Gå til innhold

TEST: Sharkoon Silvation Basic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kabinettet deler innmaten med disse andre kabinettene:

* Silverstone SST-TJ06

* Enermax Blue Viper CS-718

* Thermalrock Circle

(kilde: Tomshardware.com)

 

Har selv Silverstone TJ06, og er veldig fornøyd. Dette kabinettet er testet her av SilentPCReview.com, og er så langt jeg vet sannsynligvis det beste utgangspunktet til å bygge en tilnærmet lydløs PC. Dette gjelder i trolig også for andre kabinett med samme innmat, slik som det som er testet i HW's artikkel.

Lenke til kommentar

Syn tes dette virket som et spennende kabinett jeg! Ytre design kunne vært noen hakk bedre, men man tar hva man får, i mange tilfeller - det finnes jo atskillig mer glorete kabinetter på markedet.

 

Hva harddiskkjøling angår, vil ikke viften i strømforsyningen trekke luft over harddiskene, fra innsiden av kabinettet?

Lenke til kommentar

Har dere kabinettet enda?

 

Ken dere prøve å sette harddisken rett under PSUen, og ikke helt inntil siden der den sto nå. PSU har en vifte som trekker ut luft, og det kan kanskje hjelpe hvis harddisken står nærmere den.

 

Jeg vil gjerne vite resultatene av dette hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Det kabinettet der var jo prikk likt mitt TemJin-06 fra silverstone... men må si silverstone sitt kabinett var penere og på silverstone sitt så er det også medfølgende vifter som er meget stillegående... skal slenge ut noen bilder av kabinettet når jeg får lasta de inn ;)

 

Dette kabinettet bør man også huske på at man trenger lang atx kontakter på

 

EDIT: jeg har harddisken rett under psu.. den er bitte litt varmere enn hendene mine så vil anta at den ligger på 40 grader sånn ca ;) (det er under full load i 1 time)

 

EDIT2: Hehe.. nå når jeg leste igjennom hele testen grundig, så la jeg merke til at det er noen ting dere har gjort feil under monteringen ^^ harddiskene skal stå midt under psu. den "vanskelige" harddisk monteringen er bare å smokke den inn. jeg vil nesten si at den er bombesikker ^^, men ellers, så var det en bra test, men skulle heller likt å sett TemJin-06 fra silverstone i forhold til dette kabinettet for å se om det ble noe mer positiv respons pga. medfølgende vifter osv på silverstone sitt :p

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar

Eller man kan ta en MacGyver og få festet en 120mm vifte på undersiden av HDD-racket, som blåse opp mot psu?

 

Jeg kjøpte et Thermalrock Circle fra Komplett da de hadde det på tilbud for en kort stund tilbake siden, og det eneste jeg har å utsette var HDD-løsningen, som gjør at man måha kablene på undersiden av harddisken, altså ned mot bunnplata. Dette kan fort bli et irritasjonsmoment hvis man skal montere flere/bytte/ta ut harddisker.

Ellers er det jo også verdt å nevne at om man falt for dette kabinettet, så er det verdt å ta en titt på både Thermalrock Circle og Silverstone SST-TJ06, da begge disse kommer med 120mm vifter foran og bak. Etter min mening er det direkte dårlig gjort av Sharkoon og ikke ha med disse viftene når de faktisk har laget en vindtunnel-løsning som forutsetter at viftene er montert. Fy og atter fy.

Lenke til kommentar
Eller man kan ta en MacGyver og få festet en 120mm vifte på undersiden av HDD-racket, som blåse opp mot psu?

 

Jeg kjøpte et Thermalrock Circle fra Komplett da de hadde det på tilbud for en kort stund tilbake siden, og det eneste jeg har å utsette var HDD-løsningen, som gjør at man måha kablene på undersiden av harddisken, altså ned mot bunnplata. Dette kan fort bli et irritasjonsmoment hvis man skal montere flere/bytte/ta ut harddisker.

Ellers er det jo også verdt å nevne at om man falt for dette kabinettet, så er det verdt å ta en titt på både Thermalrock Circle og Silverstone SST-TJ06, da begge disse kommer med 120mm vifter foran og bak. Etter min mening er det direkte dårlig gjort av Sharkoon og ikke ha med disse viftene når de faktisk har laget en vindtunnel-løsning som forutsetter at viftene er montert. Fy og atter fy.

hm.. det med hd'n er ikke noe problem mener nå jeg... (nå har jeg ikke rukket å teste pc'n med døra igjen (siden den er ganske ny), men det jeg trygt kan si er at de viftene som følger med silverstone sitt kabinett er av ypperste kvalitet... jeg sitter her og sammenlikner de med en papst 16,5 dB og de lager like lite "bråk".. altså ingen ting :D

 

men disse kabinettene er også perfekte til en dual radd i front.. det eneste som trengs er å drille løs noen poppnagler, og wops... så er (?)3 1/2"(?)brønnen løs og du får lett plass til en 2 x 120 mm i front :D

 

noe som heller ikke hw.no gjorde så bra var kabeljobben i kabinettet ;) det blir ufattelig lekkert ;)

Lenke til kommentar

En MacGyver-løsning er det jeg også har valgt. Forøvrig er det et problem at ressonans fra harddisker forplanter seg rett ut i metallet når de er festet under strømforsyningen. Dette kan dog rettes opp med strikkopphenging av disker, da kabinettet har god plass.

Lenke til kommentar

Man burde lese igjennom og forstå dette før man tester kabinett, og gir seg ut på å skrive om vifter.... :whistle:

"Merk at luftstrømmens hastighet ikke økes hvis viftene er make ( samme turtall, diameter, stigning blad, etc )."

Viften med minst kapasitet vil "vindmille", og bremse luftstrømmen. Derfor vil det lønne seg å ta bort viften i front. Og evt. sette den i paralell med de andre viftene bak.

Lenke til kommentar
Gjelder dette om det er hindre som bremser luftstrømmen i tunnelen mellom viftene også?

Nei, det er vel derfor det kan lønne seg å ha vifter både i front og bak i vanlige ATX oppsett, for det er mye grums på veien som stopper opp luftstrømmen. Men i dette tilfelle med denne tunellen, tror jeg man med fordel kan skippe hele vifta i front.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Man burde lese igjennom og forstå dette før man tester kabinett, og gir seg ut på å skrive om vifter.... :whistle:

"Merk at luftstrømmens hastighet ikke økes hvis viftene er make ( samme turtall, diameter, stigning blad, etc )."

Viften med minst kapasitet vil "vindmille", og bremse luftstrømmen. Derfor vil det lønne seg å ta bort viften i front. Og evt. sette den i paralell med de andre viftene bak.

Tror det er like lurt å la være å komme med surmaget kritikk... :)

Og du bør vel kanskje vurdere den artikkelen mht. på avstanden viftene imellom..

I dette tilfellet så er avstanden ca. 40cm vil jeg tro..

Vifta i front vil ha mottrykk/blåse mot CPU/HK.. VIfta i bakkant sørger for at varmluft "i tunnellen" blir sugd ut..

I alle fall bør du/dere underbygge slik utsagn/påstander ved å evt. teste dette ut..Det er i tilfelle noe mr.Wegner kanskje skulle testet, men det var vel ikke test av vifter/vifte"vitenskap" som var meningen med artikkelen? :roll:

Bare en kommentar/tanke...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...