firefox til tross for alle de ekstra funksjonene, og de er dessuten skjult til du ønsker å bruke dem. Opera er vel også kjent for å starte kjappere enn Firefox.

Lenke til kommentar

Jaja, du får jo lov til å velge programmer basert på det du selv vil. Jeg personlig velger ut fra kvalitet. Det er ikke noe problem å betale for god programvare uansett.

 

Og det er ingen grunn til at Opera skal slutte å være raskere enn Firefox bare for å tekkes de som lar seg påvirke av upålitelig statistikk... :(

Lenke til kommentar
Jaja, du får jo lov til å velge programmer basert på det du selv vil. Jeg personlig velger ut fra kvalitet. Det er ikke noe problem å betale for god programvare uansett.

 

Og det er ingen grunn til at Opera skal slutte å være raskere enn Firefox bare for å tekkes de som lar seg påvirke av upålitelig statistikk... :(

Når firefox oppleves både tryggere og bedre en standard nettleser som er IE så er det en god grunn i alle fall til å bytte fra IE til den. Når det gjelder opera så liker jeg den rett og slett ikke, så dette er nok en egen smaksak, om det er så mye mere kvalitet på opera eller FF er i alle fall vanskelig for meg å si, men i alle fall så har jeg ikke lagt merke til vesentlige forskjeller for min del.

Lenke til kommentar
..hvis selskapet føler at statistikken er feil så får de ordne så at opera også henter ned linker da.

Det Opera påperker er at statestikker ikke alltid er riktig og Opera legger vekt på å lage en god browser fremfor å komme høyt opp på noen statestikker. Selv om jeg tror nok Opera kommer til å hente ned sider på forhånd i neste versjon for det er faktisk ganske genialt. Men se f.eks. på det at Opera intifiserer seg selv som IE som standard. Dette har de gjort så folk skal se alle mulige sider uten at noen kan blokke de, selv om det da virker som om ikke så mange bruker Opera.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...