Gå til innhold

Terratec lanserer digital-TV-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når begynner de digitale sendingene av program i Norge?(for alvor)

Alt skal visst være klart i 2009. Mulig vi får digitale sendinger litt tidligere, men den som venter får se ;)

 

Litt info

DVB-T

Standarden som blir brukt i Europa og den standarden som vil bli brukt i Norge er DVB-T. DVB-T står for Digital Video Broadcasting - Terrestrial. DVB-T sender på samme frekvenser som de analoge systemene og et DVB-T kanal kan sende opptil 22Mbit med data.

 

Denne datastrømmen kan brukes til flere TV stasjoner samtidig og i mange land brukes det helt opp til 5-6 TV stasjoner. Dette gir desverre for dårlig kvalitet da bånbredden til hver enkel kanal blir lav. I Norge er planen å bruke 3 multiplekser med 22 mbit hver og hver enkel multiplekser vil kun sende 3-4 stasjoner. Dette bevarer en rimelig god kvalitet.

 

For å kunne motta sendinge via Digital bakkenett trenges det en egen dekoder og et programkort for de ønskede kanalene.

 

Det er mulighet å bruke Dolby Digital 5.1 ved DVB-T, men foreløpig så er det få TV stasjoner som bruker dette. Etter planene blir NRK å bruke Dolby Digital 5.1. Mer info om utbyggingen i Norge finner du på hjemmesiden til  Norges Television

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Når begynner de digitale sendingene av program i Norge?(for alvor)

Alt skal visst være klart i 2009. Mulig vi får digitale sendinger litt tidligere, men den som venter får se ;)

 

Litt info

DVB-T

Standarden som blir brukt i Europa og den standarden som vil bli brukt i Norge er DVB-T. DVB-T står for Digital Video Broadcasting - Terrestrial. DVB-T sender på samme frekvenser som de analoge systemene og et DVB-T kanal kan sende opptil 22Mbit med data.

 

Denne datastrømmen kan brukes til flere TV stasjoner samtidig og i mange land brukes det helt opp til 5-6 TV stasjoner. Dette gir desverre for dårlig kvalitet da bånbredden til hver enkel kanal blir lav. I Norge er planen å bruke 3 multiplekser med 22 mbit hver og hver enkel multiplekser vil kun sende 3-4 stasjoner. Dette bevarer en rimelig god kvalitet.

 

For å kunne motta sendinge via Digital bakkenett trenges det en egen dekoder og et programkort for de ønskede kanalene.

 

Det er mulighet å bruke Dolby Digital 5.1 ved DVB-T, men foreløpig så er det få TV stasjoner som bruker dette. Etter planene blir NRK å bruke Dolby Digital 5.1. Mer info om utbyggingen i Norge finner du på hjemmesiden til  Norges Television

Blir det da HDTV?

 

Edit:

Planen er å skru av det analoge nettet i 2008
Siden det analoge nettet skal av i 2008, så må det digitale komme opp en god stund i forveien. Kan det bli allerede i 2007? (Må jeg kjøpe ny tv?) Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg litt er å kaste bort så mye båndbredde dedikert til tv. Hadde det ikke vært greiere å kjøre hele greia som ett vanlig nett? Så kunne man hatt 22 mbit kvalitet på alle knalene og så mange man ville også (selv om kanalskifte sikkert hadde tatt litt tid). Og man kunne hatt det som vanlig nett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk de er i gang med digitale bakkesendinger i Oslo sentrum allerede...

 

Prøvesendinger. Mener å ha hørt noe om det en gang. (Jobber i NRK...)

 

De som er interessert, kan ringe Norkring A/S som er ansvalig for sendernettet.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk de er i gang med digitale bakkesendinger i Oslo sentrum allerede...

 

Prøvesendinger. Mener å ha hørt noe om det en gang. (Jobber i NRK...)

 

De som er interessert, kan ringe Norkring A/S som er ansvalig for sendernettet.

Tror dette er riktig. Noen må jo prøve ut teknologien først. Tror ikke NRK bare sender noe helt nytt ut på markedet.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk de er i gang med digitale bakkesendinger i Oslo sentrum allerede...

 

Prøvesendinger. Mener å ha hørt noe om det en gang. (Jobber i NRK...)

 

De som er interessert, kan ringe Norkring A/S som er ansvalig for sendernettet.

Vet du hvilken oppløsning sendingene er på? (PAL? HDTV?)

 

Har ikke dette vært brukt i Japan lenge?

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt er å kaste bort så mye båndbredde dedikert til tv. Hadde det ikke vært greiere å kjøre hele greia som ett vanlig nett? Så kunne man hatt 22 mbit kvalitet på alle knalene og så mange man ville også (selv om kanalskifte sikkert hadde tatt litt tid). Og man kunne hatt det som vanlig nett.

 

Hvis jeg ikke husker feil så bruker HDTV 22-24Mb til bare en kanal. Hvis man hadde gjort som du sier, så kunne man ha utvidet nettet til å sende HDTV-sendinger også når det blir mer utbredt i Europa. Men det hadde vel vært å tenke for mye framover for politikerne...

Å skifte kanal hadde vel ikke tatt lengre tid enn med dagens analoge mottakere.

Endret av Zaarin
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt er å kaste bort så mye båndbredde dedikert til tv. Hadde det ikke vært greiere å kjøre hele greia som ett vanlig nett? Så kunne man hatt 22 mbit kvalitet på alle knalene og så mange man ville også (selv om kanalskifte sikkert hadde tatt litt tid). Og man kunne hatt det som vanlig nett.

 

Hvis jeg ikke husker feil så bruker HDTV 22-24Mb til bare en kanal. Hvis man hadde gjort som du sier, så kunne man ha utvidet nettet til å sende HDTV-sendinger også når det blir mer utbredt i Europa. Men det hadde vel vært å tenke for mye framover for politikerne...

Å skifte kanal hadde vel ikke tatt lengre tid enn med dagens analoge mottakere.

"Standarden som blir brukt i Europa og den standarden som vil bli brukt i Norge er DVB-T. DVB-T står for Digital Video Broadcasting - Terrestrial. DVB-T sender på samme frekvenser som de analoge systemene og et DVB-T kanal kan sende opptil 22Mbit med data.

 

Denne datastrømmen kan brukes til flere TV stasjoner samtidig og i mange land brukes det helt opp til 5-6 TV stasjoner. Dette gir desverre for dårlig kvalitet da bånbredden til hver enkel kanal blir lav. I Norge er planen å bruke 3 multiplekser med 22 mbit hver og hver enkel multiplekser vil kun sende 3-4 stasjoner. Dette bevarer en rimelig god kvalitet."

 

Sitat fra ett tidligere innlegg, her høres det ut som alt dendes samtidig, og da skusles det bort mye båndbredde. Om det ikke sendes helt samtidig så må man ente til amn får ny data når man skifter kanal (men dette trenger forsåvidt ikke ta så lang tid).

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt er å kaste bort så mye båndbredde dedikert til tv. Hadde det ikke vært greiere å kjøre hele greia som ett vanlig nett? Så kunne man hatt 22 mbit kvalitet på alle knalene og så mange man ville også (selv om kanalskifte sikkert hadde tatt litt tid). Og man kunne hatt det som vanlig nett.

 

AtW

Det må være så enkelt som mulig vettu. Få eldre mennesker, og andre, som klarer å styre med sånne ting. Derfor er brukervenlighet et stikkord.

 

PAL er 720x576, med pixler 1,067

HDTV er 1920x1080

 

Og det hadde gjort seg meg HDTV på et slikt kort.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt er å kaste bort så mye båndbredde dedikert til tv. Hadde det ikke vært greiere å kjøre hele greia som ett vanlig nett? Så kunne man hatt 22 mbit kvalitet på alle knalene og så mange man ville også (selv om kanalskifte sikkert hadde tatt litt tid). Og man kunne hatt det som vanlig nett.

 

AtW

Det må være så enkelt som mulig vettu. Få eldre mennesker, og andre, som klarer å styre med sånne ting. Derfor er brukervenlighet et stikkord.

 

PAL er 720x576, med pixler 1,067

HDTV er 1920x1080

 

Og det hadde gjort seg meg HDTV på et slikt kort.

Det er vel ikke noe vasnklig å lage en tunerboks som ikke gjør annet en å skifte mellom tilgjengelige tv-kanaler? (om man absolutt vil skusle bort båndbredde).

 

AtW

Lenke til kommentar

DVB-T er broadcast (og ikke point-to-point som mange her ser ut til å tro) slik at alle mottar akkurat den samme program strømmen. Det er ikke snakk om noe "skusling" med båndbredde når man kan dekke millioner av brukere med den samme båndbredden. Til sammenlikning: prøv å se hvor mange brukere du kan ha som ser video over WiFi nettet ditt før det bryter sammen ;)

DVB-T eksisterer over store deler av Europa allerede og ang. HDTV så er det muligheter for det da MPEG-4 kompresjon kan brukes i nettet.

Lenke til kommentar
DVB-T er broadcast (og ikke point-to-point som mange her ser ut til å tro) slik at alle mottar akkurat den samme program strømmen. Det er ikke snakk om noe "skusling" med båndbredde når man kan dekke millioner av brukere med den samme båndbredden. Til sammenlikning: prøv å se hvor mange brukere du kan ha som ser video over WiFi nettet ditt før det bryter sammen ;)

DVB-T eksisterer over store deler av Europa allerede og ang. HDTV så er det muligheter for det da MPEG-4 kompresjon kan brukes i nettet.

Hehe, broadcast ja, det stemmer (sausa i hodet osv :blush: ). Men en antenne er vel neppe nok til å dekke millioner av brukere? Uansett synes jeg en storstilt utbygging av nett hadde vært mer velinvesterte penger. (hvem bryr seg om tv? :))

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...