Gå til innhold

Rambus saksøker igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærte ikke rambus sist gang at søksmål ikke er sett på som noen vennskapelig gest? (ut fra artikkelen så tror de tydeligvis det ennå)

 

Rambus har glimrende teknologi, men hva hjelper det når man får så det svir om man vil benytte teknologien? Dette minner meg om uttrykket "høyt henger de og sure er de".

 

Noe av problemet er vel at rambus patenterer villt rundt seg og at de utformer patentene med så vid tolkning at andre som finner opp noe lignende ofte rammes av patendene. Dette er vel ikke akkurat hva som er meningen med patentbeskyttelse. Og hva om noen "finner opp kryttet på nytt"; da må det vel gå an å bruke det uten å bli saksøkt? Nei, jeg synes disse patentbeskyttelsene tar litt av og beskytter mer enn hva som er bra noen ganger.

Lenke til kommentar
"høyt henger de og sure er de".

 

Dette er vel ikke akkurat hva som er meningen med patentbeskyttelse. 

Nei, jeg synes disse patentbeskyttelsene tar litt av og beskytter mer enn hva som er bra noen ganger.

Men når det er sagt, så må det være måte på østens kopiering av allt mulig.

 

Edit: f... må ha meg nytt tastatur med en annen plassering av tastene....

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Klart det, men jeg tror rambus går for langt (hvis jeg har skjønt saken riktig)

 

Patentbeskyttelser er til for å beskytte investeringer i forsning, ikke for å voldta alle som har funnet på noe lurt selv og som tilfeldigvis ligner en liten smule på det patentinnehaveren har testet ut eller inneholder en bitteliten komponent som patentinnehaveren tilfeldigvis har en lignende løsning på.

 

Hensikten med patenter er vel å holde utviklingnen i gang til det beste for forbrukerene uten at det skal vrike urimelig mye konkurransehemmende og dermed til ulempe for forbrukerene.

Lenke til kommentar

Kommer vell litt fram i lyset at Rambus er villig til å dele med Samsung, men da må de også betale for seg. Har vel ikke vert gratis for rambus å utvikle ny teknologi heller, så da blir det feil om Samsung kommer å "skummer fløten"

 

Nå er det jeg også sånn at en sak har alltid to sider, så hva vet vell egentlig vi om hvem som har loven på sin side, sånn egentlig.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Patenter/åndsverkslover skal beskytte "oppfinneren" i et antall år. Ellers vil "grundere/utviklere (kunstnere eller hva..)" misse intressen. Og det må snart den mest intørka bruker forstå!

Ja, men de misbrukes endel når den som eier patentet ikke har funnet opp noe som helst som har noen kobling å snakke om til produktet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Patenter/åndsverkslover skal beskytte "oppfinneren" i et antall år. Ellers vil "grundere/utviklere (kunstnere eller hva..)" misse intressen. Og det må snart den mest intørka bruker forstå!
Ja, men de misbrukes endel når den som eier patentet ikke har funnet opp noe som helst som har noen kobling å snakke om til produktet.

AtW

Da er det den myndighet som har godtatt patentsøknaden du må ta !!

Edit: Og hvorfor oppmuntrer du "bandittstater" med myndigheter som godtar "hvasomhelst" ved å handle varer fra dem?

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Ja, men de misbrukes endel når den som eier patentet ikke har funnet opp noe som helst som har noen kobling å snakke om til produktet.

 

AtW

Da er det den som har godtatt patentsøknaden du må ta !!

Patentgiveren har selvfølgelig en stor del av skylda. Men slik virksomhet som noen firmaer tilsynelatende bedriver dvs. de spekulerer mest mulig i det å prøve "å lure" patentdirektoratet til å gi dem altoverskyggende patent, for så å starte saksøking når noen begynner å nærme seg noe som kan ligne på deres brede patent, det er fullstendig forkastelig.

Når patentdirektoratet gir ut feilaktige patenter skyldes det rett og slett mangel på kunnskap men når noen så begynner med spekulativ saksøking så er det en helt bevisst handling med kun ett mål for øyet.

Patentgiving fungerer bra i de fleste tilfeller men dessverre virker det stikk imot sin mening når det blir misbrukt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Patenter/åndsverkslover skal beskytte "oppfinneren" i et antall år. Ellers vil "grundere/utviklere (kunstnere eller hva..)" misse intressen. Og det må snart den mest intørka bruker forstå!
Ja, men de misbrukes endel når den som eier patentet ikke har funnet opp noe som helst som har noen kobling å snakke om til produktet.

AtW

Da er det den myndighet som har godtatt patentsøknaden du må ta !!

Edit: Og hvorfor oppmuntrer du "bandittstater" med myndigheter som godtar "hvasomhelst" ved å handle varer fra dem?

Du mener bandittstater som Norge, som ikke godkjenner rene softwarepatenter og som forlanger en konkret beskrivelse for å innvilge patent og ikke bare generelle vendinger?

Lenke til kommentar
Du mener bandittstater som Norge, som ikke godkjenner rene softwarepatenter og som forlanger en konkret beskrivelse for å innvilge patent og ikke bare generelle vendinger?

Hehe.. ja, her skal man liksom være foregangsland .... Kyss meg en viss plass! :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...