Gå til innhold

Windows XP N klar for lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil de slutte å selge versjonen med WMP da?

Nei det skal nok være en valgfrihet.

 

Det går nok også an å laste ned en installasjon for WMP for de som sitter med strippet WinXP versjon. Det kan jo være aktuellt hvis du er "uheldig" å kjøper en ferdigbygget maskin som måtte ha "N" versjonen av WinXP.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Noen som vet hva N'en egentlig står for? Jeg kunne godt tenke meg at de fjerne windows messenger også..

Var det ikke snakk om at de kunne bli pålagt å fjerne IE også, av samme grunn som med WMP?

Messenger er det jo bare å slette fra kontroll panelet..Så slepper du det dritt programmet.

 

WMP er det vel verre med :S

Lenke til kommentar
Noen som vet hva N'en egentlig står for? Jeg kunne godt tenke meg at de fjerne windows messenger også..

Var det ikke snakk om at de kunne bli pålagt å fjerne IE også, av samme grunn som med WMP?

Husker ikke hva de opprinnelig ønsket å kalle den. Men "EU" reagerte på det sånn at navnet har blitt noe mer intetsigende slik det er nå.

 

Kanskje du kan legge til noe negativt til bokstaven? Fordi Microsoft opprinnelig hadde tillagt varen noe negativt, lurer på om det var No et eller annet.

 

Tviler på at EU gidder å gå lenger enn de har gjort, men en vet aldri. De burde isåfall gjort alt i et og samme grep da, for det er mest fornuftig for alle parter.

 

Hvis de fjerner IE så mister de Windows update systemet, for slik det fungerer i dag er du avhengig av IE for å laste ned oppdateringer. Men om sommerens forandring kan være et grep for å kun å beskytte mot piratkopiering, eller om det samtidig er et grep for å sikre seg mot eventuelle forandringer av typen "EU" vet jeg ikke.

 

Les her:

http://programmer.no/art.php?artikkelid=16586

 

og

 

http://programmer.no/art.php?artikkelid=14487

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Noen som vet hva N'en egentlig står for? Jeg kunne godt tenke meg at de fjerne windows messenger også..

Var det ikke snakk om at de kunne bli pålagt å fjerne IE også, av samme grunn som med WMP?

Messenger er det jo bare å slette fra kontroll panelet..Så slepper du det dritt programmet.

 

WMP er det vel verre med :S

Om du sletter MSN messenger så tror jeg ikke du får fjernet alt gjennom kontrollpanelet, og at du nok må belage deg på en mer rigid metode.

 

Windows Messenger er noe helst bare bedrifter hadde interesse av å benytte seg av, og det er ikke det samme som overnevnte program.

 

Det finnes jo flere som har laget rutiner for å fjerne Windows Messenger fordi den på et stadiet i "livet" sitt var en stor sikkerhetstrussel. Så stor at noen tok personlig initiativ før Microsoft gjorde noe med saken.

 

Les her:

 

http://www.grc.com/stm/ShootTheMessenger.htm

 

 

Det finnes noen flere som også har tatt initiativ mener jeg (uten å ha oversikten), og muligens det er i form av sikkerhetsprodukter for windows.

Lenke til kommentar
Messenger er det jo bare å slette fra kontroll panelet..Så slepper du det dritt programmet.

Jeg er klar over det, men om man skal fjerne alt så er det litt mere komplisert. Dog det ikke er nødvendig. Men uansett, når man setter opp et titall maskiner hver måned, så er det irriterende å hele tiden måtte fjerne den.

 

Hvis de fjerner IE så mister de Windows update systemet, for slik det fungerer i dag er du avhengig av IE for å laste ned oppdateringer.

Jepp, er klar over det også. Men er det derfor de har sluppet å fjerne det?

Lenke til kommentar
Hvis de fjerner IE så mister de Windows update systemet, for slik det fungerer i dag er du avhengig av IE for å laste ned oppdateringer.

Jepp, er klar over det også. Men er det derfor de har sluppet å fjerne det?

Det er jo ikke lett å vite hva "EU" og Microsoft har pratet om, men synes å huske de klaget fælt når WMP skulle fjernes. Om "EU" kjøper Microsofts påstander at ting er "umulige" fordi det får store følger for produktet, det er ikke lett å vite for meg og deg. Om dialogen rundt temaet er fullt ut offentliggjort er også et spørsmål.

Lenke til kommentar
Er den noen som vet om det kommer en Windows XP Professional N, eller om det bare er Home?

Microsoft er nå klar for levering Windows XP uten Windows Media Player til PC-produsenter. Det er snakk om Windows XP Home Edition N og Windows XP Professional N.
Lenke til kommentar
Husker ikke hva de opprinnelig ønsket å kalle den. Men "EU" reagerte på det sånn at navnet har blitt noe mer intetsigende slik det er nå.

Microsoft ønsket vel å kalle den 'Reduced Media Edition' (noe den faktisk er...) men det likte ikke EU fordi det da kunne oppfattes som en dårligere versjon av XP (noe den faktisk er...)

 

Jeg ser for meg at supporttelefonene kommer til å gløde hos de OEM-produsentene som blir tvunget av EU til å gå over til denne versjonen; idag forventer folk at en mediaavspiller er med i et OS.

 

Det er også interessant å se at EU så vidt jeg vet ikke har foretatt tilsvarende 'angrep' mot Apple (som herjer som de vil med Quicktime/iTunes) for å 'sikre konkurranse' på den plattformen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Er den noen som vet om det kommer en Windows XP Professional N, eller om det bare er Home?
Microsoft er nå klar for levering Windows XP uten Windows Media Player til PC-produsenter. Det er snakk om Windows XP Home Edition N og Windows XP Professional N.

Så var det det med å få med seg øynene da :no:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt poenget til EU med dette.. Er vel like valgfritt å bruke en annen medieavspiller selvom WMP er installert.. Skal de f.eks. fjeren Kabal også da fordi det hindrer brukeren i å spille noe annet?? :p

 

Alle andre OS har jo også innebygde medieavspillere..

 

var vel for en stund tilbake snakk om at de skulle fjerne IE også, men det ble det vel ikke noe av..

 

De aller fleste er jo faktisk fornøyd me IE og WMP (snakker om de aller fleste generellt, og ikke her på forumet..). Blir for dumt at de som kjøper "ferdig PC" kan ende opp med en strippet XP som ikke kan spille av filmer uten videre.. Hadde nok ikke skjedd dersom ikke Microsoft var en så stor monopolbedrift

Lenke til kommentar

Poenget med å fjerne WMP fra Windows var at Microsoft utnytter monopolet sitt til de grader, og ødelegger for all konkurranse.

 

Tenk deg et firma som skal legge ut filmer på websida si, og de har valget mellom f.eks real media eller windows media. De vet at noen få har en avspiller til real media, og de vet at WMP følger med "alle" maskiner. De velger da windows media som format. Ikke fordi det er bedre, men fordi Microsoft har bestemt at det skal være sånn ved å tvinge WMP på alle brukere.

 

Hadde ikke WMP fulgt med Windows, så hadde situasjonen vært en annen. Nå er det desverre litt sent, for windows media har forpesta alt for mange sider, og det kommer nok ikke til å endre seg med det første.

 

Dette er akkurat det samme som skjedde med IE for noen år tilbake. Plutselig lagde "alle" web sider som virka best i IE. Først nå begynner ting å bli bedre. Man kan håpe at ting blir bedre når det gjelder media formater i fremtiden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...