Gå til innhold

DivX ute i versjon 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan en spille av formatet i stuespilleren (DVD) som støtter DivX, eller har disse kun støtte for 5.x versjoner som har .AVI endelse?

 

Kan stuespilleren støtte DivX 6.0 filer hvis en endrer navnet til .AVI på de kanskje, eller blir det helt krøll?

Lenke til kommentar
Kan en spille av formatet i stuespilleren (DVD) som støtter DivX, eller har disse kun støtte for 5.x versjoner som har .AVI endelse?

 

Kan stuespilleren støtte DivX 6.0 filer hvis en endrer navnet til .AVI på de kanskje, eller blir det helt krøll?

Uten spessielt peil, så tror jeg svaret er nei, divx v6 har vel en annen oppbyggning på filene enn v5

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Filer som bruker den nye versjonen får filendelsen .divx, slik at man klart kan se at dette er en DivX-komprimert video. Tidligere har DivX-formatet ofte benyttet seg av filendelsen .avi, og ved å innføre .divx skal man gjøre det enklere å se at en fil kan spilles av i en DivX-kompatibel spiller.

Har ikke alltid DivX hatt fiendelsen .divx? Jeg kan da huske jeg hadde noen filer med et tilbake nå divx først ble introdusert.

Lenke til kommentar
.divx-filene, er det avi-filer, eller kan det være andre filtyper?

DivX er bare en codec, ikke en filtype.

 

En komplett videofil består av tre ting: container/video/lyd. Containeren er bindeleddet som gjør videoen og lyden om til en fil (noen containere har også plass til ekstra data som f.eks subtitles osv).

 

Vanlige containere:

- MPEG

- AVI

- ASF

- OGM

- RealMedia

- Quicktime

- Matroska

 

En veldig vanlig kombinasjon er følgende:

 

Container: AVI

Video codec: DivX eller XviD

Audio codec: MP3

 

Men du kan fint bruke en RealMedia container og MPEG-1/2 codec til video og OGG til lyd.

Lenke til kommentar
.divx-filene, er det avi-filer, eller kan det være andre filtyper?

DivX er bare en codec, ikke en filtype.

<klipp>

Ja jeg vet det. Men divx-filene, er det AVI-filer eller kan det variére?

Synes jeg forklarte dette over ;)

 

DivX er en codec, men den nye DivX6 er også en container så alle videoer som bruker DivX6 som container blir .divx

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor store endringer det er i containerformatet, men en god avspiller vil i hvertfall takle det nye filformatet. Jeg har testet eksempelfil fra divx-siden på Linux, og både mplayer og xine spillte av uten problemer. Interaktivitet og slikt funker selvsagt ikke.

 

DivX har alltid fulgt mpeg4 standarden perfekt, og det ser det altså ut som om de fortsatt gjør. (I motsetning til MS, som bruker en MPEG 4 basert codec, men selvsagt har måttet modifisere formatet for å plage den ikke-MS-brukende verden :roll: )

 

Det jeg lurer mest på er hvor åpent det nye containerformatet er? Vil formatet bli publisert, slik at alle kan lage avspillere, eller vil de leke monopolister på området og på den måten stikke kjepper i hjulene for alle som ønsker å bruke alternativ programvare?

 

Det verden trenger er ikke nye lukkede format. Men flere åpne format som dermed er plattformuavhengige, bringer data-verden mer sammen og gjør det lettere å være databruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...