Gå til innhold

Blekkskriveren for den utålmodige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den burde vel heller bråke mindre. Er jo stort sett flytting av skrivehodet som bråker på printerene nå om dagen. Papirtrekket vil kanskje bråke litt da... ;)

 

Ellers mener jeg jeg så en slik printer med nåler, en hel rekke som slo inn en linje tekst i slengen. Den spydde ut traktor-papir med flere meter i sekundet....:!:

Lenke til kommentar
Første når jeg tenkte på når jeg leste om skriveren var støy. Den må bråke "litt"..  :hmm:

Ikke nødvendigvis, siden selve skriverhodet er såpass bredt at det kan stå stille :)

Men arket beveger seg ikke av seg selv, så det er isåfall her støyen kommer frem.

Konseptet går ut på at selve printhodet ikke beveger seg sidelengs slik som på vanlige blekkskrivere. Printhodet er derimot så bredt at det rekker over hele arket uten å bevege seg. Hver farge har sitt eget hode, og hvert hode har en rekke dyser.
Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Men med den størrelsen der så kan man vel lure på om ikke en cluster med vanlige skrivere gjør samme nytten på like stort volum. Men tøff var den :D

Hmm.. Jeg tror ikke jeg ville hadd et cluster med 10-20 skrivere stående å oppta en hel vegg med plass. Særlig ikke med tanke på driftsikkerhet (bytte patroner på 20 skrivere etter hvert som det går tomt rundt om kring må jo være et mareritt), samt at man trenger en USB-HUB med innebygget "RAID-skriver"-kontroller med hele 20 utganger. Samt at man må fylle på papir 20 plasser og sortere arkene etter at de har kommet ut. Nei, et sånt cluster høres langt i fra raskt ut i praksis eller særlig gunstig.

 

Jeg har tenkt på dette før i forbindelse med en gang jeg slaktet en ødelagt voks-skriver. Denne hadde samme type teknologi, der det var kun ett 20cm bredt skrivehode som sto i ro og skrev ut i full bredde mens arket bare ble matet forbi. Men dette er første gangen jeg ser en prototype på dette med blekk. (Har bare hørt om prinsippet fram til nå). Jeg synes A6 var litt lite for en såpass stor skriver, men regner med de kommer med et skrivehode som er dobbelt så bredt snart så man kan skrive ut i A4 med ett skrivehode.

 

Ellers så er jeg litt skeptisk til bildekvaliteten siden jeg kan tenke meg til at det må være vanskelig å fordele nøyaktig samme blekktrykk ut til alle dysene etterhvert som blekkforbruket av hver enkelt farge varierer langs skrivehodet. Det må også være en fare at dysene helt på sidene tetter seg til (siden det som oftest er marg der og dysene for det meste vil stå og tørke ut). Men horisontale striper (pga bevegelige skrivehoder) kan heldigvis bli en saga blott. Færre bevegelige deler vil nok også øke driftsikkerheten. Så det er absolutt spennende.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tviler at denne skriveren blir rettet inn mot mannen i gata. Både pris, ytelse og størrelse gjør den nok langt mer rettet mot de som vurderer dyre fargelaserskrivere.

 

Selv tenker jeg tilbake på da jeg skulle skrive ut hovedoppgaven i 10 eksemplarer og den beste skriveren på instituttet var kaputt så jeg måtte skrive ut på en tregere skriver som var sulten og spiste omentrent hver tiende side. Akkurat som om jeg ikke var stresset fra før.. :roll: Da hadde det vært glimrende med en slik som kunne spytte ut alle eksemplarene på få minutter.

 

Hvis denne skriveren har skrivehoder på begge sider av papiret så tosidige utskrifter går like kjapt så kan jeg se for meg at den blir en slager innenfor trykkeribransjen for trykksaker i små opplag.

Lenke til kommentar

Kommer denne ut med mulighet for å skrive ut A3 og dobbelsidig med farge, med samme hastighet, vil denne sansynligvis bli en farlig konkurrent til laserskriverne.

 

Den er jo sansynligvis mye mer stillegående enn laserprintere og, siden laserprintere har mange flere bevegelige deler.

 

 

Får håpe at ikke Brother setter inn en fet vifte som lager noe sånt som 50dB da :p

 

 

Eneste jeg lurer litt på er hva pris på blekk vil bli, dette er vel det + utskriftskvalitet som bestemmer om hvor stor suksess denne typen printere blir (jepp jeg mener denne printeren burde settes i en egen klasse :D)

 

 

PS:

170 sider i minuttet er jo helt sykt!

Har skrudd litt på en svær kopikaskin som klarte 94 sider i minuttet (svart), og bare måtte glise på den når jeg testet den.

Lenke til kommentar
Dæven, håper de har ett bra papirmagasin på den.. 170 sider/min er jo helt sinnsykt, det er mer enn 2 i sekundet.

Driver å skrur på maskiner med 135 sider i minuttet jeg.

Riktignok er de rundt timeter lange og to meter dype og hørselsvern er påbudt, men stilige er de.

Dette er da mer et lasertrykkeri.

 

For farger er noe av det fineste jeg har sett Xerox sine Phaser skrivere med voks.

fine farger og hastighet på de :yes:

Lenke til kommentar
Her er det vel ikke snakk om skifte av patroner. Må vel mer være snakk om bøtter, ala maling.

Se litt på detaljene på bildet. Det ser ut som det stikker opp flere slanger med blekk inni. Trolig blir blekket pumpet med noe alla vannkjølingspumper fra litt store reservoarer i skriveren frem til skrivehodet.

 

Slither: Xerox Phaser voksskriverene har samme type skrivehode som i denne artikkelen her. Det er ett gigantisk langt hode som står i ro og sprøyter A4 eller A3-arket med flytende voks langs hele bredden. Det var en defekt slik en jeg pratet om tidligere i tråden. (Den ødelagte jeg slaktet). Xerox skulle ha 14.000 for å fikse den, mens etterfølgeren med bedre kvalitet og hastighet kostet 8.500. Så da prøvde jeg heller å fikse den selv, noe som var håpløst. Men det var i hvertfall lærerikt å se hvordan den fungerer før den gikk på i El-kontaineren. Da den fungerte var fargene meget fine, men oppløsninga var så som så. PM meg om du er interresert i noen billige esker med voks til disse. (De er visst svindyre så vidt jeg vet)

Lenke til kommentar

Jeg har sett en monsterskriver i aksjon tidligere. Jeg kjente ikke prinsippet i detalj, men det var et blitz-lys som eksponerte hver side, brukte toner etter det jeg hørte. Lyden var et slags lavt "FLAFF" for hver side, og det var ca. 5 sider i sekundet. Skrivern var stor som en personbil, det var ikke noe problem å sitte i samme rom som denne.

 

Noen år før det var jeg borti en gammel linjeskriver som bråket så mye en måtte åpne døra for å slippe ut lyden... Du visste når den startet, det var som tredje verdenskrig i et bøttekott.

 

Jeg hørte om en som arbeidet i en printersal, tror det var for BBS. Når månedens bankutskrift skulle sendes ut, var det å gå rundt hele tiden og fylle på mer papir. Det er helt klart marked for printere som dette.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...