Gå til innhold

Yonah får "Smart Cache" og Hyper-Threading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HT og dobbelkjerne? Er ikke det litt smør på flesk??

 

Er vel uansett bare fordeler da, men er vel ikke HT på Pentium D prosessorene? (Bortsett fra Extreme Edition da..)

Jo det er egnetlig det. Så hvit jeg har sett så har det gitt en markant yteles nedgang på CPUene på noen tester. Så håper det er mulig å disable den, men med det sakt så virker et system med HT mye mer responsivt.

Lenke til kommentar

Spennende!

 

Da blir nok Q1 2006 et godt tidspunkt for meg til å bytte ut laptopen min da! :cool:

Blir spennende å se hvordan implementasjonen av HT fungerer på en så kort pipeline som P-M har.

 

Siden dette er en helt ny prosess (65nm) så er jeg litt skeptisk til om de klarer å levere i tide. 90nm prosessen demmes ble jo ganske forsinket

 

Er også litt skuffende at de ikke har 64-bit

 

Edit:

Register hack for å åpne 64bits funksjonene?

Spennene med ny teknologi i alle fall, kan godt være denne blir en slager.

Noen som vet om den integrerer DRM?

Hvis 64-bit bare er deaktivert som i enkelte Prescot (5-serie) så vil det neppe la seg aktiveres av vanlige brukere.

 

Kan nok med 99% sikkerhet si at DRM også blir integret her, siden det allerde er integret i nyeste chipset (i945) og siste prosessor (Pentium D)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
HT og dobbelkjerne? Er ikke det litt smør på flesk??

 

Er vel uansett bare fordeler da, men er vel ikke HT på Pentium D prosessorene? (Bortsett fra Extreme Edition da..)

Jo det er egnetlig det. Så hvit jeg har sett så har det gitt en markant yteles nedgang på CPUene på noen tester. Så håper det er mulig å disable den, men med det sakt så virker et system med HT mye mer responsivt.

Jo, men mye av den responsiviteten er jo allerede tatt hånd om med dualcore, merker man i det hele tatt noen forskjell på slikt på en dual? Og HT virker jo som er enda mer "ustabilt" ytelsesmessig på dualcore.

 

AtW

Lenke til kommentar
Register hack for å åpne 64bits funksjonene?

Det tviler jeg på går. Det er nok like låst som multiplieren på Pentium4 og HyperThreading å tidlige northwood-kjerner.

 

Noen som vet om den integrerer DRM?

Aner ikke, men jeg ser ikke bort i fra at det ligger i hardwaren og bare venter på en endelig beslutning om å slå det på eller ikke. Jeg krysser fingrene og håper på at intel gjør det eneste rette her. (selv om de gjorde denne tabben med Pentium D)

 

Effektforbruk

Effektforbruket på Yonah skal ligge på samme nivå som dagens enkelkjerneprosessorer, nemlig rundt 25 watt.

Dere mener vel opp til dagens 31W (banias) eller 28W (dothan) (Ref.)

 

Synd det med kun 32bit for en prosessor som lanseres i 2006 og sikkert skal selge til godt ut i 2007, to år etter at WindowsXP x64 Edition ble lansert og 4 år etter at den første CPUen med AMD64-teknologien ble lansert.

 

HT og dobbelkjerne? Er ikke det litt smør på flesk??

Tja, det kommer an på hvor godt kjernen er designet. Om den er godt designet (kort pipeline med høy fyllingsgrad) så blir HyperThreading overflødig, men om den er dårlig designet (for lang pipeline og mange "bobler" etc) så kan det sikkert ha en merkbar effekt. Men det kan være andre grunner også: Det kommer sikkert billigere utgaver av disse med en enkel kjerne også (Etterfølgeren til Celeron-M?). På disse vil HyperThreading ha en betydelig effekt. HyperThreading er jo også en slags liksom-dobbeltkjerne så det vil sikkert være mulig å reklamere med støtte for to samtidige tråder på denne også.

 

Ellers så synes jeg det er svært spennende med hvordan delt L2 cache vil fungere og hvor bra 65nm blir for klokkefrekvens og varmeutvikling.

 

Håper de lager en versjon av denne for desktop også. (F.eks med 1066FSB, 50-60W, høyere klokkefrekvens, etc.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Foruten å være den første dobbelkjerneprosessoren for bærbare vil det også være den første prosessoren som blir produsert med 65 nm-teknologi.

Akkurat det er jeg ikke så overbevist om. Stikkord: "Dempsey".

 

At den ikke kommer i 64-bits versjon er nok mer for å villede konkurrentene enn fakta.

Edit: Kanskje ikke siden den da i sterkere grad vil konkurrere med desktop utgavene.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Mine umiddelbare tanker:

 

"mangelen" på 64 bit instruksjoner er irelevant for de aller fleste. Selv ser jeg på det som en fordel da jeg ikke kommer til å kjøpe en slik laptop med noe i nærheten av 2GB RAM og jeg vet med sikkerhet at 64 bit ville resultert i målbart høyere effektforbruk og merkbart lavere batterilevetid.

 

Hyperthreading er total waste på en laptop med dual core når begge kjernene er operative. Det ryktes imidlertid at en kjerne vil være deaktivert ved batteridrift og da vil hyperthreading være greit å ha.

 

Når det gjelder effekten av hyperthreading på kort vs lang pipeline så er det et spørsmål som blir så til de grader komplisert av forskjeller i cache design og tilgang på execution units at jeg tviler på at noen vil klare å konkludere riktig av disse forum forståsegpåerne... Selv tror jeg den totale effekten av Pentium Ms bredere design vil veie opp for det reduserte behovet for gjemming av pipeline latency, L1 og L2 latency. Behovet for main memory latency hiding er større på P-M enn P4 pga lavere minne og buss frekvenser.

 

Aktivering av 64bit instruksjonene er neppe mulig etter at de er blitt deaktivert. Tipper de svir av "sikringer" inne i prosessoren og jeg vil ikke anbefale å ta på seg jobben å lodde sammen 65nm ledninger inni en glassbrikke med vanlig loddebolt for å si det slik... Mulig det bare er en mikrokodeoppdatering også, men jeg tipper du må bruke noen av de udokkomenterte n/c pinnene for å aktivere 64 bit i så fall. Lykke til der også...

 

Edit: en del nøkkelord ble lagt til i teksten...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Mine umiddelbare tanker:

 

"mangelen" på 64 bit instruksjoner er irelevant for de aller fleste. Selv ser jeg på det som en fordel da jeg ikke kommer til å kjøpe en slik laptop med noe i nærheten av 2GB RAM og jeg vet med sikkerhet at 64 bit ville resultert i målbart høyere effektforbruk og merkbart lavere batterilevetid.

64 bit kommer jo til å ta over ser det ut til, jo fortere overgangen foregår, jo bedre (i mine øyne ihvertfall).

 

AtW

Lenke til kommentar
Mine umiddelbare tanker:

 

"mangelen" på 64 bit instruksjoner er irelevant for de aller fleste. Selv ser jeg på det som en fordel da jeg ikke kommer til å kjøpe en slik laptop med noe i nærheten av 2GB RAM og jeg vet med sikkerhet at 64 bit ville resultert i målbart høyere effektforbruk og merkbart lavere batterilevetid.

64 bit kommer jo til å ta over ser det ut til, jo fortere overgangen foregår, jo bedre (i mine øyne ihvertfall).

 

AtW

Så lenge jeg ikke har behov for 64bit vil jeg heller har lengre batterilevetid på en laptop. Så enkelt.

Lenke til kommentar
Mine umiddelbare tanker:

 

"mangelen" på 64 bit instruksjoner er irelevant for de aller fleste. Selv ser jeg på det som en fordel da jeg ikke kommer til å kjøpe en slik laptop med noe i nærheten av 2GB RAM og jeg vet med sikkerhet at 64 bit ville resultert i målbart høyere effektforbruk og merkbart lavere batterilevetid.

Man må ikke ha mye minne i en maskin for å kunne utnytte 64-bit. Den største fordelen med f.eks windows x64 edition er hvordan OS-et utnytter minnet på en helt annen måte enn tilsvarende 32-bitsvariant. Borte er begrensinger som hvor mye minne som kan være satt av til f.eks nonpagedpool.

 

Selv har jeg en maskin som sliter selv om den aldri bruker mer enn 1GB pga. at den bruker opp de 256MB med nonpagedpool som er maks av hva 32-bits windows takler, og derfor restarter den viktige tjenester hver gang den stanger i taket på nonpagedpool.

Lenke til kommentar

Nå har jo 64bit flere effekter enn bedre ytelse ved bruk av over 4GB ram. Det gir blandt annet mye større register, noe som gir ytelsefordeler mange plasser. All ekstra ytelse er velkomment nytt, men jeg skal være enig i at ytelsen må sees i sammenheng med effekten (og prisen og flere faktorer).

 

Edit: Windows XP x64 edition har også fordeler over Windows XP (blant annet stabilitetsmessig) som også må taes med i vurderingen.

 

Jeg håper i hvertfall Yonah blir siktet litt mer inn mot desktop enn det forrgjengerene har blitt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mine umiddelbare tanker:

 

"mangelen" på 64 bit instruksjoner er irelevant for de aller fleste. Selv ser jeg på det som en fordel da jeg ikke kommer til å kjøpe en slik laptop med noe i nærheten av 2GB RAM og jeg vet med sikkerhet at 64 bit ville resultert i målbart høyere effektforbruk og merkbart lavere batterilevetid.

Man må ikke ha mye minne i en maskin for å kunne utnytte 64-bit. Den største fordelen med f.eks windows x64 edition er hvordan OS-et utnytter minnet på en helt annen måte enn tilsvarende 32-bitsvariant. Borte er begrensinger som hvor mye minne som kan være satt av til f.eks nonpagedpool.

 

Selv har jeg en maskin som sliter selv om den aldri bruker mer enn 1GB pga. at den bruker opp de 256MB med nonpagedpool som er maks av hva 32-bits windows takler, og derfor restarter den viktige tjenester hver gang den stanger i taket på nonpagedpool.

Er dette en common case tror du for Laptop? Viss så, ta en telefon til Intel og de vil nok aktivere 64bit på kjappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...