Gå til innhold

AMD64-brikkesett fra ULi i juli?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper alle hovedkortprodusentene brenner inne med titusner av hovedkort på lager fordi ingen vil kjøpe dem. Det hadde vært noe :yes: Da hadde de kanskje tenkt seg om en gang til før de benyttet et brikkesett med DRM på sine hovedkort. Dessverre så frykter jeg dette forblir med drømmen.

Lenke til kommentar

DRM-støtten vil nok gradvis implementeres i folket gjennom sentrale aktører som Dell o.l som lemper ut maskiner. Tenk på alle dem som kjøper maskin, men er tilnærmet helt ubevisste på hardware, og bare tar imot det dem får, og plutselig sitter vi der, i et system der våre/samfunnets bruk domineres av DRM-sperrer de store multinasjonale selskapene styrer.

 

Så det blir en vanskelig kamp som de litt mer bevisste (du og jeg) må kjempe på vegne av alle de uvitende. Derfor oppfordrer jeg alle til å allerede nå ta standpunkt og engasjere seg aktivt i debatten.

 

Jeg har ingenting i mot ULi, men liker ikke tanken på et "vellykket" implementert DRM-system som kontrolleres av de store IT-selskapene og du og jeg som forbrukere mister våre "tradisjonelle" rettigheter og utnyttes som melkekuer. Boykott av DRM-hardware er én mulighet for å uttrykke misnøye. En annen er å informere andre brukere om hvordan et DRM-samfunn kommer til å bli, og advare mot konsekvensene det vil medføre. Ved å spre informasjon om DRM vil flere kunne stå opp og tale vår sak ("vår" forutsetter at du er enig med meg).

 

Les mer om DRM på sidene til Elektronisk Forpost Norge.

 

PS: Det er for seint å handle den dagen det ikke lenger finnes DRM-fri hardware tilgjengelig på markedet. Vil man påvirke saken må man engasjere seg raskest mulig.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Er det mulig, Intel har fra offentlig hold sakt at det ikke er noe DRM på sine brikker. Så hvorfor gidder dere da å skrive noe dere vet er feil?? Og dere spør hvorfor jeg synes derre er litt vel intel triggerhappy.

 

Intel says there's no DRM in 945 chipset

 

Official statement

http://www.theinquirer.net/?article=23708

 

Så dette blir da at AMD kommer til å få kort med DRM og så langt har ikke intel det. Hvorfor skriver ikke HW.no det som overskrift? :roll::no:

Lenke til kommentar

Fra ULi's ståsted ville jeg nok vært litt forsiktig med å innføre det (overprodusere det), og helst hatt et brikkesett uten DRM klar hvis det feilet.

 

Det går jo an å prøve å gjøre pressen oppmerksom på problemet på en saklig måte, slik at vanlige folk får en sjanse til å stille butikken / nettbutikken spørsmål om maskinen har DRM eller ikke før kjøpet blir gjort. Men det hjelper jo ikke at bare norsk presse er oppmerksomme på det.

 

Ellers er det nok noen bedrifter som vil like DRM og andre som vil hate DRM når de skal gjøre innkjøp.

 

Skal nok lese og følge med på hvor det tar veien hos hardware websteder.

 

Hvor mange brikkesettprodusenter er det som ikke har tatt stilling ennå? Hvordan står det til med selve AMD CPU'en nå og for de kommende lanseringer, for vil disse få DRM også?

 

Fare for at de andre følger etter Intel (med flere)! Tror bedriftsmarkedet bestemmer hvor det bærer hen jeg.

 

:ermm:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tar ikke Se&Hørs *host* The inq's tolkning uten en klype salt. Som det kom frem i tråden om Pentium D, i945 og DRM:

Jeg tror Ed er inne på noe her:

http://www.overclockers.com/tips00789/

 

"The Intel Pentium D Processor and the Intel 945 Express Chipset family do not have unannounced embedded DRM technologies."

 

This statement is technically true. Neither product has unannounced embedded DRM technologies.

 

Instead, they have announced embedded DRM technologies, in this particular case, almost certainly version 1.2 of the Trusted Computing Group's Trusted Platform Modules. This is what "LaGrange" is.

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke Se&Hørs *host* The inq's tolkning uten en klype salt. Som det kom frem i tråden om Pentium D, i945 og DRM:
Jeg tror Ed er inne på noe her:

http://www.overclockers.com/tips00789/

 

"The Intel Pentium D Processor and the Intel 945 Express Chipset family do not have unannounced embedded DRM technologies."

 

This statement is technically true. Neither product has unannounced embedded DRM technologies.

 

Instead, they have announced embedded DRM technologies, in this particular case, almost certainly version 1.2 of the Trusted Computing Group's Trusted Platform Modules. This is what "LaGrange" is.

De har altså ikke til hensikt å legge inn skjult DRM, og at innebygget DRM garantert er med i de nevnte produktene.

Endret av G
Lenke til kommentar
Heh, en chipsett-produsent som ikke er spesielt kjent/populær her i vesten prøver å klemme seg inn på markedet med drm? Interessant strategi, hadde ikke tenkt å kjøpe uli-chipsett uansett, og jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det nå.

Tja, de fleste hovedkortene med ATi sitt chipset bruker ULi på sørbruen, så det er nok flere enn du tror som kommer til å få dette uten om at de tenker over det...

Lenke til kommentar
Raptor,08/06/2005 : 12:22]
Heh, en chipsett-produsent som ikke er spesielt kjent/populær her i vesten prøver å klemme seg inn på markedet med drm? Interessant strategi, hadde ikke tenkt å kjøpe uli-chipsett uansett, og jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det nå.

Tja, de fleste hovedkortene med ATi sitt chipset bruker ULi på sørbruen, så det er nok flere enn du tror som kommer til å få dette uten om at de tenker over det...

I følge det jeg har så var det bare en midlertidig løsning til ATi fikk litt mer greie på SBen sin. Og de nåværende SBene har vel ikke noe drm-støtte (er en SB alene noe som kan innføre noe slags drm uansett?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...