Gå til innhold

TEST: Eizo FlexScan L778


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prblemet er som Dag sier at i jakten på raskere responstid så ser man at dette går utover fargedybden og spruten.

 

Hvis du ser på grafiske LCD skjermer, ser du gjerne at det er langt høyre responstid, eks på http://www.eizo.no/coloredge.asp

 

Så dessverre forsvinner litt av fargedybden, noe ihvertfall jeg har prøvd å si fra på forumet da alle ser seg blind på responstid etc.

Lenke til kommentar
Fortsatt 1280x1024? *gjesp* Jeg synes ikke det er noe særlig til spilling.

Nei, du har rett, 1280x1024 kan bli litt krevende for folk med litt trege skjermkort. Men da er det jo bare å sette ned oppløsningen litt.

 

Ellers så må jeg si jeg ikke likte designen med den tilbaketrukkede ramma. Det ser rart ut.

 

Spesifikasjoner og bundle

    * Kontrast: 1000:1

    * Lysstyrke: 250 cd/m2

Dette er jo utrolig bra! Et sortnivå på bare 0,25 cd/m^2 er jo rett og slett imponerende.

 

    * Tilkoplinger: D-SUB/VGA, DVI-D, 2 x lyd inn (minijack), USB 2.0 inn og 2xUSB ut

Glimrende løsning med 2x lyd så man kan ha to PC'er tilknyttet samme skjerm og bare veksle skjerm og lyd samtidig. Det eneste som mangler nå er en USB-hub som veksler mellom hvilken PC som brukes. Så man kan ha ett sett med USB tastatur og mus som veksler med en knapp mellom å brukes på PC'n som er tilknyttet d-sub og PC'n som er tilknyttet DVI. Nesten som innebygget KVM-switch i skjermen.

 

    * Garanti: Fems års garanti, eller inntill 30 000 timer. LCD-panel og baklys har tre års garanti

Dette lurer jeg på hva de mener med? Hvordan kan de påberope seg 5 års garanti hvis det ikke gjelder hovedbestanddelene i produktet? Hva er vitsen med 5års garanti på f.eks plastramma rundt skjermen? Og hvis noe galt skjer med skjermen mellom den er 3,5 år (=30.000 timer) og 5 år og vi ikke har hatt den på i over 30.000 timer, hvordan skal vi kunder kunne bruke garantien hvis de påstår at "nei, garantien er gått ut fordi du har hatt skjermen på konstant i 30.000 timer". Vi kan jo ikke akkurat bevise det på noen måte. Hva er da egentlig vitsen med 5 års garanti hvis de har laget en "bakvei" så de kan stikke av fra ansvaret likevel? Kunne de ikke bare sagt at garantien er 3 år i stedet for å late som den er 5år og ha så mange bakveier at garantien i praksis ikke gjelder mer enn 3 år likevel? Dårlig gjort :thumbdown:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nei, du har rett, 1280x1024 kan bli litt krevende for folk med litt trege skjermkort. Men da er det jo bare å sette ned oppløsningen litt.

Nei, det er ikke det. Først og fremst så er det feil format. Langt fra alle spill støtter 5:4. Men jeg ville også hatt muligheten for 1600x1200, og heller skru ned når det blir for krevende.

Lenke til kommentar
Nei, du har rett, 1280x1024 kan bli litt krevende for folk med litt trege skjermkort. Men da er det jo bare å sette ned oppløsningen litt.

Nei, det er ikke det. Først og fremst så er det feil format. Langt fra alle spill støtter 5:4. Men jeg ville også hatt muligheten for 1600x1200, og heller skru ned når det blir for krevende.

Ok, men da høres det ut som om 20" er det du ser etter. De har 3:4 og 1600x1200, men ulempen er vel høye priser og ofte litt mye etterslep. Hvis du har en god 19" CRT nå så vil jeg anbefale å vente til 20" koster nærmere 3000kr og blir raskere. Tipper det skjer om ca 1-2 år.

Lenke til kommentar
Nei, du har rett, 1280x1024 kan bli litt krevende for folk med litt trege skjermkort. Men da er det jo bare å sette ned oppløsningen litt.

Nei, det er ikke det. Først og fremst så er det feil format. Langt fra alle spill støtter 5:4. Men jeg ville også hatt muligheten for 1600x1200, og heller skru ned når det blir for krevende.

Ok, men da høres det ut som om 20" er det du ser etter. De har 3:4 og 1600x1200, men ulempen er vel høye priser og ofte litt mye etterslep. Hvis du har en god 19" CRT nå så vil jeg anbefale å vente til 20" koster nærmere 3000kr og blir raskere. Tipper det skjer om ca 1-2 år.

Ja, 20-tommere virker meget gunstig, orker ikke å skifte fra crt før jeg får 1600*1200, har godt ned i 5k nå ser jeg, satser på krapp nedgang resten av året, litt i samme stil som 19-tommere i sin tid. Greit å få ned prisen litt (dual-monitor er jo såklart ett must :))

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar denne som utgangspunkt så har 20" sunket med 40% de siste 9 måneder. Om det fortsetter slik så kommer 20" ned til ca 3200kr i januar 2006.

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i 6 stk 19" i den lavere prisklassen som har vært solgt i samme periode så ser de også ut til å ha sunket med 40% de siste 9 månedene. Hvis denne trenden fortsetter så kan vi forvente 19" vil koste fra ca 1500kr i januar 2006.

 

Hvis dette viser seg å stemme så ser det ut til at jeg velger 2x19" (med pivot) ca i løpet av høsten. (Når jeg mener prisen er lav nok for meg) 2x19" gir meg 40% flere pixler for samme pris. Til filmbruk må jeg irritere meg over midtstolpen, men til gjengjeld få 28" i 5:8 format i stedet for 20" i 3:4 format. Filmer vises ofte i 16:9-format. Siden 5:8-formatet er nærmere 16:9-formatet enn 3:4 så vil filmen virke ennå litt større: 27,2" mot 18,4" faktisk størrelse uten sørgerandene. Siden jeg bruker skjermene mye mer til desktopbruk enn film så skal jeg nok holde ut den midtstolpen inntil ca 28"+ med høy oppløsning og lav responstid kommer ned i pris til 5000kr og det kan nok fort ta et par år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette lurer jeg på hva de mener med? Hvordan kan de påberope seg 5 års garanti hvis det ikke gjelder hovedbestanddelene i produktet? Hva er vitsen med 5års garanti på f.eks plastramma rundt skjermen? Og hvis noe galt skjer med skjermen mellom den er 3,5 år (=30.000 timer) og 5 år og vi ikke har hatt den på i over 30.000 timer, hvordan skal vi kunder kunne bruke garantien hvis de påstår at "nei, garantien er gått ut fordi du har hatt skjermen på konstant i 30.000 timer". Vi kan jo ikke akkurat bevise det på noen måte. Hva er da egentlig vitsen med 5 års garanti hvis de har laget en "bakvei" så de kan stikke av fra ansvaret likevel? Kunne de ikke bare sagt at garantien er 3 år i stedet for å late som den er 5år og ha så mange bakveier at garantien i praksis ikke gjelder mer enn 3 år likevel? Dårlig gjort :thumbdown:

Eizo sine LCD-skjermer har innebygd "Usage Time" i informasjonsdelen i menysystemet, så det er ikke noe problem å finne ut hvor mange timer skjermen har blitt brukt

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Ble det gjort noen forsøk på å stille inn fargene slik at de ble vassere eller var dette et problem uansett hva man stilte på?

Heisan

 

Alle skjermer vi har til test blir kalibrert med ColorVision Spyder2Pro slik at skjermene skal gi riktigst mulig fargegjengivelse. I tillegg bilr alle skjermer testet med Nokia og NEC sine testprogrammer. Disse er gratis og inneholder en rekke kjekke tester for å se på farger, gråtoner osv. Utover dette har vi testbilder som vi kjenner godt til slik at vi kan se forskjeller fra skjerm til skjerm.

 

Forøvrig vil jeg legge til at Eizo FlexScan L778 ikke er noen "dårlig" skjerm, men sammenlignet med hva vi vanligvis får se fra Eizo, treffer ikke L778 slik vi vil den skal gjøre.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke har blitt nevnt, så er det en ørliten feil på side 2, under tilkoblingsmuligheter.. Bildet sier : A B C E F, og teksten sier A B C D E.

 

Stusset litt på det når jeg skulle se beskrivelsen av F.. :)

Heisan

 

Takk for tilbakemelding, dette skal bli rettet opp i så snart som mulig. Blir vel en liten tur tilbake til skolebenken for å lære alfabetet nå :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...