Gå til innhold

Blogg: Rollespill - mine favoritter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Daggerfall synes jeg var ufattelig mye bedre enn Arena. Jeg synes de fikk til atmosfæren i Daggerfall. Aldri før har jeg blitt så trollbundet av et dataspill. Musikken, grafikken, byene ... å bare vandre i en helt random-generert skog var jo til og med moro! Selv ikke Morrowind greide å tenne de samme følelsene i meg, som det Daggerfall presterte.

 

Jeg tror Oblivion vil ligge mye nærmere Daggerfalls stil enn det Morrowind gjorde. Jeg gleder meg som en unge som har gått uten julaften i 10 år!

 

Andre rollespill-juveler er for eksempel Realms of Arkania-spillene. Fullstendig geniale. Samme synsvinkel og oppsett som Lands of Lore og Eye of the Beholder, men mye friere i typisk Elder Scrolls-stil. Der reiste du gjennom verdenen på et slags "overhead kart", du måtte campe om natten og jakte på dyr for å få nok mat til reisen. Startrail var best av de spillene, og jeg tror de tok feil retning med det siste, Shadows over Riva.

 

Realms of Arkania: Startrail (1994)

http://www.mobygames.com/game/dos/realms-o...ol-2-star-trail

 

Faktisk er Star Trail det eneste rollespillet jeg kan tenke meg, som har noen mulighet til å utfordre Daggerfall. Atmosfæren er så sinnsyk at jeg flere ganger i de senere år har måtte oppleve det igjen. Spillet er laget av tyskere, som på sin side er kjent for å lage gode rollespill. Samtidig får du den litt europeiske/nordiske følelsen du ofte ikke får i amerikanske rollspill.

 

Hvor la jeg nå de diskettene...

Lenke til kommentar

Man glemte jo selvfølgelig de første ordentlige RPG spillene jeg spilte på c64 og. Det var AD&D spill i diverse varianter, Champions of Krynn og Pool of Radience er de to jeg kommer på i farta, men jeg hadde et par til av dem som jeg brukte manga mange timer på.

Lenke til kommentar

Vil gjerne presisere at denne bloggen tar for seg mine personlige favoritter (som det står i overskriften).

 

Hvis dere "savner" spill som ikke har blitt nevnt er det enten fordi jeg ikke har testet dem, eller fordi de ikke står spesielt høyt i kurs hos meg.

 

Mye av poenget her er at dere skal fortelle meg og andre lesere hva deres favoritter er. :)

Lenke til kommentar

Mine favorittar:

1. Quest for Glory 2: Trial by Fire

Fantastisk RPG frå Sierra. Kunne minne litt om dei eldre "XXXXX Quest"-spela i stil og grensesnitt, men med ei rekke forbetringar. T.d. var der karakterutvikling, forskjellige klassar, forskjellige måtar å løyse problem på, og sidequests. Altso mykje av det som vi er vande til i moderne RPG-ar, men dette var det første spelet eg prøvde som hadde desse elementa. I tillegg hadde spelet ei fantastisk atmosfære. Til dags dato er det det einaste rollespelet eg etter første gjennomspeling har starta rett på ei ny ei.

2. Final Fantasy VII

Eg liker alle spela i FF-serien, men nummer VII er foreløpig favoritten. Først og fremst fordi eg likte historia og karakterane betre enn dei andre spela.

3. Fallout

Fenomenal RPG for vaksne, med med masse svart humor og fridom til å løyse problem på forskjellige måtar. Viste at det går an å lage gode RPGar utan dragar, gode kongar og onde prinsar.

4. Neverwinter Nights

Strålande karakterutvikling og ei spennande historie. Fantastiske spells om du likar å spele som trollman (som meg).

5. KOTOR

RPG med lyssablar. :D

6. Summoner 2

Det første Summoner-spelet for PS2 bestod av delar som kvar for seg var under middels, men når dei vart satt saman, vart det eit OK spel likevel. Ikkje eit bra spel, men det gjekk an. Summoner 2 var betre enn Summoner på alle område og løfta serien frå "OK" til "Veldig bra". Eg likte særleg godt at eg i staden for den typiske "fattigguten med ein stor lagnad", fekk spele som ei som allereie budde i eit palass. Dersom dei lagar eit tredje spel som er ei like stor forbetring over forgjengaren, kjem det til å bli den beste RPG-en på marknaden.

 

 

Når det gjeld Morrowind, var eg svært imponert i byrjinga, men mista litt interessa etter kvart. Eit veldig godt premiss, men kanskje litt vel mykje fridom? I tillegg vart magi-systemet litt tamt etter å ha spelt igjennom NWN:Hordes of the Underdark som "epic wizard". Men eg ser fram til Oblivion.

 

Trur eg høyrte postmannen for litt sidan. Med litt hell ligg der ein kopi av KOTOR2 i postkassa og ventar på meg. :-)

 

Kay

Lenke til kommentar

Du startet litt sent ser jeg, du må prøve å få spilt disse klassikerne i tillegg :

 

Dungeon Master (amiga versjonen, prøv å last ned med WinUAE + abandonware), dette er kongen over 3d rpg i klassiske steg for steg spillene som kan mappes med et rutete ark (gode gamle dager).

 

Bards Tale (best på amiga), jeg må si at nr 2 i serien er selvsagt en av de bedre,klassiker dog enda gamlere enn Dungeon master. Finnes en moderne versjon basert på denne : Devils Whiskey.

 

Fallout 1 +2 , ingen virkelig rollespiller kan være uten å ha prøvd denne.

Lenke til kommentar

Eg starta ikkje seint med data som sodan, men det er under eit halvt år sidan eg fekk mi første Windows-maskin. Har elles haldt meg til Amiga og Linux (og litt Mac gjennom emulering). So eg har ein del å ta igjen av PC-spel. Har vore på utkikk etter Fallout 2 ei stund, det er definitivt på lista over klassikarar eg skal spele gjennom.

 

Eg er litt meir flau over å ha gått glipp av dei eldre spela du nemnar. Eg var ikkje eigentleg so veldig interessert i RPG i mine yngre år, og haldt meg mest til strategi. Det var først når eg var i militæret og brukte FF VII til å komme meg gjennom nattvaktene, at RPG vart ein av favorittsjangrane mine.

 

:-) Takk for tipsa, eg skal sjå om eg får tak i DM og BT. Eg har fem ekte Amiga-maskiner, so eg klarar meg nok utan UAE. ;-)

 

Kay

Lenke til kommentar

Flott.

Dungeon master bør du nok få tak i en liten guide på hvordan magi systemet fungerer, da du får som regel pergaminer med ord som for eksempel vas flam, problemet er at du må vite hvilke ikoner vas og flam er.

 

Kort forklart så er den første linja med ikoner i magi systemet styrken du bruker på magien, en nybegynner må velge den helt til venstre for å ha en sjangse i det hele tatt på å lykkes, jo mer du trener jo flinkere blir du i magi. Samme er det med resten av ferdighetene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Savnet mer utfyllende informasjon om de enkelte spillene.. det ble gjerne litt knapt med tre avsnitt.

Sjekk tidligere feature her. :)

 

 

Ser ut som det er på tide å finne frem topp 10 lista igjen:

  • 1. Planescape : Torment
  • 2. Baldur's Gate I
  • 3. Gothic II
  • 4. Baldur's Gate II
  • 5. Might and Magic 6
  • 6. Morrowind
  • 7. Neverwinter Nights
  • 8. Might and Magic 7
  • 9. Daggerfall
  • 10. Star Wars: Knights of the Old Republic I

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar

Dere glemmer jo selvsagt et par av de absolutt beste rollespillene der ute. Med univers, historie og humor som hamler opp med det aller meste av "storspill". Med oppdrag som ikke står tilbake for Baldur's Gate, og med actionfylte, men samtidig detaljkontrollerbare, kamper.

 

*plystre*

Lenke til kommentar
Savnet mer utfyllende informasjon om de enkelte spillene.. det ble gjerne litt knapt med tre avsnitt.

Sjekk tidligere feature her. :)

 

 

Ser ut som det er på tide å finne frem topp 10 lista igjen:


  •  
  • 1. Planescape : Torment
     
  • 2. Baldur's Gate I
     
  • 3. Ghotic II
     
  • 4. Baldur's Gate II
     
  • 5. Might and Magic 6
     
  • 6. Morrowind
     
  • 7. Neverwinter Nights
     
  • 8. Might and Magic 7
     
  • 9. Daggerfall
     
  • 10. Star Wars: Knights of the Old Republic I
     

Ah, min hukommelse må ha sviktet meg. Gothic II er et spill jeg likte svært godt også, gleder meg til spill nummer tre i serien. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...