Gå til innhold

Ni gode grunner til å anskaffe UPS


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bare en liten kommentar til:

 

I en undersøkelse blant en rekke større bedrifter i USA, viste det seg nettforstyrrelser kom øverst på listen over risikofaktorer i forbindelse med datasikkerhet. Problemer som brann, hacking og virusangrep ble ansett for å ha langt mindre betydning.(Kilde: Datatid)

 

Dette er strengt tatt en god grunn til hvorfor en bør bruke en UPS i USA, som har et fantastisk dårlig strømnett. Jeg vil ikke tro at dette er like kritisk i Norge (selv om dette ikke betyr at UPS er en lur investering).

Lenke til kommentar

Man skulle kanskje ikke tro det var nødvendig, men desverre så har Norge et like dårlig strømnett som Albania ! I tillegg har via en natur som gjør en del "ugang" med den elektriske tilførselen vår, slik som f.eks. lynnedslag og strømbrudd pga. trær/grener som kapper ledningene.

Det er også flere elektriske apparater (som skaper støy og spenningsvariasjoner) i bruk pr. person enn det var for bare noen få år siden, og den teknologiske utviklingen har i tillegg gjort de mer sensitive for variasjoner.

 

Dette var bare NOEN av årsakene til å skaffe seg UPS, men det begynner å bli sent på kveld.... Vil bare avslutte med noe som de aller færreste bedrifter er klar over.

 

Enkelte forsikringsselskap (bla. If og Gjensidige) har i sine vilkår skrevet noe i retning av dette:

 

"Hovedmaskiner/servere, styringsenheter og telefonsentraler skal være tilkoplet avbruddsfri strømforsyning (online UPS) slik at utstyret kan tas ned/slås av kontrollert."

Endret av fredster
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kan ikke skjønne hvordan enkelte folk tørr å klage over de problemene strømbruddet i går har forårsaket for systemene deres, når dette er de samme individene som ikke ville høre på det jeg prøvde å forklare de om UPS`er ! Jeg mener ikke her på forumet, men på generell basis.....

 

Kanskje de er i slekt med de samme som går på disse pyramidespillene gang på gang ?! :tease:

Lenke til kommentar

Om du koblar eit skikkeleg analyseapparat til straumnettet i deler av Noreg så får du deg nok ein aha-opplevelse.. Straumnettet i Noreg er faktisk ganske dårleg. Om det er korrekt å samanligne med Albania veit eg ikkje, då eg aldri har vært borti straumnettet der.. :p

 

Eg har såvidt sett på nokre målingar gjort med Fluke-apparat (i demonstrasjonsøyemed), og det var ikke akkurat oppløftande resultat..

Lenke til kommentar
Om du koblar eit skikkeleg analyseapparat til straumnettet i deler av Noreg så får du deg nok ein aha-opplevelse.. Straumnettet i Noreg er faktisk ganske dårleg. Om det er korrekt å samanligne med Albania veit eg ikkje, då eg aldri har vært borti straumnettet der.. :p

 

Eg har såvidt sett på nokre målingar gjort med Fluke-apparat (i demonstrasjonsøyemed), og det var ikke akkurat oppløftande resultat..

er enig der..

 

eg har ikkje UPS sjølv heime, men har på jobb, og det er ganske mange ganger du hører klikking fra ups og lysene blinker.

 

heime bruker eg spesielle kontakter, med samme funksjoner som ups uten batteri, men skal snart meg ein 1000VA UPS til Monowall, switch, server etc. så nettverket mitt skal ikkje dette ned da vertfall =)

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt sammenligningen med Albania før for flere år siden. Kan ikke finne noen plass dette er beskrevet, men etter hva jeg forstår er strømmen i norge ganske "uryddig"

Det var noe jeg lærte av en av eierene på min tidligere arb.plass, og det har med hvilken teknologi som benyttes. Her er en kopi av svaret på nettopp dette, hentet fra hjemmesidene deres;

 

"Norske strømnett består i hovedsak av IT system. Enkelte steder brukes også TN og TT system. De fleste andre europeiske land bruker kun TN system.TN og TT system drives med direkte jordet nøytralpunkt ved frakobling av første jordfeil i installasjonen. Driftfrekvente jordfeil med forhøyede spenninger forekommer ikke.IT system drives med isolert nøytralpunkt uten krav om frakobling av første jordfeil og at såkalte spoleoverspenninger (driftfrekvente jordfeil) med spenninger oppmot 600V kan forekomme."

 

Albania er ikke nevnt her, men de bruker den samme typen strømnett som det vi gjør.

 

 

PS ! Det var deilig å kunne jobbe (surfe) videre på nettet under strømbruddet i går. Det gikk vesentlig kjapppere å komme inn på normalt høyt trafikkerte sider, fordi de aller fleste andre var nede.

Lenke til kommentar

Er faktisk litt uenig, UPS er bra, men kanskje ikke så viktig som man her får inntrykk av, vil f.eks. sette ECC høyere muligens. Har ikke hatt noen strømstans eller forstyrrelse de 3 siste årene jeg da men.... allikevel har jeg hatt en del nedetid. Hovedsakelig pga. flaky og for svak hw.

 

Ni avgjørende grunner for anskaffelse av UPS:

 

1. I en undersøkelse blant en rekke større bedrifter i USA, viste det seg nettforstyrrelser kom øverst på listen over risikofaktorer i forbindelse med datasikkerhet. Problemer som brann, hacking og virusangrep ble ansett for å ha langt mindre betydning.(Kilde: Datatid)

 

Vel dette sier noe om strømtilførselen i USA, ikke nødvendigvis Norge.

 

2. En nylig undersøkelse av 450 ledende selskaper viste at hver organisasjon gjennomsnittlig hadde 9 maskinhavari i året. I hvert tilfelle tok det gjennomsnittlig 4 timer å få systemet tilbake på "lufta". (Kilde: Find FVP/FORTUNE 1000 Companies)

 

Jaha?

 

3. Selskaper som har installert UPS har færre hardware-feil fordi en UPS filtrerer spenningen og reduserer derved komponentslitasje på det elektriske utstyret som er tilkoplet.

 

Dette gjelder kun online ups, ikke offline og line-interactive.

 

4. 28 % av alle maskinhavarier skyldes feil på strømtilførselen. (Kilde: National Computing Centre, England)

 

Strømtilførselen, som i PSU eller strømnettet?

 

5. Mer enn 33 % av alle som har opplevd et havari bruker mer enn en dag på å gjenopprette driften. 10 % bruker mer enn en uke. (Kilde: National Computing Centre, England)

 

se punkt 2.

 

6. Opptil 80 % av alle uforklarlige feil på datamaskinen kan spores tilbake til strømforsyningen.

 

se punkt 4.

 

7. Maskinhavari på grunn av nettforstyrrelser kan resultere i redusert forsikrings-utbetaling eller i verste fall ingen utbetaling i det hele tatt.

 

Mulig det... ikke alle har forsikring...

 

8. 90 % av alle selskap som opplever et maskinhavari og ikke har noen redningsplan, er "out of business" innen 18 måneder. (Kilde: PriceWaterhouseCoopers)

 

Interressant... skulle gjerne sett noen underliggende tall der...

 

9. Korte strømbrudd som kun oppleves som blink i lyset, kan gi store forstyrrelser på nettverket.

 

Sant nok!

Lenke til kommentar

Kjære Godal !

 

Jeg er ikke intr. i å bruke av min tid på en som ligger på rundt 90 % negative innlegg/komentarer på forumene, og kun er ute etter å provosere. I mine øyne virker du faglig VELDIG dyktig, men sosialt sett (på forumet) så mangler du derimot stort sett alt av antenner.

 

Mvh Fredrik

 

 

En liten edit/tilleggsinfo. ang Online/Line-Interactive UPS`er:

 

Når jeg snakker om UPS`er så er det i utg.pkt alltid Online jeg refererer til, da en Line-Interactive egentlig ikke kan kalles en UPS, men en SPS(Standby Power Supply). Det samme gjelder selvfølgelig Offline UPS`er.....

Endret av fredster
Lenke til kommentar

En aktiv databaseserver som får plutselig strømbrudd vil være nede i alt fra et minutt til timer etter et strømbrudd grunnet ødelagte databaser som måtte bli reparert.

 

Har man UPS vil man sannsynligvis ikke gå ned i det hele, og skulle det vare lenge nok vil man hvertfall kunne ta ned serverene på sikker måte, og på den måten spare mye i nedetid.

 

godal: det har ikke noe å si hvor ofte det er nede, strømnettet GÅR ned, og det fikk vi jo erfare senest i forrige uke. Dog slapp vår serverpark unna det problemet, både grunnet strømleveraner fra flere bydeler, samt egne agregater og UPS igjen oppå dette.

 

Under strømbruddet ble all trafikk fra enkelte ISPer sendt rundt utlandet, istedetfor via NIX videre til rett sted. Og det viser at ikke alle har systemer som klarer seg under strømbrudd, noe som fort kan bli veldig frustrerene.

 

(man merker det godt når man bruker 22 hopp istedet for 10 for å komme frem)

Lenke til kommentar

Vår ISP opplevde straumbrudd for nokre dagar sidan. Accessen der eg jobbar datt ut i ca. 20 min, men når eg såg på loggane for internetaccessen dagen etterpå var det ca. 30 gonger nettet datt ut i løpet av natta. I tillegg mista ca. 26 000 brukarar epost, og meir til, heile den dagen, mens alt var køyrd oppatt..

 

Alt dette trass i (online) UPS, på bedriftas totalt ca. 80 serverar.. UPS'en gjorde i dette tilfellet at dei fekk slått av størsteparten av maskinene kontrollert, mens noko (desverre) tilslutt vart kutta. Hadde dei ikkje hatt UPS hadde det verkeleg gått ille. Hadde dei hatt ein større UPS hadde det ikkje vært noko som helst problem. Så UPSen som straumforsyning hadde i dette tilfellet mykje å seie..

 

Dei siste dagane har eg vært på besøk i bedrifta eg skal byrje å arbeide i, og har snakka ein del med dei eg skal arbeide med. Dei køyrer (online)UPS på alt, og er svært glade for det, då dei opplever fleire gonger i månaden at det "blinkar i lysa"...

 

Har forresten du, mr. godal, faktisk peiling på kor dårleg, underdimensjonert, og ustabilt straumnettet i deler av Noregs land og rike er?

 

Eg har opplevd å mista mange maskiner, både privat og i bedrifter. Ei bedrift eg jobba i hadde fem identiske IBM eServe-maskiner ståande på samme kurs. Ein dag skulle eg installere meir minne i Exchangeservaren. Eg tok den ned, installerte minne, og kobla alt på plass igjen. Nesten.. Eg plugga feil straumkabel i maskina, så den stod uten ups. Når eg kom på jobb igjen dagen etter var maskina død.. Det var nokre blink i straumnettet den natta, og det tok knekken på den maskina. Alle andre overlevde.. Det er eit tilfelle som har skjedd, og eg fekk meg ein lærepenge der. Eg var svært glad for at IBM hadde deler til den maskina i Bergen, så eg fekk eposten tilbake før lunch..

 

.. for ikkje å snakke om dei elektriske anlegga i bygga rundtomkring.. Les fredsters innlegg om det i denne topicen. Han har nokre poeng.

Lenke til kommentar
det har ikke noe å si hvor ofte det er nede, strømnettet GÅR ned, og det fikk vi jo erfare senest i forrige uke. Dog slapp vår serverpark unna det problemet, både grunnet strømleveraner fra flere bydeler, samt egne agregater og UPS igjen oppå dette.

Er selvfølgelig enig i at UPS er en god ting! Men det er ikke nødvendigvis der man skal bruke pengene først, en god online UPS koster fort 10'000.- og for å virkelig utnytte det må man ha helst ha en sekundær maskin som styrer den pluss at man må sette opp nødvendig rutiner rundt automatisk avslåing og påslåing av serveren. jeg er f.eks. usikker på hvordan jeg ville prioritert på en databaseserver. For min del blir det nok som følger:

 

1. Litt overflod av prossesseringskraft, så den takler toppene godt.

2. ECC-ram

3. Offline UPS

4. Redundans på hd (ikke nødvendigvis raid)

5. Dual-cpu eller core (for å håndtere ressurskrevende prossesser uten at den generelle ytelsen blir for skadelidende

6. Online UPS

7. Full raid (raid 5 m/hotswap & hotspare.

 

Personlig går mine servere kun på "nivå 4".

 

I tillegg synes jeg altfor mange bare kjøper mer hardware, og da spesielt UPS uten å ta det i bruk på en fornuftig måte, fordi, uten de nødvendige rutinene gir det lite.

Lenke til kommentar

Hei,

 

fint at det diskuteres her.

 

Vil bare nok en gang minne om at vi holder oss på et saklig nivå, og helst underbygger påstander.

 

Det er klart at dersom noen mener underlaget i artiklene er for dårlig, så sier de fra.

 

Dette skjer da på en saklig måte, med gode argumenter og gjerne en konstruktiv tone.

Det er dumt dersom en god/potensiell god diskusjon skal forringes av innlegg som mangler underlagsmateriale.

Lenke til kommentar

Dette er strengt tatt en god grunn til hvorfor en bør bruke en UPS i USA, som har et fantastisk dårlig strømnett. Jeg vil ikke tro at dette er like kritisk i Norge (selv om dette ikke betyr at UPS er en lur investering).

 

Strøm i Norge kan kun samlignes med Strømnettet i Albania, disse to landene er de eneste som bruker samme system! Et av de mest ustabile her i verden! Se for eks. statistikken over husbrann på grunn av strøm!!

 

I et "gutterom" så trenger man ikke UPS, det er helt klart, men UPS gjør mange ting. De som har UPS, kan for eksempel kople den til en PC, og logge hvordan strøm tilføyelsen ser ut, jeg kan love dere at mange vil få overraskelse, man kan mange steder se når heisen starter på disse loggene!

 

I store datasentre hvor man har mange store servere, som fx. BladeCenter som kan ha 4X2Kw PowerSupply, da kan man se hvor viktig stabil strøm er, prøv å starte 2-3 rack-er med slike bokser uten sikker strømtilførsel.

 

Det er fakta (egen erfaring) at ustabil strømtilførsel har skapt mange problemer, datahaller som står i meget kortavstand fra Transformer eller veldig langt fra en slik, vil kunne oppleve større sving i strømtilførslen, jeg har sett fra 130v til over 300v!

 

Derfor har mange større bedrifter sine egne transformatorer, som er av helt annen kvalitet en de som brukes i strømnettet, pluss at de har flere tonn av batterier.

 

Oslo fikk jo et strømstans i siste uke, da kunne mange se hvilke bedrifter drev med seriøs strømpolitikk, reparasjon av en database på en server som går ned med et pang, kan ta lang tid, restore fra Tape, kan jo ta mange timer… og mange har ikke kompetanse nok til at utføre restore og må da hente inn ekspert hjelp, da tror jeg at en liten UPS ville ha spart mye.

 

Dette som er viktig er at fjerne potensielle feilkilder, hele tiden, gjør man det, så har man et stabilt datasenter. Dette handler om at sikre seg og sine data.

 

Når jeg sitter og regner på SLA, da begynner jeg å svette når jeg ikke ser en UPS i designet!!

Lenke til kommentar
Jeg er f.eks. usikker på hvordan jeg ville prioritert på en databaseserver. For min del blir det nok som følger:

 

1. Litt overflod av prossesseringskraft, så den takler toppene godt.

2. ECC-ram

3. Offline UPS

4. Redundans på hd (ikke nødvendigvis raid)

5. Dual-cpu eller core (for å håndtere ressurskrevende prossesser uten at den generelle ytelsen blir for skadelidende

6. Online UPS

7. Full raid (raid 5 m/hotswap & hotspare.

 

Personlig går mine servere kun på "nivå 4".

 

I tillegg synes jeg altfor mange bare kjøper mer hardware, og da spesielt UPS uten å ta det i bruk på en fornuftig måte, fordi, uten de nødvendige rutinene gir det lite.

Jeg håper inderlig du er usikkker på denne prioriteringen, for her er det iting jeg er direkte uenig i:

 

1. Min erfaring er at CPU-kraften som regel er tilstrekkelig. IO derimot er en helt annen affære.

5. Dual Core vil jeg helt klart anbefale med tanke på den ytelsesforbedringen det gir for pengene (Eller sagt på en annen måte så anbefaler jeg ikke singel-core i det hele tatt). Toprosessor derimot blir fort dyrt med tanke på lisenser.

7. RAID 5 for databaser vil jeg kun anbefale for løsninger der det er MYE cache (256MB eller mer) og/eller relativt lite skriveoperasjoner. Skriveytelsen til RAID 5 er langt fra god.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...