Gå til innhold

WD lanserer SATA2-serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det en stor fordel å velge SATA2 disker fremfor "vanlige" SATA disker idag?

I teorien har SATAII disker doble farten mot resten av systemet (300 mot 150MB/s), SATAII har også NCQ (noen SATAI har også NCQ bl.a. DiamondMax10) som skal gjøre disken bedre egna til å hente data fra forskjellige plasser, om beskjed til disken er slik:" hent data innerst, så ytterst, innerst, ytterst så midt i" reorganiserer NCQ disken datahentinga slik at det blir minimalt med "tomkjøring" (samler datahentinga i grupper som "ligger sammen").

For fullt utbytte av SATAII disk trenger man en kontroller som kjører SATAII (ellers vil disken yte som SATAI).

Endret av HAG
Lenke til kommentar
Disken spinner med 7200 rpm og benytter totalt tre plater for å oppnå lagringskapasiteten på 250 GB.

Skuffende! Jeg trodde virkelig tiden var inne for 125 GB/plate for WD også. 83 GB/plate er for dårlig for en nylansert disk når flere av konkurrentene har vært oppe i 125 og 133 GB/plate en god stund allerede. Man skulle jo tro at en reduksjon fra 3 til 2 plater og fra 6 til 4 lesehoder ville spare en del produksjonsutgifter så sluttprisen også kan bli lavere etter hvert. Da er det synt å se at WD henger etter.

 

ingen ncq?

Jo, NCQ er en del av SATAII-spesifikasjonen så det er noe alle SATAII-disker har.

 

Er det en stor fordel å velge SATA2 disker fremfor "vanlige" SATA disker idag?

SATAII har NCQ, ellers er det ingen praktiske forskjeller.

(Vel, SATAII har også mulighet for hotswap, men det er kanskje ikke så mange som kommer til å benytte seg av)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
kan man koble en sataII disk til en standard sata kontroller sånn foreløpig til man får kjøpt seg et nyere 939 hkort?

og i raid også?

Ja, man kan bruke en SATAII disk på en SATA kontroller eller en SATA disk på en SATAII kontroller. Kabler, plugger og det elektriske er helt likt og bakoverkompatibelt begge veier.

 

klilleng: Slik jeg har forstått det så har SATA i teorien også hotswap men det er vist så dårlig implementert i drivere og kontrollere at det i praksis kan bli problemer. SATAII skal ha mye mer faste krav til kontrollere og drivere som gjør at hotswap blir en reell mulighet uten fare for problemer. Det er i hvertfall det jeg har hørt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
klilleng: Slik jeg har forstått det så har SATA i teorien også hotswap men det er vist så dårlig implementert i drivere og kontrollere at det i praksis kan bli problemer. SATAII skal ha mye mer faste krav til kontrollere og drivere som gjør at hotswap blir en reell mulighet uten fare for problemer. Det er i hvertfall det jeg har hørt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg synes hot-swap er praktisk, med tanke på eksterne S-ATA disker samt disk-skuffer. På en i865 maskin så fungerer det ikke, men på et hovedkort basert på nForce4 Pro (S-ATA II) så kommer S-ATA diskene opp i "Safely Remove Hardware". Fungerer utmerket på denne maskinen å ta ut og sette inn HD skuff med S-ATA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...