Gå til innhold

Blue Gene fortsatt på topp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv får jeg 250 Mflops på min Pentium M i Linpack. BlueGene er altså rundt 547200 ganger bedre på flyttallsoperasjoner...

 

Forresten, skulle jeg gjerne likt å visst hvordan Sony har kommet fram til at PS3 vil yte 2,18 teraflops for det er jo nesten nok for å komme inn på lista...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Ytelsen til PS3 er teoretisk, og bygger på at den har en meget enkel arkitektur med mange FPU'er (floating point units). Det betyr ikke nødvendigvis at den teoretiske ytelsen er i nærheten av hva du vil få i praksis, eller i dette tilfellet i Linpack benchmarken.

 

Ellers våger jeg å spå at vi vil se tallet 25 for AMD baserte systemer på listen økes betydelig i året som kommer. Selv om prisen på dual opteron er stiv, gir det en voldsom prisreduksjon på klynge, og her kan pt. ingen konkurrere. Skjønt det er ingen tvil om at IBM har lyktes ekstremt godt med sin Blue Gene det siste året, og ligger meget godt an på listen.

Lenke til kommentar

Hmm.. Lurer paa hvordan de oppdaterer denne listen. Jeg vet nemlig at firmaet jeg jobber for satt opp en ny server i Houston i mars. Den skal ha en kapasitet paa over 60 teraflops pr. sekund. Denne finnes ikke paa listen i det hele tatt. Til informasjon saa er ogsaa denne en IBM server

Lenke til kommentar
Ellers våger jeg å spå at vi vil se tallet 25 for AMD baserte systemer på listen økes betydelig i året som kommer. Selv om prisen på dual opteron er stiv, gir det en voldsom prisreduksjon på klynge, og her kan pt. ingen konkurrere.

Det diskuteres også på ett utenlandsk fora på bakgrunn av at Opteron faktisk har hatt en nedgang siste 6 mnd. mens Xeon øker. Så kundene oppfatter det tydligvis annerledes.

 

Opteron: 29->25

Xeon: 232->251

Itanium: 84->79

Lenke til kommentar
Ytelsen til PS3 er teoretisk, og bygger på at den har en meget enkel arkitektur med mange FPU'er (floating point units). Det betyr ikke nødvendigvis at den teoretiske ytelsen er i nærheten av hva du vil få i praksis, eller i dette tilfellet i Linpack benchmarken.

Jeg forstod det egentlig som om både Microsoft og Sony har målt på en måte som gir høyere tall enn den de bruker til top500-listen, og at de nye konsollene kanskje klarer noen hundre Giga-Tore-André-Flo per sekund med den riktige målemetoden.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Det heter ikke "flops pr. sekund". Gjett hva "ps" står for...

er ikke flops = floating point operations ?

Æh.. Jeg mente nå det var FLoating point Operations Per Second, jeg, men det kan hende at jeg har "driti på draget" og du har rett. :blush:

 

Men se her, jeg har nok rett, hvis vi kan stole på Wikipedia.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Det hadde vært fint med en slik hjemme, bortsett fra strømregningen. :p

For ikke å snakke om at man må sove og spise på utedoen fordi et slikt system vil oppta hver kvadratmeter av huset.. ;) Og det er kanskje ikke så interresant når man vet slike systemer ikke kjører vanlige spill i det hele tatt.

 

Edit: FLOPS - FLoating-point Operations Per Second

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ellers våger jeg å spå at vi vil se tallet 25 for AMD baserte systemer på listen økes betydelig i året som kommer. Selv om prisen på dual opteron er stiv, gir det en voldsom prisreduksjon på klynge, og her kan pt. ingen konkurrere.

Det diskuteres også på ett utenlandsk fora på bakgrunn av at Opteron faktisk har hatt en nedgang siste 6 mnd. mens Xeon øker. Så kundene oppfatter det tydligvis annerledes.

 

Opteron: 29->25

Xeon: 232->251

Itanium: 84->79

Jeg spådde kommende 12 måneder, ikke foregående seks. Xeon sin framgang siste seks kan muligens tilskrives at de kom med Nocona x86-64? Om jeg får rett vil vi antagelig se indikasjoner på nærmere jul. Ellers var det morsomt at du fant fram de tallene, det er jo vel så interessant som hvem som er på toppen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...