Gå til innhold

Sony/BMG vil begrense CD-kopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo egentlig teknologi som er brukt lenge, da. SCMS, Serial copying management system, ble brukt før på cd-er laget på stuebrennere (altså bare audio) og minidisk. Det vil si at man ikke kunne ta en digital kopi av en minidisk som var blitt kopier digitalt fra en cd.

 

MAO; gammelt nytt ;)

Lenke til kommentar
Dette er jo egentlig teknologi som er brukt lenge, da. SCMS, Serial copying management system, ble brukt før på cd-er laget på stuebrennere (altså bare audio) og minidisk. Det vil si at man ikke kunne ta en digital kopi av en minidisk som var blitt kopier digitalt fra en cd.

 

MAO; gammelt nytt ;)

Men dette var jo avhengig av at spilleren leste denne infoen, og nektet å kopiere, hvordan skal de få til det med vanlige brennere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis dette skulle funke, hvordan skal man da få en perfekt backup av plata si? Ringe Sony, hver gang man får en ripe i plata, så jeg kan få en returadresse så de kan sende meg et nytt eksemplar? Jeg kan ikke se for meg at dette kan bli billig for Sony.

 

Hvis det funker så vil man vel heller bare gå over fra eksakte digitale kopier til ananloge kopier. Jeg tviler på at det er mange, om noen i det hele tatt som klarer å høre forskjell på en eksakt digital kopi og en god analog kopi. For analogt MÅ jo lyden bli om noen skal kunne høre den via høytalere uansett.

 

Men, jeg har ingen tro på at denne kopisperren vil klare å ødelegge for folk som vil ta en eksakt digital backup.

Lenke til kommentar

''Man kommer ikke til å begrense antall kopier man for lov til å ta av originalmediumet, men heller hindre at den brente CD-en kan brukes til å ta ytterligere kopier.''

 

I utgangspunktet høres jo dette helt greit ut i mine ører; de som skal ta 'sikkerhetskopier' av CD'er de har i samlingen får gjort det, men kopien kan ikke kopieres videre.

 

Men i praksis tror jeg ikke dette vil fungere som noen effektiv løsning.

Lenke til kommentar

Alle gitarer vil fra 1/7-05 selges med hardware som hindrer framføring av musikk med mindre TONO-avgift er betalt.

 

På den annen side, da slipper vi forhåpentligvis å lide oss gjennom enda en "stairway to heaven" framført av Full Dimling På Nachspiel. :p

 

 

 

Seriøst, *hvis* de får det til reint teknisk er det en løsning jeg faktisk kan leve med. Det vil si: Lovlig bruk og kopiering skal være så enkel at du ikke engang merker at sperra er der.

Lenke til kommentar
Alle gitarer vil fra 1/7-05 selges med hardware som hindrer framføring av musikk med mindre TONO-avgift er betalt.

 

På den annen side, da slipper vi forhåpentligvis å lide oss gjennom enda en "stairway to heaven" framført av Full Dimling På Nachspiel. :p

 

 

 

Seriøst, *hvis* de får det til reint teknisk er det en løsning jeg faktisk kan leve med. Det vil si: Lovlig bruk og kopiering skal være så enkel at du ikke engang merker at sperra er der.

1f y0u c4n r34d th1s y0u n33d t0 g3t l41d!!!!!!!! den var for lett.. :p uhh h

 

on topic: Virker greit dette dersom de får det til å funke. ..

Lenke til kommentar
Men dette var jo avhengig av at spilleren leste denne infoen, og nektet å kopiere, hvordan skal de få til det med vanlige brennere?

 

AtW

Slike sperrer legges i firmware. Det vil si at når man kopierer en original-cd, vil det legges en liten kode på den brente cd-en som sier at denne er sperret for videre kopiering.

Lenke til kommentar

Jeg er imponert om de klarer å stoppe 0,1% med denne imba teknologien.

 

"skolegårdskopiering" utgjør 75% av piratkopiering av musikk? De fleste jeg kjenner har samlingen sin på PCen og brenner ut derfra om de vil ha det på CD. Riktignok er ikke min omgangskrets et gjennomsnitt, men tviler på de tallene er i nærheten av sannheten.

Endret av zappy
Lenke til kommentar
Men dette var jo avhengig av at spilleren leste denne infoen, og nektet å kopiere, hvordan skal de få til det med vanlige brennere?

 

AtW

Slike sperrer legges i firmware. Det vil si at når man kopierer en original-cd, vil det legges en liten kode på den brente cd-en som sier at denne er sperret for videre kopiering.

Ja, og da er du avhengig av ganske så mange usannsynlige ting:

 

1. Alle produsenter har firmware som respekterer denne sperren

2. Alle kommer til å oppgadere firmwaren på sine gamle spillere til en versjon som respekterer denne sperren.

3. Ingen kommer med cracket firmware som ignorerer denne sperren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lurer på, hvem kommer til å gidde å kjøpe den brenneren? Jeg tør påstå at det finnes millioner av brukere verden rundt som aktivt forsøker å omgå slike sperrer, enten ved å lage programmer eller laste ned og bruke de. Hvis den blir den eneste i sitt slag kommer de fleste til å sky den som pesten hvis den ikke koster 1 kr eller noe sånt. Kanskje butikkene kommer til å merke slike produkter også?

 

Eneste som kommer til å ta i bruk slike er vel de som lager ferdige maskiner. De som lager kun pc-komponenter kommer vel til å se sitt snitt til å oppnå en konkurransefordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...