Gå til innhold

Flash-disk med 176 GB kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan harddisken yter i praksis er foreløpig ukjent. Det samme er prisen og tilgjengeligheten, men vi forventer at prisen på 176 GB-modellen blir i 10 000-dollars-klassen, og vel så det.

:ohmy:

Det synes jeg ikke var noen uventet pris. Flash er dyrt. Det som derimot fanget min interresse var at de leverer disker hel ned til 1GB kapasitet. Hvis prisen var helt proposjonal med størrelsen og den på 176GB kostet akkurat 10.000$ så vil det si ca 570$ (~4000kr) for en disk med 10GB kapasitet. Nå er det neppe tilfellet at prisen er porposjonal på denne måten men det viser i hvertfall at flash-disker med høy nok kapasitet for å kjøre et voksent OS med en god del programmer ikke nødvendligvis koster astronomisk mye.

 

Jeg skulle gjerne sett disken i en variant på 4-16GB i 2,5"-formatet med SATA (og helst innebygget RAID0 for å øke transfer-ytelsen). Da hadde vel disken neppe trengt hverken lese-/skrivebuffer eller NCQ og samtidig fått raptor til å se ut som en rusten traktor i forhold.

 

Tenk dere: Stellar ytelse, liten nok til bærbare PC'er, minimalt strømforbruk, nesten ingen varmeproduksjon, totalt lydløst !! Jepp, dette ville jeg gjerne betalt ekstra for. Mye ekstra!

 

PS. En slik disk er ikke ment som generellt lagringsområde, men til f.eks OS/programmer og databaser. (HW.no-forumet kunne med stor fordel ha blitt hostet på en slik)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prisen er ikke offisielt fastsatt, så håper på 2990,- på Komplett *ønsketenkning*

 

Men seriøst, jeg ville gladelig betalt 5000 kr. for bare en 10 GB S-ATA versjon hvis den både er langt raskere og helt lydløs i forhold til dagens harddisker.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at flashminne slites ut fortere hvis det er mange rw-operasjoner, eller var det i gamle dager?

Gamle dager. Hver "sektor" tåler å bli overskrevet 100.000 ganger.

 

Reliable CMOS Floating-Gate Technology

- Endurance : 100K Program/Erase Cycles

- Data Retention : 10 Years

Med flere brikker i intern Raid (inne i selve "harddsikboksen") så vil hver blokk aksesseres skjeldnere så da øker også toleransen for overskriving.

 

Edit: M-systems lover følgende:

Its high level of endurance is enabled by its embedded TrueFFS® flash management software, which provides more than five million write/erase cycles.
Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Om 5 år tipper jeg de fleste her på forumet sitter med slik S-ATA flash-disk på 20-40 GB til OS'et, i tillegg til en vanlig forholdsvis treg S-ATA 500 GB+ disk til lagring.

Det tror jeg også. Jeg håper jeg blir blandt de første til å skaffe meg en slik :yes:

 

MaX (NOR) Skrevet 18/05/2005 : 16:34]Du verden for en stiv pris på den.

Det beste med denne er vel at den er lydløs.

Stiv pris? 10.000$/176GB er faktisk billig til å være flash. (billigste flashminne i prisguiden koster 14.800$ for til sammen 176GB.) Så jeg tror nok prisen blir noe høyere enn den "10.000$-klassen" som artikkelen så svakt antydet.

 

Det er bra at den blir lydløs men det aller beste blir nok ytelsen på grunn av en aksesstid på vanvittige 0,1ms.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det noe som indikerer at prisen på Flashminne kommer til å synke drastisk i de nærmere årene, eller kommer det mest sansynlig til å dukke opp noe nye nytt, raskere og rimeligere før flash kan innta 2.5"-slotten i kabinettet mitt :hmm: ?

Prisen på Flash halverer seg ca hvert 1,5 år på grunn av nye produksjonsteknikker. Så det vil nok ikke i overskuelig fremtid konkurrere med harddisker på pris per GB.

 

Men på ytelse derimot.. En søketid på 0,1ms i stedet for gjennomsnittlig ca 14ms som på dagens harddsiker er jo en forbedring på 140 ganger. Dette vil gi et kvantesprang i ytelsen på små filer (Typisk OS-bruk, programmer, databaser, eposttjenere og webtjenere).

Lenke til kommentar
Up to 320.0 MB/sec burst R/W rates

Up to 45.0 MB/sec sustained Read rate

Up to 40.0 MB/sec sustained Write rate

 

Bare jeg som ikke er så imponert? Er vel omtrent det vi har på våre vanlige disker idag? Er jo bare burst'en, og det er vel den teoretiske hastigheten for hele scsi bussen?

 

Men uansett, søketiden er jo konge.. Dessuten lager den jo ikke spesielt mye lyd/varme. Så hadde gjerne kjøpt en sånn disk, på rundt 10-15 GB :)

Kanskje ikke til dagens priser, men man vet jo aldri

Lenke til kommentar

Det jeg venter på er en lagringsløsning som er sikrere enn dagens harddisker og raskere enn DVD.

Hvor mye tåler f.eks dagens flash-kort? Egner det seg til backup?

Hvordan holder et flash-kort/disk på informasjonen? Er det en strømkilde/batteri som bli oppbrukt etterhvert?

Lenke til kommentar
Men på ytelse derimot.. En søketid på 0,1ms i stedet for gjennomsnittlig ca 14ms som på dagens harddsiker er jo en forbedring på 140 ganger. Dette vil gi et kvantesprang i ytelsen på små filer (Typisk OS-bruk, programmer, databaser, eposttjenere og webtjenere).

hva med ä kjöre f.eks. linux pä et 4gb compact flash i dag? vil ting gä kjappere enn via harddisk i dette tilfelle eller er det noen flaskehalser? (bortsett fra hastigheten pä CF kortet)

Lenke til kommentar
PS. En slik disk er ikke ment som generellt lagringsområde, men til f.eks OS/programmer og databaser. (HW.no-forumet kunne med stor fordel ha blitt hostet på en slik)

Jeg tror ikke dette ville være den beste disken til hw.no forumet, feks Maxtor Atlas 15K II, har bedre overføringshastighet og bråk på serverrommet er neppe et problem ;) Søketiden er nok bedre på flashdisken... men tror likevell Maxtoren ville vinne testen.

 

Og til dere andre som ønsker _helt_ stille disk kan nok disse være bedre:

http://www.m-systems.com/content/Products/IDE_Selection.asp

 

btw simen1: må nok lese istedet for å drikke øl på hw trondheimtreff ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...