Gå til innhold

X-Fi Xtreme Fidelity kommer i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en gang jeg leste overskriften, blandet jeg navnet og trodde det var en henvisning direkte til Fatal1ty-fyren. Og etter å ha lest hele artikkelen, så jeg at selv om jeg blingsa, fikk jeg rett allikevel! Begynner å bli lei denne typen markedsføring nå... Men kanskje Creative kommer opp med et produkt som er mer enn bare et merkenavn (i motsetning til Abits Fatal1ty-hovedkort der det man betaler ekstra for er navnet og ikke funksjonalitet/ godbiter)?

Lenke til kommentar
Med så mye feit elektronikk på lydkortet må det snart kunne bli mulig at lydkortet operer på egenhånd og lar CPU holde på med sitt. Har til gode å se en lydkorttest som tar for seg problemstillingen om ressursbruk.

Er vel ikke noe problem idag heller at det krever stor ressursbruk?

Lenke til kommentar
Får bra FPS dropp når man velger f.eks EAX1-3 på endel spill. Fint hvis lydkortet kan ta seg av alt som har med lyden å gjøre nå som de får pakket ned hva det måtte være av godsaker på en liten brikke.

Hvor mye av jobbe overlater egentlig de integrerte lydkretsene på hovedkort til CPU-en? Jeg vil ikke ha FPS-dropp.

 

efikkan: Ja, det var vel det HW.no rapporterte i sin tid... Søk på "Zenith".

Lenke til kommentar

De integrerte lydkretsene overlater en del jobb til CPUen. Hvor mye kommer ann på hvor mange kanaler lyden er på (både internt og eksternt).

 

Vanlig stereo-lyd uten 3d-liknende effekter krever lite, mens surround-lyd med 3d/eax og en haug interne kanaler krever en del mer (gjetter 10+% av CPU, men usikker da det er vanskelig å finne tester på slikt. Noe for hw.no-gjengen kansje?)

 

Fant en gammel test av SoundStorm mot Audigy 1 som kan hinte litt om hvor mye av arbeidet CPUen må ta seg av.

 

UT2003 OpenAL Benchmarking på en Athlon XP 2100

Test     NForce*              Audigy* / %        Fortissimo III** / %
1         58.13 / 100%      58.17 / 100%      51.59 / 100%
2         53.96 / 92.8%     54.15 / 93.1%     46.60 / 90.3%
3         44.79 / 77.0%     47.90 / 82.3%     37.17 / 72.1%
4         44.76 / 77.0%     47.70 / 82.0%     38.26 / 74.2%
5         53.25 / 91.6%     46.20 / 79.4%     N/A / N/A
6         53.26 / 91.6%     46.31 / 79.6%     N/A / N/A

Test 1 = Unreal Tournament 2003 – no sound
Test 2 = Unreal Tournament 2003 – Default OpenAL -  software 3D Audio - 2 speaker
Test 3 = Unreal Tournament 2003 – Default OpenAL -  3D
Test 4 = Unreal Tournament 2003 – Default OpenAL -  EAX*
Test 5 = Unreal Tournament 2003 - Custom OpenAL - 3D
Test 6 = Unreal Tournament 2003 - Custom OpenAL -  EAX*
% = % of no Sound
*EAX Advanced HD support only on Audigy
** Fortissimo III results on a different Athlon XP 2100

Gjorde et forsøk på å overføre den mest (i mine øyne) interessange testen hvor man ser hva man taper/tjener på forskjellige lydkort.

 

Target

Endret av Target-55
Lenke til kommentar

Å, takk! ...men hva betyr tallene? FPS? Noen form for forsinkelse? CPU-bruk? Ledig CPU?

 

Jeg må kanskje legge til at CPU-er og lydteknologi har utviklet seg i forskjellig tempo de siste årene, så selv om Audigy kanskje er "kurant" fremdeles, så er ikke Athlon 1200+ det. Da vil jeg tro at effektene påvirker CPU-en mindre på en nyere maskin.

 

Også lurer jeg på hvilke 3D-teknologier som har noe for seg når man bare har to høyttalere eller øreklokker (da mener jeg ikke lyddempende øreklokker, jeg mener "(h)øretelefoner", men det er så latterlig).

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Begrensede muligheter, men en kan gi retningsindikasjon ved å styre fase og/eller intensitet. Høyre/venstre er da grei. Likevel ser jeg ikke helt om en kan bestemme foran/bak-vektoren.

Man har tross alt bare ører på sidene, men kan likevel høre om en lyd kommer forfra eller bakfra. Det betyr for meg at foran-bak-retningsbestemmelsen baseres på forvrengningen lyden får på vei inn i øret... Det burde egentlig gå an å gi lyden den samme forvrengningen for å få en foran-bak-effekt. :hmm:

 

Kanskje forvrengningen er for individuell til at man kan lage én standard.

Eller kanskje andre organer enn ørene bidrar til å sanse retningen?

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

...eller kanskje hjernen lurer oss til å tro at ørene bestemmer foran/bak sev, mens i virkeligheten løses dette ved at en hele tiden er litt i bevegelse, dreier hodet litt hele tiden, bygger opp informasjon over tid, integrert over vinkler, og derved peiler retningen.

 

Om jeg ikke husker helt feil, kan de fleste med lukkede øyne peile lydretningen med en nøyaktighet på ca. 3 grader. I så vall skal det bare en ørligen vri på hodet til for å bestemme om lyden kommer forfra eller bakfra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...