Gå til innhold

Test av Ricoh Caplio R2


Anbefalte innlegg

Ricoh er ganske små på det norske digitalkameramarkedet, men har noen modeller som har blitt godt mottatt av brukere. Akam har ikke testet kameraer fra denne produsenten tidligere, men etter å ha prøvd det i fem minutter på en messe i vår, fant vi ut at dette var et så spennende produkt at det måtte testes.

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et veldig spennende kamera, men hvis både LCD-skjermen og videofunksjonen er såpass svak og kameraet i tillegg mangler optisk søker, så er vel terningkast 6 vanskelig å forsvare? Totalkarakteren skal vel gjenspeile et gjennomsnitt av delkarakterene.

Lenke til kommentar
Høres ut som et veldig spennende kamera, men hvis både LCD-skjermen og videofunksjonen er såpass svak og kameraet i tillegg mangler optisk søker, så er vel terningkast 6 vanskelig å forsvare? Totalkarakteren skal vel gjenspeile et gjennomsnitt av delkarakterene.

Da vil det aldri bli noen kamera noensinne som får terningkast 6. Hvis skalaen hadde vært mer nyansert, kan jeg være enig med deg, slik at 6.0 hadde vært det perfekte kameraet for alle, og at dette kameraet "kun" hadde fått 5.5-ish. Men så lenge man må velge mellom 5 og 6, tror jeg ikke 6-tallet hadde blitt brukt hvis man var så streng. Og hva er hensikten med 6-tallet da...?

Lenke til kommentar

Endelig en test av Capilo R2! Men jeg klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for dette kameraet. Byggekvaliteten og mangelen på manuelle muligheter skremmer meg litt bort fra Capilo R2, samtidig som vidvinkelen gir meg vann i munnen :dribble:

Lenke til kommentar

Trodde hardware.no og resten av søstersidene hadde kuttet ut karakterene? Jeg ville heller gitt kameraet et 'stempel' med "Anbefales av Akam.no".

 

Dessverre, som alltid, noen 'grove' mangler/feil. Ser ut som et fint all-round kamera! :)

Lenke til kommentar

Du og du. Mye skryt her, gitt. Fikk nesten litt lyst på dette kameraet. Det til tross for at jeg har to digitale kamera fra før av. Men men, er man fotonerd, så er man vel fotonerd.

 

Fin test i alle fall. Synes karakteren var grei jeg, sånn egentlig. Det bør utvises noe skjønn. Personlig har jeg aldri brukt videofunksjon på mine kamera, så det er ikke noe savn.

 

Og, om man skal være litt sær så kan man se på det som litt positivt at LCD-skjermen er såpass laber som den er. En får litt den samme spenningen da som når en leverte inn film før i gamle dager. Ikke for det, jeg bruker speilrefleks med film fremdeles jeg, men det filmbaserte kompaktkameraet mitt ligger og samler støv.

 

Oi. Innlegg 1200.

Lenke til kommentar
I siste utgave av bladet "Digital Photography made easy"

fikk Ricoh R2 Overrall score: 3 stjerner.

 

Flesteparten av kameraene de tester får 4 stjerner og en del får 5.

Finnes det bladet på nett? Hva var det som trakk ned?

Kan ikke se at bladet er på nettet.

Bladet er Issue 51 og er i salg hos Narvesen nå.

 

Oppsummering av testen:

 

In all, the R2 is a mixed bag. It scores well on looks, build and ease of use. But is let down by poor shooting options and a poor LCD.

Nevertheless, there's enough to tempt beginners to take a closer look.

 

Jeg ville heller valgt Canon S70.

Kr 3998 på mpx.no nå.

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Jeg ville heller valgt Canon S70.

Kr 3998 på mpx.no nå.

Litt utenfor mitt prisområde. Hva tror du om Sony P200. Det er vel blant de raskere? Det har bare 38mm, men det går ann å kjøpe en dyr wideconverter. P200 er bedre enn R2 på manuelle instillinger og skjerm (selvom den er mindre).

Lenke til kommentar
Jeg ville heller valgt Canon S70.

Kr 3998 på mpx.no nå.

Litt utenfor mitt prisområde. Hva tror du om Sony P200. Det er vel blant de raskere? Det har bare 38mm, men det går ann å kjøpe en dyr wideconverter. P200 er bedre enn R2 på manuelle instillinger og skjerm (selvom den er mindre).

Hei!

Jeg kjenner ikke til Sony'n, men det finnes en ny Pentax som har zoom 32-96mm.

Det er Pentax Optio 50. Koster litt under 2000kr.

Den har fått bra kjøp på http://www.cyberphoto.se/ Der ligger det også testbilder.

 

Jeg kjenner heller ikke til Pentax'en, men hvis du spør på forumet under "digitale kompaktkamera", så kanskje noen kjenner til det.

Lenke til kommentar
I siste utgave av bladet "Digital Photography made easy"

fikk Ricoh R2 Overrall score: 3 stjerner.

 

Flesteparten av kameraene de tester får 4 stjerner og en del får 5.

Finnes det bladet på nett? Hva var det som trakk ned?

Kan ikke se at bladet er på nettet.

Bladet er Issue 51 og er i salg hos Narvesen nå.

 

Oppsummering av testen:

 

In all, the R2 is a mixed bag. It scores well on looks, build and ease of use. But is let down by poor shooting options and a poor LCD.

Nevertheless, there's enough to tempt beginners to take a closer look.

 

Jeg ville heller valgt Canon S70.

Kr 3998 på mpx.no nå.

Men hvordan i alle dager kan den få så bra kritikk fra Akam ?

Lenke til kommentar

Men hvordan i alle dager kan den få så bra kritikk fra Akam ?

Spørsmålet er vel heller hvordan det kan få så dårlig kritikk på Digital Photography made easy? :-)

 

Det hele kommer an på hva man tester og hva man vektlegger. Noe av grunnen til den gode karaktern jeg ga den, var batterilevetiden. Akam er, så vidt jeg vet, det eneste nettstedet som har egen test av batterilevetid. Dersom de ikke har testet det, kan de ikke vurdere det.

 

En annen ting er hastigheten på kameraet. Jeg har ikke lest den testen det refereres til, så jeg kan ikke si hva de har vektlagt eller målt, men hvis de ikke har målt autofokushastigheten og autofokusegenenskapene i dårlig lys, har de også gått glipp av et av kameraets virkelig overlegne sider. Jeg vil ikke påstå at kameraet er perfekt, men det har noen sider som er suverent bedre enn alle andre kameraer, og hvis den nevnte testen ikke har fått med seg det, da er det ikke så rart om den får dårligere karakter.

 

Erik

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke påstå at kameraet er perfekt, men det har noen sider som er suverent bedre enn alle andre kameraer, og hvis den nevnte testen ikke har fått med seg det, da er det ikke så rart om den får dårligere karakter.

Med det samme det er snakk om perfekt.. Kjenner du til noen kameraer i kompaktklassen som er perfekte? Skal kjøpe meg et nytt snart skjønner du :p

Lenke til kommentar

Med det samme det er snakk om perfekt.. Kjenner du til noen kameraer i kompaktklassen som er perfekte? Skal kjøpe meg et nytt snart skjønner du :p

Forget your perfect offering

There is a crack in everyting

That's how the light gets in.

 

Leonard Cohen

 

 

Det finnes ikke noe perfekt kamera. Da hadde du nok visst om det :-)

Lenke til kommentar
Noen som vet om andre enn pixit som selger dette kameraet?

 

Det var vel drøyt å gi dette kameraet en sekser, mener nå jeg da.

Føgende selger også Ricoh R2:

 

FOTO-HUSET LARS MØLLHAUSEN

Karl Johans gate 21, 0159 Oslo 22 42 09 60

 

Foto-Huset sender også i posten. De har ikke hjemmeside, så du må ringe dem.

Forretningen kan absolutt anbefales. Beste i Norge!

 

Lømork fører det også:

http://www.lomorks.no/

Lenke til kommentar

Jeg har brukt dette kameraet en stund nå, og jeg er enig i det aller meste som står i testen. Jeg vil likevel legge til litt informasjon som burde vært med i testen angående bruk av standard oppladbare batterier. Li-ion batteripakken som følger med kameraet er på 3.7V, to standard Ni-Mh oppladbare batterier leverer 2.4V. Dette får følger for ytelse ved bruk av blitz; blitzen lades opp tregere enn ved bruk av Li-ion batteriet. I tillegg slår kameraet av lcd-skjermen når blitzen lades opp.

 

Ikke noe stort problem, men det burde kanskje nevnes.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...