Gå til innhold

Avgiftssjokk i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt vilt. Dette er en lov som ikke har noe fotfeste i virkeligheten i det hele tatt.

Jeg bruker blanke DVDer til å ta backup av f.eks. bilder og annet personlig materiale, og jeg ville følt meg utpekt som en "potensiell lovbryter" hvis jeg måtte betalt en avgift på tomme DVDer(og CDer). I tillegg så har vel flesteparten som laster ned fra nettet bedre måter å lagre det de laster ned, f.eks. på harddisken.... Blir vel ikke lenge før en eller annen lur sjel finner ut dette og legger ut et forslag om avgift per GB på harddisker også.

 

Dette er lobby-virksomhet, og et eksempel på korrupte politikere som lar seg påvirke av markedsmakt!

 

La oss håpe at dette ALDRI blir virkelighet i Norge.

Lenke til kommentar
Er det nå vi skal åpne datasjapper på den norske siden av Svinesund, så svenskene kan dra til Norge på "harry-tur" og shoppe DVD-plater? :-)

Og risikere at film- og musikkbransjen da klarer å få Norge til å se ut som et land som støtter terrorister siden piratkopiering = støtte til terror? Er du gal, mann?

Lenke til kommentar
Er det nå vi skal åpne datasjapper på den norske siden av Svinesund, så svenskene kan dra til Norge på "harry-tur" og shoppe DVD-plater? :-)

Og risikere at film- og musikkbransjen da klarer å få Norge til å se ut som et land som støtter terrorister siden piratkopiering = støtte til terror? Er du gal, mann?

Om de klarer å framstille salg av dvd-plater som terror, så øker bare forakten for de latterlige argumentene, så det ser jeg bare som en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir det virkelighet her i norge kommer tollerene i norge til å få mye å gjøre i fremtiden. Mange kommer til å bestille fra utlandet. Heter det at man kan bestille for 200 kr momsfritt eller at man kan bestille for 200 kr avgiftsfritt? For det er bare ved den andre at det vil hjelpe her.....

Lenke til kommentar

Det som er virkelig fascinerende her er at man har prestert å forby nedlasting av kopibeskyttet materiale, SAMTIDIG som man skal kreve inn en grotesk avgift for å kompensere for artisters tap som følger av LOVLIG kopiering (altså backup av egne original-cd'er som man allerede har betalt artisten, og alle de andre leddene, for). Aldri har uttrykket "ja takk, begge deler" vært mer treffende!

 

Og som om det ikke var nok skal denne avgiften altså legges på ulike medier helt uavhengig av hva de skal brukes til. En svensk forbruker må altså betale flere hundre prosent avgift (av det tomme mediets verdi) til ulike artister og andre rettighetshavere, selv om det eneste formålet med kjøpet av mediumet er å lagre bildene fra sommerferien, eller ta backup av viktige dokumenter.

 

Det er nesten for utrolig at dette makkverket av en lov er resultatet av allminnelig lobbyvirksomhet fra platebransjen. Man kan bli fristet til å tro at bransjen har kjøpt seg langt inn i den svenske riksdagen. :no:

Lenke til kommentar

Denne avgiften er ikke noe nytt som sådan, da alle som har kjøpt tomme opptakskassetter har betalt en slik avgift allerede. Om en slik avgift innføres må det bli mye friere og flytte musikk til forskjellige medier etter hva man måtte ønske.

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ha en avgift på 0,25 Kroner pr.MB på nedlastning fra internett...

Og kanskje en avgift for å flytte data fra media til media...

Eller kanskje en avgift for at vi "normale" mennesker puster inn samme luft som de i musikkbransjen...

I det hele tatt, hvorfor ikke ta en stor avgift for alle fødte barn... Vi vet jo at når de blir større, så vil de kanskje kopiere noe på data...

 

Stakkars, "mindre smarte" svensker :!:

Lenke til kommentar
Om de klarer å framstille salg av dvd-plater som terror, så øker bare forakten for de latterlige argumentene, så det ser jeg bare som en fordel.

 

AtW

Elementer i bransjen har allerede uttalt at priatkopiering er å støtte terror... Derfor (og meget desverre) er kommentaren min ikke så fjern selv om den var ironisk ment.

 

Dette viser bare hvor sykt samfunnet har blitt. Politikere bruker masse ressurser på å sikre at enkelte skal tjene mer penger mens vold- og seksualsaker henlegges, ofrene neglisjeres og at det finnes fattige som uansett ikke ville ha prioritert ny CD når kjøleskapet er tomt.

 

Nei drit i at mennesker blir ødelagt for livet bare Disney-sjefene kan kjøpe seg ny bil hver måned....

Lenke til kommentar

Ja, man må jo bare gratulere. Jeg har vel neppe opplevd makan til logisk brist...

 

For det første sier man at kopiering er ulovlig. Deretter innfører man en avgift som skal kompensere rettighetshavere for handlinger som folk ikke skal begå. En slags a priori bøtelegging.

 

Dette minner litt om tankegangen i Minority Report. Bare at her forsøker man ikke å lete frem til fremtidige kriminelle; man går ut i fra at alle kommer til å bli det.

 

Ikke det at svenskene er spesielt sære her; vi har jo hatt denne debatten i Norge også.

 

Jeg kan si en ting med 100% sikkerhet:

 

Kommer denne avgiften til Norge, så kommer jeg til å kopiere alt mulig rart med god samvittighet. Du kan ikke avkreve meg for kompensasjon til rettighetshavere uten at jeg får noe igjen for det...

Lenke til kommentar

Hvis norske politikere vedtar en lignende lov, blir jeg helt sikkert å flytte! Vi har allerede nok av avgifter her i landet.

 

Men jeg kan ikke forstå at de vil avgiftslegge pr MB. 2-3 kr pr plate er mer akseptabelt (ikke akkseptert fra min side i det hele tatt), men når de skal legge avgift på noe, nytter det ikke å tidoble prisen. Dette er lite gjennomtenkt av svenske politikere, og jeg har egentlig dårlig tro for at loven blir gjennomført i praksis av videreforhandlere av blanke plater.

 

Når det gjelder vedtaket om at det ikke er lov å laste ned matriell uten tillatelse fra kopirettinnhaveren; det stiller jeg meg bak. Piratkopiering er ukultur! :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...