Gå til innhold

PQI lanserer DDR2-1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med CL5 og 1000 MHz effektiv datarate får modulene en latency på 10 ns. Dette er tilsvarende som DDR400-minne med CL2. Båndbredden blir på sin side på voldsomme 8 GB/s per kanal, totalt 16 GB/s i dobbelkanal-oppsett.

Dette er imponerende raskt. Samme latency som på gode DDR400-moduler, men hele 2,5 ganger så høy båndbredde. Imponerende.

 

1,9V var ikke mye heller. Tidligere har de raskeste DDR2-modulene vært på opp til 2,1V så disse 1,9V er velkomne. F.eks betyr det at disse brikkene neppe vil bli spesielt varme.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker 6400 MB/s med 1.5-2-2-5 timings fremfor 6400 (8500) MB/s med 5-5-5-16 ...

Ja, selvfølgelig. Hvem gjør ikke det? Men nå er det i denne artikkelen heldigvis ikke snakk om DDR2-400 med horrible 25 nanosekunder latency heller da.

 

(Men jeg skjønnte ikke om det var dårlig tilgjengelighet eller høy pris på annet enn gamle trege DDR2-brikker du hintet om?)

 

Edit: Jeg regner med at du, overklokkerchampion formann, vet at timings er målt i forhold til klokkehastighet og dermed ikke kan sammenlignes direkte dersom brikkene går på forskjellig klokkehastighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker 6400 MB/s med 1.5-2-2-5 timings fremfor 6400 (8500) MB/s med 5-5-5-16 ...

Ja, selvfølgelig. Hvem gjør ikke det? Men nå er det i denne artikkelen heldigvis ikke snakk om DDR2-400 med horrible 25 nanosekunder latency heller da.

 

(Men jeg skjønnte ikke om det var dårlig tilgjengelighet eller høy pris på annet enn gamle trege DDR2-brikker du hintet om?)

 

Edit: Jeg regner med at du, overklokkerchampion formann, vet at timings er målt i forhold til klokkehastighet og dermed ikke kan sammenlignes direkte dersom brikkene går på forskjellig klokkehastighet.

I know :)

 

Det jeg mente, var at det ikke hjelper med skyhøy båndbredde på RAM, når CPU står på en 64bits QDR-BUS som kun kjører 200Mhz (266Mhz på P4 EE s775)

 

Skal man få en båndbredde på 16GB/s må man kjøre en FSB på 500Mhz. Noe som, så vidt jeg vet, ikke lar seg gjøre.

 

Uklokket så han man en max båndbredde på 6.4GB/s. Unntaket er de få (de to?) prosessorene som kjører 266Mhz FSB. De har en båndbredde på 8.5 GB/s.

Lenke til kommentar

Oki, da skjønne jeg poenget ditt :thumbup:

 

Med andre ord så er det foreløbig bare integrert grafikk som har nytte av all båndbredde ut over det to minnekanaler med DDR2-533 kan gi. Det høres nesten dumt ut... Super og svindyr overklokkingsram for å få den integrerte grafikken til å gå litt raskere :p

 

Jeg krysser fingrene for at Intel pumper opp FSB'en litt til snart og at AMD kommer med divisor for DDR2-800 fra starten av (på SocketM2 i 2006).

Lenke til kommentar
1,9V var ikke mye heller. Tidligere har de raskeste DDR2-modulene vært på opp til 2,1V så disse 1,9V er velkomne. F.eks betyr det at disse brikkene neppe vil bli spesielt varme.

Det er vel neppe noen her inne som har testet disse brikkene i praksis så jeg holder meg til denne antagelsen inntil jeg evt får vite noe annet.

Lenke til kommentar
jeg leste at noen hadde klart å klokke en amd opp til 500fsb, (extreme systems) mene det er jo rimelig lenge til vi får se sånn hastighet fra fabrikk så for nå så støtter jeg formann og kjøper heller "tregere" ram med bedre latency

Altså fra AMD vil nok snart komme med DDR500 støtte. Det er såfall flere sider som skriver det, og de har såfall hat rett om lingned ting før.

 

Men slike farter er jo helt syke, hvis ikke det hadde vært for den fysiske avstanden så kan jo disse "nesten" fungere som L3 minne. Det sier det meste. Det er jo selfølgelig andre forskjeller men dere skjønner nok hva jeg mener. Minne håndteringen er ganske svak, dette kan nok være at det kun i seinerer tid at det har kommet noe ram over DDR400 som ikke bare apelerte til overklokkerene.

 

Angående latency så er det flere på dette forumet som tar og kjøper ofte 512MB med uber latency i stede for å kjøpe nesten 1,5GB med cas3. Det sier det meste om skrytekaktoren her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...