Gå til innhold

Travelstar 7K100 lagrer 100 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var på tide at Hitachi fikk litt større spekter av disker med 7200rpm. (Tidligere har de kun hadd 40 og 60GB) Særlig med tanke på at Seagate allerede har disker på 100GB og 7200rpm

 

Hitachi var først ute med å øke spinnhastigheten fra 5400 til 7200 rpm på 2,5". Det skjedde omentrent samtidig med at Western digital først økte spinnhastigheten på 3,5" ATA-harddsiker fra 7200 til 10.000 rpm. Dette skjedde for ca 2 år siden, våren/sommeren 2003.

 

Men desverre så har ennå ikke flere konkurrenter kommet med 10.000 rpm til 3,5" ATA-harddsiker. Jeg synes det blir på tide vi får flere konkurrenter her også. For raptoren begynner å dra på årene. 7200rpm-disker blir stadig raskere for hver lanserte disk, men Raptor 74GB har stått på stedet hvil i hele 1,5 år nå (siden november 2003). Lagringskapasiteten trenger også en dytt her. Hadde Raptroen økt like mye i kapasitet som andre disker på 1,5 år så ville dagens raptor vært på 120-200GB eller kanskje ennå mer. Lagringskapasiteten på 7200 2,5" er på hele 75-83% av det som finnes på 5400 2,5". Hvis produsentene hadde vært like flink med kapasitet per plate på 10.000rpm 3,5" ATA-disker (altså 75-83%) så hadde 10.000rpm diskene vært på ca 300GB.

 

Kort oppsummert: 2,5" disker har hadd en kjapp og fin overgang fra 5400 til 7200rpm uten tap av så mye kapasitet. WD's 3,5" ATA-disker har ikke hadd noen fin overgang fra 7200 til 10.000 rpm, og ennå har ikke konkurrentene grepet muligeten til å lansere 3,5" ATA-disker med 10.000rpm. Håper det skjer snart. Det bør jo være en kjempemulighet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at PATA-utgaven av 100GB 7200 rpm harddisken bruker mindre strøm enn SATA-utgaven. Antagelig er vel disken naturlig PATA og bruker egne ICer for å lage en overgang til SATA. Det vil ihvertfall forklare det ekstra effektforbruket.

Lenke til kommentar
Er en 2,5"-disk med samme spesifikasjoner som en 3,5"-disk like gode?

Nei, ikke helt. Om begge diskene f.eks er 7200rpm og har 8MB cache, så vil nok ,2,5" utgaven ha lavere transferrate (grunnet mindre omkrets på platene og omentrent samme lagringstetthet "bits per inch track"). 2,5" utgaven vil nok også ha lengre søketid på grunn av en mindre og svakere mangnet som styrer lesearmen, og lengre aksesstid på grunn av tregere firmware (lavere klokket A/D SP signalprosessor for å spare strøm).

 

Så 2,5" med samme spesifikasjoner som 3,5" vil nok være litt tregere. (Jeg vet ikke om forskjellen er så stor at folk flest vil merke forskjellen i praksis)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er en 2,5"-disk med samme spesifikasjoner som en 3,5"-disk like gode?

Nei, ikke helt. Om begge diskene f.eks er 7200rpm og har 8MB cache, så vil nok ,2,5" utgaven ha lavere transferrate (grunnet mindre omkrets på platene og omentrent samme lagringstetthet "bits per inch track"). 2,5" utgaven vil nok også ha lengre søketid på grunn av en mindre og svakere mangnet som styrer lesearmen, og lengre aksesstid på grunn av tregere firmware (lavere klokket A/D SP signalprosessor for å spare strøm).

 

Så 2,5" med samme spesifikasjoner som 3,5" vil nok være litt tregere. (Jeg vet ikke om forskjellen er så stor at folk flest vil merke forskjellen i praksis)

Ok, takk.

 

Jeg håper at noen snart finner på noe banebrytende innenfor harddisk-teknologi, slik at kraften i datamaskiner kan utnyttes mye bedre.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er lenge til det skjer noe banebrytende på det feltet. Microsoft og Samsung har et prosjekt gående på en svært smart kombinasjon av harddisk og flash-minne.(Stikkord: Relativt lav pris (jeg tipper noe ala Raptor) og ekstremte ytelseforbedringer (~10-gangern) på mange områder.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit å sett en test mellom Seagate og Hitachi disk på samme lagringskapasitet da. Lurer fælt på hvilken disk som støyer minst av disse.

 

Hastighet blir jo testet uansett under en test, og lyd er kanskje en mer subjektiv test. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er lenge til det skjer noe banebrytende på det feltet. Microsoft og Samsung har et prosjekt gående på en svært smart kombinasjon av harddisk og flash-minne.(Stikkord: Relativt lav pris (jeg tipper noe ala Raptor) og ekstremte ytelseforbedringer (~10-gangern) på mange områder.

Det blir spennende å se dette i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...