Gå til innhold

Pentium M først ut hos Apple?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yonah vil nok støtte 64-bit-instruksjoner, selv om enkelte signaler i det siste har tydet på det motsatte. Noe annet vil iallfall være helt hårreisende. Tiden vil vise :)

Det vil jeg også tro :D

 

Fordelene med Pentium M er jo at disse tåler ekstreme tempraturer, som igjen betyr mindre behov for kjøling. Dette medfører igjen stillegående maskiner.

 

Og er det noe Ola Nordmann ønsker er det en stillegående maskin. Håper vi ser flere løsninger med passive kjølere fra skjermkortprodusentene også da. Og sist men ikke minst ser at vi får kabinetter som støtter passive kjølere eller i det minste har 12o mm vifter eller større som standard :D

 

edit:

 

Legger til at superpi er raskest når det er en Pentium M prossessor. Alt annet taper terreng her :p

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Godt valg av Apple! Alternativet Pentium4 (netburst) kan vel tenkes at det forsvinner fra veikartet til intel om ikke så lenge.

Enig.

Netburst har blitt en blindvei og bør fases ut så fort som mulig.

Tomshardware testa en Pentium M på et Asus P4C800 hovedkort med et adapter også fra ASUS. Bør leses: Dothan Over Netburst

 

The result was that our 2.13GHz Pentium M 770 ended up running at 2.56 GHz! At this clock speed, our two year old platform was able to beat the processor heavyweights Athlon 64 FX and Intel Pentium 4 Extreme Edition in all 3D games!

 

Hvis dette er sant vil Apple endelig kunne få en CPU verdig PowerBook serien.

Starter å spare penger nå jeg.

Lenke til kommentar
Pentium M "Yonah" er ventet på markedet i 2. kvartal neste år

 

Jeg synes å ha lest at Apple skal levere de første maskinene med Intel-prosessorer i begynnelsen av 2006. Da må enten Yonah komme tidligere eller så må Apple bruke en annen prosessore i den første Intel-maskinen sin.

Lenke til kommentar
Pentium M "Yonah" er ventet på markedet i 2. kvartal neste år

 

Jeg synes å ha lest at Apple skal levere de første maskinene med Intel-prosessorer i begynnelsen av 2006. Da må enten Yonah komme tidligere eller så må Apple bruke en annen prosessore i den første Intel-maskinen sin.

I følge denne PDF'en vil de starte "revenue shipment" av Yonah i 2005 og "go into volume production in 2006" :shrug:

Men her er det så mye motstridende rykter som kommer fram at alt bør tas med en klype salt. F.eks. dette med at Yonah ikke vil ha 64-bit. Har mine sterke tvil om dette er riktig. Eller kanskje det er riktig, men at det ikke er Yonah som skal inn i Apple maskinene?

For min del tror jeg det er snakk om Yonah i 64-bit versjon. At Intel prøver å lure fienden ved å si noe annet er bare en del av spillet?

Lenke til kommentar
Ja, er vel rart om det ikke blir 64-bit støtte med Yonah, selvom hardware.no selv hadde en artikkel for noen få dager siden hvor det står at Intel har bestemt seg for 32-bit :p

 

Men spørs vel om de tør det allikevel, når AMDs Turion vel er 64-bit?

Når Yonah blir lansert en gang i 2006 så vil det nok være ganske vanlig med 2GiB ram, og da er det rart om den øvre grensen bare skulle være på 4GiB. (max 3GB til programmer med WinXP fordi 1GB reserveres til OSet)

 

Det er også rart om de vil utelukke alt nyere enn et mange år gammelt Windows XP (32bit). 64bit utgaven har kommet ett helt år før lanseringen av Yonah.

 

Det med at det skal være så batterislukende er ikke et argument jeg kjøper så lett. I AMDs CPUer utgjør 64bit delen bare en liten brøkdel av varmen (Synes jeg har hørt tallet 5% en plass, mulig jeg tar feil). Men selv om det bruker noe strøm så gir det seg jo også utslag i høyere ytelse. Altså er det like "dumt" for strømforbruket å legge til 64bit som det er å øke klokkefrekvensen. På toppen av dette så er det jo svært mange som kunne tenke seg Yonah på desktop, og der gjelder i hvertfall ikke argumentet om batteritid. Jeg tror nok at Yonah kommer til å inkludere 64bit og at denne hemmeligholdelsen fra intel bare er en måte å spre FUD på om 64bit.

Lenke til kommentar
Tomshardware testa en Pentium M på et Asus P4C800 hovedkort med et adapter også fra ASUS. Bør leses: Dothan Over Netburst

Dette er helt i tråd med andre tester det Pentium-M er testet på desktop plattform. Den yter klart på høyde med AMD Athlon og P4.

 

"Yonah" blir således meget interessant, med Dual Core fra bunnen, og jeg tror 64-bit vil være implementert (Ryktene er at det er implementert i kjernen men skal være avslått i de første versjonene). Så vi får endelig håpe at Intel også satser på denne på desktop plattform. Busshastigheten vil også økes til 667.

 

Ellers er det meget bra at Apple tar alvorlig kritikken mot de varmeproduserende monsterene de har. Skal du ha en Apple arbeidstasjon (G5), kreves jo fabrikkinstallert vannkjøling.

 

Er ikke sikker på at AMD sitter med lederskap hverken på bærbar (har de ikke i dag), eller desktop i første/andre kvartal 2006

Lenke til kommentar

Vel angående G5 og også G4 så er de egentlig utrolig kjølige prossesorer, MEN for at de skal kunne konkurere i de Ghz kappløpene så måtte de heletiden overklokke prossesorerne så de tapte de varmefortrinene som de hadde. En annen grunn er at en G5 er så ufattelig mye mindre enn eks K8 og P4, så selv om en G5 og en P4 hadde samme watt forbruk så hadde den ene eks måtte G5 kjøres på veksekjøling siden selve diameteren er så mye mindre, og en P4 kan kjøres på luftkjøling. Og det er bare toppmodelen av G5 som krever vekse kjøling for at den ikke skal høres ut som en flyturbin.

 

Vel det er jo ganske klart at PPC970/fx har behandlet apple godt de siste årene, det er neppe der eller at ikke IBM kunne levere en 3Ghz G5 at problemene er. Eks så har IBM de siste to årene faktisk vært på toppen på ytelses vekst samenlingen med intel og AMD. Det er da tydelig at det er på den bærbare fornten Apple og IBM samarbeidet har totalt kolapset. På grunn av dette så er det såfall høyt sansynelig at det er mulig å konkludere med at det er en mobil brikke som kommer først ut av Intel apple. Dette er grunnet at det er der de nå er svakest leddet nå, og der de har mest av omsetningen noe som er en dårlig kombinasjon.

 

Det som er spennende er ikke hvor godt en P-M brikken som havner i en Powerbook

(med mac os x) vil være men hvor godt vil den yte i en PB i forhold til en win basert laptop. Apple kan jo på en helt annen måte enn win ta og optimalisere oset ut etter brikkesetten de bruker, dette er jo en av flere fordeler med å kobinere hw og software fra en produsent. Men det er jo selfølgelig mange ulenmper og.

 

Angående 64-bit så er det slik at vel hva er poenget med det? Det er en ytelses forbedring, det vet alle. Men hvem bryr seg, det er det største problemet. Hvem trenger spesifikt 64-bit? Hvorfor ikke bruke de resursene for å gjøre andre ting. Etter at AMD og ikke minst Apple hypet opp 64 bit så har det mistet mer og mer steam. Den store revolusjonen som skulle komme kom aldri, og nå som det fatkisk er kommet et 64 bit win os så er det et mindre marked for det, enn når brikkene først ble lagt ut.

 

Vilken CPU som kommer fra den første intel-macen er ikke godt å si. Det er vel 5 valg, xscale/ P4/ xeon / P-M og IA64. Noen er mer sansynelig enn andre, men ingen vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...