Gå til innhold

Hvorfor har kameravesken feil størrelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Pass på at du kjøper noe du orker å bære på. Alt for mange speilreflekskameraer blir liggende igjen hjemme fordi eieren ikke orker å bære på dem.

Evt. ta med seg et kompaktkamera i stedet for speilrefleksen. Det var i hverttfall planen min en stund: Å ha et kompaktkamera til å ha med på farten nærmest bestandig, og et speilrefleks til å ta med når jeg gikk ut med intensjon om å ta bilder. (Så gikk jeg lei av speilrefleksen og solgte den, men det er en annen historie)

Lenke til kommentar

Noen som har tips til en fotoveske som tar et Canon 10D med grep og 70-200mm objektiv. Har sekk fra før men vil ha kameraet hengende på brystet slik at det blir lett tilgjengelig. Den vesken jeg har nå tar ikke kameraet med vertikalgrepet, og er heller ikke spesiellt behagelig å gå med.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Den heter Tamrac 5375 Adventure 75. Jeg har den selv og kan varmt anbefale denne. Meget gor polstring på skulderremmene, mage-og brystremmer som gir godt feste på fotturer.

Jeg har i min plass til følgende (innerveggene kan flyttes rundt til ønsket konfigurasjon):

 

I hovedrommet:

- Olympus E-400 m/14-42

- Panasonic FZ30 (større enn E-400)

- Zuiko 40-150

- Zuiko 35 makro

- Metz blits

- Slik Mini stativ

 

I lokket (innvendig):

- En drøss minnekort

- Ekstra batteri til begge kamera

- Støvrensepenn og dvi. smårusk

 

Utvendig er det en lomme som dekker halve høyden på sekken. I fronten er det også feste for normalt stativ i stående stilling. Selve veska veier ikke stort, og jeg ble overrasket over hvor lett det hele virker på ryggen med alt utstyret pakket. Kostet rundt en 750-lapp på MPX.

Det er flere i serien fra Tamrac, men denne fant jeg mest ideell til mitt bruk. Noen har kun halve sekken til fototing, resten er ment somirdinær sekk. Det holder ikke for meg, jeg ville ha den til alt jeg har med på ferie, turer osv.

Anbefales varmt, som sagt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noen som har tips til en fotoveske som tar et Canon 10D med grep og 70-200mm objektiv. Har sekk fra før men vil ha kameraet hengende på brystet slik at det blir lett tilgjengelig. Den vesken jeg har nå tar ikke kameraet med vertikalgrepet, og er heller ikke spesiellt behagelig å gå med.

 

Lovepro har en serie "snutevesker" med forskjellig lengde på snuten. Du bør derfor til en velassortert fotosjappe der du kan prøve at den er lang nok.

Lenke til kommentar

Skal man ha en mega bag burde man prøve Lowepro Nova 5, jeg har den selv og har uten problemer plass til:

Hovedrom

- Kamera med objektiv (18-70)

- 12-24mm

- 50mm

- 100mm

- 70-300mm

- SB600

 

Lomme innvendig i lokk

Minnekortholder (vanntett, med 2 minnekortplasser), PSP (for ferieturer) og batterier til blits

 

Utvendig lomme

2 ekstra batterier til kamera

et par filter bokser

enda flere blits batterier

IR fjernkontroll

 

Sidelommer (åpne med strikk på toppen)

usb kabel

tv kabel

kortleser

 

Lomme utvendig på lokk

Lumiquest softbox til blitsen

et IR filter i boksen sin

 

VELDIG stor bag å drasse på, men rommer stort sett alt man trenger utenom stativ:D

Hvis jeg ikke trenger alt tar jeg stort sett kamera på skuldra og et eller to objektiver i jakkelommene.

Lenke til kommentar

I mellomklassen kan jeg anbefale både The Daily fra Crumpler, og Stealth Reporter fra Lowepro. Begge variantene kommer i ulike størrelser fra middels liten til alt for stor. :)

 

Eksempelvis får du et par canon hus med f.eks 17-40, 70-200 f/4, normal, macro og vidvinkel samt blitz og softbox greit oppi en Stealth Reporter 300 AW.

 

De fleste Lowepro bager selges akkurat nå til halv pris mange steder, fordi ny kolleksjon er nært forestående. Gjorde et par veldig greie kjøp på Karl Johan denne uken.

 

Ville nok valgt ryggsekk i stedet for de største utgavene.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Jeg har en Lowepro Slingshot 100 AW som jeg bruker når jeg skal ut å gå lengre turer.

 

Fordelen er at jeg får med kameraet, tre objektiver, og det er plass til en blitz når får kjøpt den.

 

I tillegg skal jeg skaffe meg en sekk som tar laptop'en, fotoutstyret og litt annet småtteri. Det tror jeg kan bli litt verre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har alltid med meg en sekk med masse greier. Enten jeg skal på universitetet og har med meg bøker, eller jeg skal på trening og har med treningsklær. Hvis jeg skal på fjelltur, har jeg med meg en stor fjellsekk. Jeg har også alltid med meg kamera. Og da vil jeg gjerne ha kamera i sekken min. Problemet er at hvis det ligger løst i sekken, kan det hoppe litt rundt. Og selv en snuteveske har for mye greier til at sekk-i-sekk blir tar for stor plass.

 

I gamle dager hadde gjerne kamera en slags skinnhette man kunne brette over kamera. Hvor ble det av dem løsningen? Jeg vil gjerne ha tynne men beskyttende lag rundt alt utstyret mitt, men eller at hver enkelt ting ikke har lommer, stropper, reimer, el. Så kan jeg bare stappe kamera og et par objektiv (som også har hver sin bittelille enkle veske) oppi en passende, større sekk.

 

Kanskje jeg bare skal sy meg en dobbel pose med litt skumgummi inni, som jeg kal stappe kamera i?

Lenke til kommentar

Jeg har også lidd litt under dette.

 

Jeg har en Brian's Hottub fra Crumpler, en LowePro TLZ 1 og en eldre skulderveske fra 80-tallet.

 

Men som regel bruker jeg bare en vanlig ryggsekk.

 

Når jeg er ute og reiser, så er det dessverre lite fra LowePro og andre produsenter som ser ut til å være laget for bruk i fly, noe som er fryktelig irriterende.

 

Enten er de såpass små at man ikke får plass til annet enn kamerautstyret, eller så er de to-tre cm for store (LowePro).

 

Her er det et selskap som har tenkt litt - Think Tank Photo - med produktene jeg ønsker, men dessverre finner jeg ingen norsk importør. FotoVideo mener de har dekket behovet til kundene med det utvalget de allerede har (hvorfor maste jeg så fælt på at de burde ta inn Crumpler den gangen? Kunne jeg ikke oppdaget Think Tank istedenfor? ;)).

 

For min del ender det nok opp med privatimport av produkter i samarbeid med venner (så sparer vi i det minste litt på frakt og tollgebyr).

Lenke til kommentar
Think Tank tenker helt klart anderledes. Men jeg vil si at ryggsekkene ikke ser veldig komfortable ut :hmm:

Det er forbausende mange av de såkalt "ergonomiske" ryggsekkene som er vesentlig mindre komfortable enn man skulle tro ut fra reklamen.

 

Brian's Hottub er en slik en. Den er grei å ha på ryggen, men belastningen blir rar og av og til vond sammenliknet med en skikkelig ryggsekk eller tursekk; skulderstroppene har en tendens til å skli ut mot sidene og presse skuldrene bakover. Å ta sekken av og på er ikke særlig ergonomisk, og virker ikke spesielt gjennomtenkt.

 

Jeg har også prøvd ymse LowePro-produkter, og jeg ser ikke noen spesiell grunn til å skryte der heller, selv om problemen kanskje er litt annerledes enn for Brian's Hottub.

 

Og nettopp på grunn av disse problemene skulle jeg ønske at det var noen som førte Think Tank-utstyr, slik at det gikk an å sjekke.

Lenke til kommentar

Har selv kommet opp i 4 bagger. Fra snutebag for DSLR med medium zoom til ryggsekk med plass til laptopp i egen lomme. Synes det alltid er vanskelig å velge riktig størrelse. Selv om utstyret er med i butikke for å sjekke om plassen er stor nok. http://www.cambags.com/ er stede for å sjekke hva de forskjellige baggene har plass til. De har en stor bildedatabase hvor besøkende har tatt bilde av sin bag og sitt utstyr i denne.

 

Eksempelbilde er av LowePro Slingshot 100 AW som jeg er ganske godt fornøyd med:

DSC_0218.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har letet i noen uker nå etter en kamerabag som ser ligner på en standard skulderbag (postbag, dj-bag eller hva man kaller det)

Ville vært mye tryggere å gå rundt i de større byene i europa med en sånn, enn en fotoveske som reklamerer for et utbytte på 10.000 eller mer og som dermed nærmest BER om å blir stjålet...

 

En del av crumpler sine ser interessante ut, men er det noen som har andre forlsag?

 

edit: Urban disguise har slike også, men for christ sake... de er jo stygge... (synes eg)

Endret av Bucephalus
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...