Gå til innhold

Portabel harddisk-serie fra Iomega


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres fint ut, men fakta er at man får 100 Gb disk pluss kabinett på Komplett til 1750 kr + 195 kr, godt under prisen på de kommende diskene. Dette er da 5200 RPM disk.

 

Prisen på 60 GB modellen er sterk overdrevet, da en 60 Gb disk på Komplett (og sikkert andre) ligger under 800, dvs 1000 kr innkludert kabinett og USB 2 kabel.

 

Hørtes jo også ut som en god software-bundle som fulgte med, men allikevel, litt høy pris.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Akkurat like liten og lekker var den nye, sølvbørstede USB2 boksen for 2,5 hd jeg kjøpte på eBay for 30 kroner for snart et år siden, fra en storselger av slike i Hong Kong. Det var nå ikke så vansklig å stappe inn en løs disk. Lekkert futteral og blå lysdiode har den også...

Lenke til kommentar
Akkurat like liten og lekker var den nye, sølvbørstede USB2 boksen for 2,5 hd jeg kjøpte på eBay for 30 kroner for snart et år siden, fra en storselger av slike i Hong Kong. Det var nå ikke så vansklig å stappe inn en løs disk. Lekkert futteral og blå lysdiode har den også...

Og poenget ditt er?

Lenke til kommentar
Iomega har altid hvert dyrt.. det er for sære folk spør du meg...eller for de som ikke helt vet hva de skal bruke pengene på.

Har selv aldrig hatt et produkt fra iomega og kommer sikkert ikke til å kjøpe det heller.

Vel dette produktet ser ut til å være et godt produkt for de som:

 

Skal ha strøm via USB 2

Skal ha en liten og let disk

Kjøpe fra et merke som er kjent for sin kvalitet

Ha gode programer med sine produkter og støtte Linux og Mac ( såfall de produktene jeg har vært borti, ser at det ikke er med programvare ikke støtter linux på dette produktet)

Den ser bra ut

Kommer med backup program med disken, det står ikke vilket det er, men hvis det er et godt et pleier de alene å koste like mye som en slik disk.

 

Selv om de fleste på dette forumet går på ytelse/ pris så er ikke alle sånn. Noen har lyst på kvalitet over kvantitet.

Lenke til kommentar
Iomega har altid hvert dyrt.. det er for sære folk spør du meg...eller for de som ikke helt vet hva de skal bruke pengene på.

Har selv aldrig hatt et produkt fra iomega og kommer sikkert ikke til å kjøpe det heller.

Vel dette produktet ser ut til å være et godt produkt for de som:

 

Skal ha strøm via USB 2

Skal ha en liten og let disk

Kjøpe fra et merke som er kjent for sin kvalitet

Ha gode programer med sine produkter og støtte Linux og Mac ( såfall de produktene jeg har vært borti, ser at det ikke er med programvare ikke støtter linux på dette produktet)

Den ser bra ut

Kommer med backup program med disken, det står ikke vilket det er, men hvis det er et godt et pleier de alene å koste like mye som en slik disk.

 

Selv om de fleste på dette forumet går på ytelse/ pris så er ikke alle sånn. Noen har lyst på kvalitet over kvantitet.

Kvalitet og kvalitet, fru Blom. I dette tilfelle er vel 99,9 % av kvaliteten avhengig av selve hardisken, og den blir jo ikke laget av Iomega, så vidt jeg vet. De unngår forøvrig på sin nettside å opplyse hvilket fabrikat de bruker, og dermed mangler vesentlige tekniske spesifikasjoner som kunne være av interesse for den kritiske bruker. At hastigheten bare er 4200rpm, tyder vel på at de har valgt det billigste de overhodet har vært istand til å oppdrive. (4200rpm! Det går jo nesten ikke an å få kjøpt lenger i de vanlige nettbutikkene, bare en og annen ynkelig Seagate her og der).

( Hva? Nei, jeg kan godt innrømme at jeg ikke har spesiell sympati for firmaet Iomega. De ble jo i sin tid herostratisk berømt for sin kundeforakt, den gang da tusener på tusener av menneskere verden over opplevde “The Click of Death” på sine Zip-disk stasjoner og fikk ødelagt store mengder data. Firmaet nektet, i hvert fall så lenge jeg fulgte med på nettsidene om dette, å innrømme at det fantes noe problem, og de pønsket ut snedige måter å fordrøye service på produktet ).

Men, mer saklig, tilbake til denne lekre” lille eksterne disken og kvaliteten. En liten aluminiumseske kan vel nesten ikke lages så dårlig at den går i stykker, og konnektoren og den lille brikken som står for USB grensesnittet er vel heller ikke akkurat kritiske komponenter, som allerede antydet. For all del, den medfølgende softwaren kan jo være fin (rent bortsett fra at det strengt tatt bare er windows 98 som trenger den).

Lenke til kommentar
Nei, det var mest en kommentar til prisen......og nyhetsverdien.

Jeg kan godt ta det tilbake, hvis du har noen gode argumenter.

Herre min hatt, du kjøpte jo brukt ditt fjols... Og hvor finner du dette fantastiske hd-futteralet inkludert 100GB 2.5" HD til bedre pris enn dette da? Det skulle jeg gjerne visst. Hong-Kong?

Lenke til kommentar

Ebay er ikke nødvendigvis brukt.

 

En disk med 100GB lagringsplass, liten og nett, og som tar strøm fra USB, er midt i blinken. Har selv en Lacie 250GB som jeg sjeldnere og sjeldnere tar med meg ut av huset, nettop pga. størrelsen og det at jeg må ha en ekstern strømkilde.

 

Jeg kunne bytta min Lacie i en sånn en, hadde jeg hatt pengene til overs. Trenger ikke mer plass, og så slipper jeg ekstern strøm.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Som johanf sier, eBay er ikke nødvendigvis brukt. Det er blitt en enorm internasjonal handelsplass like mye for nye ting. Den USB hd boksen jeg nevnte var sef ny, fra en storselger av slike.

(Det er sef en alvorlig sak, når man ser det i en stor sammenheng, at Vestens firmaer ikke kan konnkurrere prismessig. Men det er en annen diskusjon, en diskusjon om frihandel etc).

Lenke til kommentar
Som johanf sier, eBay er ikke nødvendigvis brukt. Det er blitt en enorm internasjonal handelsplass like mye for nye ting. Den USB hd boksen jeg nevnte var sef ny, fra en storselger av slike.

(Det er sef en alvorlig sak, når man ser det i en stor sammenheng, at Vestens firmaer ikke kan konnkurrere prismessig. Men det er en annen diskusjon, en diskusjon om frihandel etc).

Har ingenting å si om det er brukt eller ikke. Ting du får på ebay er ikke nødvendigvis tilgjengelig i store antall og er definitivt ikke hyllevare her i norge. Derfor er det helt usaklig å ta med noe sånt i denne diskusjonen, det futteralet du snakker om er ingen konkurrent til dette produktet og jeg tviler meget sterkt på at de hadde tjent noe på det om de solgte det nytt for 30 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...