Gå til innhold

Slank 8 GB-modul fra Infineon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen er jo det at dem sliter med å få samme timings som vi har på 512 brikkene, på f. eks 2GB og 4GB brikker? Eller har jeg misforstått. Hvis dette er rett, hva timings kjører den 8GB brikken på? Må jo værra noe med 3-4-4-8, eller kanskje enda sakterere? Ikke det at jeg tror det har såååå mye å si på en server med mye mer minne en standarddatamaskinen.

Lenke til kommentar
Nice, håper at vi kommer oss vekk fra 1Gb "gresa" og begynner å satse på 2 og 4gb! ;)

Ja dette åpner også opp for mye større ramdisker på like stort område. Men prisene på så store minnemoduler vil koste sykt mye, håper intåget til 8 GB moduler vil presse prisene ned på 1 og 2GB modulene. Men over 1GB moduler vil være for svært spesjelle intereserte og entreprise markedet.

 

Hva latencyen på de brikkene er betyr ingenting.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke billig kan jeg tenke meg, Det tar nok lang tid før jeg kan tenke meg at jeg har 8GB minnebrikker i noen PC er jeg redd for. Bare det kan komme billigere brikker på 1 eller 2 GB eller kanskje til og med 4GB med ålreit minnehastighet hadde jeg vært fornøyd

Lenke til kommentar
2gbit*36 = 72gbit

72gbit/8 = 9GByte

 

Eller er jeg helt på jordet?

Det stemmer det. 8 av de 9GB brukes til minneområdet på 8GB, resten brukes til ECC (Error Correction Code) for redundans. Kan gjerne sammenlignes med å kjøre 9 harddisker på 1GB i Raid5. Dvs. at om det skulle bli en bit eller to feil i en av de 8GB med data så rettes dette opp av ECC som ligger i den siste 1GB'en. Det er derfor ECC er litt dyrere og ECC er ideellt for servere med høyt krav til stabilitet.

 

Hmm. vanskelig å forklare på noen enkel måte. Håper det var forståelig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette blir ikke billig kan jeg tenke meg, Det tar nok lang tid før jeg kan tenke meg at jeg har 8GB minnebrikker i noen PC er jeg redd for. Bare det kan komme billigere brikker på 1 eller 2 GB eller kanskje til og med 4GB med ålreit minnehastighet hadde jeg vært fornøyd

Ja, billigere minne hadde vært gunstig, tipper jeg går for 2 gb neste gang jeg kjøper maskin. Nok minne til å legge OSet på hadde jo vært fint (selv om en RAM-disk strengt tatt ikke burde være nødvendig om OSet behandler RAMen skikkelig).

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette blir ikke billig kan jeg tenke meg, Det tar nok lang tid før jeg kan tenke meg at jeg har 8GB minnebrikker i noen PC er jeg redd for. Bare det kan komme billigere brikker på 1 eller 2 GB eller kanskje til og med 4GB med ålreit minnehastighet hadde jeg vært fornøyd

Ja, billigere minne hadde vært gunstig, tipper jeg går for 2 gb neste gang jeg kjøper maskin. Nok minne til å legge OSet på hadde jo vært fint (selv om en RAM-disk strengt tatt ikke burde være nødvendig om OSet behandler RAMen skikkelig).

 

AtW

Vil faktisk ikke 8GB moduler i dualchanal være tregere enn hvis det ikke var i dualchanal? Si ifra om jeg tar feil, hukomelsen min er ikke så god som den var når jeg var yngre.

 

Ramdisk vil kunne gjøre andre ting, som ramen i et system aldri vil klarer å gjøre uansett hvor godt OSet behandler minnet.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Ramdisk vil kunne gjøre andre ting, som ramen i et system aldri vil klarer å gjøre uansett hvor godt OSet behandler minnet.

De fleste legger jo OSet på ramdisk for å ha veldig kjapp systemytelse, om det er din eneste grunn til å gjøre det, så skal jo en ideel ram-bruk fra systemet føre til minst like kjapt system. (hvis det lønner seg å legge hele OSet på ram, så gjør den det osv).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel vanligere å ha så høye moduler i server'e, og da betyr det vel kanskje ikke så mye om de er noe tynnere enn konkurrentenes moduler? Den ekstra høyden må jo utgjøre mye mer hinder for luftstrømningene enn moduler med færre Megabyte på (lave moduler).

 

 

 

Vet noen om det finnes Unbuffered ECC moduler med lavere CAS Latency enn 3 på markedet nå? Husker TwinMos hadde noen på CAS 2 og så økte det senere til CAS 2,5

 

Nå finner jeg helst bare CAS 3 moduler fra Crucial og Kingston. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...