Gå til innhold

Samsung med 70 nm-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pussig! Jeg surfet tilfeldigvis innom Samsungs sider om NAND-flash i går og la merke til at de hadde tilgjenkelig Engineering samples av 73nm brikker. Disse brikkene finner jeg igjen hele veien fra 4Gibit til 16Gibit. (For bare en uke siden var 8Gibit den største brikken på siden)

 

Jeg synes det er flott at de har klart å øke transfer rate såpass mye. (Spesifikasjonene på siden jeg linket var litt forvirrende og jeg fikk ikke tallene til å stemme over ens med artikkelen, så jeg stoler på at de 16 MByte/s som står i artikkelen er riktig) Random access ser også ut til å ha blitt forbedret ganske mye (fra 100us til 20us for 2KiByte).

 

Edit: En størrelse på hver minnecelle (1bit) på 0,025 kvadradmikrometer tilsvarer 4Gibit/kvadratcentimeter. En stk 4Gibit (=0,5GiByte) brikke tar altså bare opp 1 kvadratcentimeter med silisium. En stk 300mm wafer har ca 707 kvadratcentimeter, og dermed en teoretisk kapasitet på 707 brikker a 4Gibit, totalt 353 GByte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvor stor kapasitet kan en 3,5"-disk og en 2,5"-disk få med de nye brikkene?

Det kommer an på hvor mange brikker man putter inn i og får plass til inni chassiet til "disken".

 

Men nå er ikke akkurat kapasitet noe kritisk spørsmål. Hensikten med flash er jo å bruke den som lagringsplass for OS og programmer, ikke som lagringsplass for dokumenter, musikk, filmer osv. Slike filer trenger ikke den ekstreme aksesstiden til flash og kan yte glimrende på vanlige gamle harddisker som også gir langt større lagringskapasitet for pengene. Så det optimale er å ha litt flashminne (f.eks 8GiB) til OS-bruk og en stor treg harddisk til generell lagringsplass.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg vil ha en 16GB(gigabyte) stor SSD i en bærbar pc, hvor mye vil en slik koste? (circa).

I følge prisguiden koster den billigste 1GiB-brikken 530kr. Gang dette med 16 for å få 16GiB og gang med 1,5 - 2 fordi dette vil være et helt nytt spesialprodukt. Da er vi oppe i ca 12.000 - 17.000kr. Venter du ett år til 2006 så kan du gange med ca 1/2 fordi prisene per brikke synker, konkurransen øker og nyhetsfaktoren synker. Dvs. ca 6.000 - 9.000 kr, venter du ennå et år til 2007 så tipper jeg prisen blir 3.000 - 4.000 kr.

 

Med bare 20 warfere i timen blir det lenge til man får en 70 GB. Sjedne og dyre blir de også.

Jeg vet ikke hvor du henter tallet 70GB fra, men jeg tviler på at det er så mange som trenger så mye plass på OS-partisjonen sin. Jeg tror nok at 4-16GiB blir de mest populære størrelsene i starten. Selv har jeg mest lyst på 4 stk a 2GiB i Raid0. (I tillegg vil jeg selvfølgelig ha vanlige harddisker til generell lagring.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Med bare 20 warfere i timen blir det lenge til man får en 70 GB. Sjedne og dyre blir de også.

Jeg vet ikke hvor du henter tallet 70GB fra....... (I tillegg vil jeg selvfølgelig ha vanlige harddisker til generell lagring.)

Når jeg sier 70GB så er det tilfeldig... , men jeg liker å ha litt kjapphet ved redigeringsarbeider etc også. Sånn som det er nå skal det være litt plass til overs på partsjonene.

Forøvrig er jeg helt enig i tankegangen din.

 

15000 warfere pr mnd. hørtes mye ut, men hvis det deles ut på antall CPUer som blir produsert så blir det ikke mange GB pr. PC.... Og synsingen videre var at man heller burde sette til en null ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...