Gå til innhold

Quad-kjerne fra Intel i 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hvor imponerende dette er for enkelte, vil skikkert noen argumentere om at dette er det største makkverket som er lagd siden vi fikk 8-lags dopapir. Måtte bare si det som mitt eneste innlegg i denne tråden.

 

Regner med at vi snart ser linker som viser at athlon xp 2500 lett overklokket knuser denne i svært respekterte tester....

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Uansett hvor imponerende dette er for enkelte, vil skikkert noen argumentere om at dette er det største makkverket som er lagd siden vi fikk 8-lags dopapir.  Måtte bare si det som mitt eneste innlegg i denne tråden.

Selv vil jeg vente på alle detaljene om disse proesssorene før jeg avsier noen dom, og forhåpentligvis så er disse "quad-kjernene" bedre gjennomtenkt enn "Smithfield" som bare er resultatet av klipp-og-lim av 2 stk. "Prescott"-kjerner.

 

Når det er sagt så kommer det også quad-kjerne prosessorer fra AMD som nevnt i denne artikkelen fra ifjor:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12298

 

Disse kommer i 2007 ifølge Hector Ruiz:

http://www.crn.com/showArticle.jhtml?artic...5&flatPage=true

CRN: Do you think software vendors are on board when it comes to pricing their applications based on a dual-core rather than a single-processor approach?

 

RUIZ: This is just starting, but the pressure is insurmountable in terms of going in this direction. Microsoft has taken the first step, and everybody will follow. Sun Solaris is the same way. We have major players signed up. At the dual-core level, I don't think this will be an issue. When we get to quad core, that could create a disruption.

 

CRN: When will that happen?

 

RUIZ: I'm perfectly confident that we will see engineering samples in 2007.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Uansett hvor imponerende dette er for enkelte, vil skikkert noen argumentere om at dette er det største makkverket som er lagd siden vi fikk 8-lags dopapir. Måtte bare si det som mitt eneste innlegg i denne tråden.

 

Regner med at vi snart ser linker som viser at athlon xp 2500 lett overklokket knuser denne i svært respekterte tester....

Dette var vel tidenes mest seriøse innlegg. Gratulerer. :no:

Lenke til kommentar
Selv vil jeg vente på alle detaljene om disse proesssorene før jeg avsier noen dom, og forhåpentligvis så er disse "quad-kjernene" bedre gjennomtenkt enn "Smithfield" som bare er resultatet av klipp-og-lim av 2 stk. "Prescott"-kjerner.

Det tror jeg nok, for så vidt jeg har skjønt så kan man vel ikke kjøre 4 netburst-kjerner på samme FSB. Vel, eller om det lar seg gjør er en sak, men i praksis tror jeg ikke dette blir gjort for det brukes vel krossbar-brikker for å parre to og to prosessorer sammen til et større system på 4x-8x Xeon MP-systemer. Jeg ser ikkk bort i fra at Intel også kan finne på å prøve integrert minnekontroller igjen i forbindelse med quad-kjernen.

 

Øivind: Om noen påstår at et lett overklokket 1-lags dopapir er myyye bedre enn et 8-lags dopapir av et annet merke så tror jeg nok de fleste om ikke alle vil ta påstanden med 7 kilo salt og lese videre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Selv vil jeg vente på alle detaljene om disse proesssorene før jeg avsier noen dom, og forhåpentligvis så er disse "quad-kjernene" bedre gjennomtenkt enn "Smithfield" som bare er resultatet av klipp-og-lim av 2 stk. "Prescott"-kjerner.

Det tror jeg nok, for så vidt jeg har skjønt så kan man vel ikke kjøre 4 netburst-kjerner på samme FSB.

Det er jo nettopp det Intel gjør med Xeon MP idag, og som i all hovedsak forklarer den dårlige ytelsen sammenlignet med Opteron 800-serien på dataintensive programmer.

 

Vel, eller om det lar seg gjør er en sak, men i praksis tror jeg ikke dette blir gjort for det brukes vel krossbar-brikker for å parre to og to prosessorer sammen til et større system på 4x-8x Xeon MP-systemer. Jeg ser ikke bort i fra at Intel også kan finne på å prøve integrert minnekontroller igjen i forbindelse med quad-kjernen.

Det har vært mye snakk om dual-FSB, så jeg ser ikke bort ifra at det blir løsningen på kort sikt. Ettersom Xeon MP og Itanium skal dele samme sokkel i fremtiden, så regner jeg med at en arbiter må være på plass i disse flerkjerne-prosessorene i det minste.

 

Det står litt om fremtidsplanene til Intel i denne interessante artikkelen:

http://www.theinquirer.net/?article=23055

There are three chips. Merom, the mobile part, Conroe, the desktop, and Woodcrest, the Xeon. They will be followed by Whitefield, essentially a 4 core follow on to Woodcrest. All of them, except Woodcrest, will be dual core from the start.

 

All of these parts will be completely new from the ground up. The talk of them being Pentium M based is complete bull because these are next generation "brains of the computer". They have all of the features of the current chips, all the *Ts (Socket Ts), and a few more, and of course are 64 bit. The most surprising bit is that they will not have on die memory controllers on Merom and Conroe. Woodcrest will be FBD (fully buffered DIMM) enabled, so look for the potential to have stupidly large amounts of RAM on it.

 

The chips themselves throw out the failed P4 "Netbust" architecture and are based on the Pentium M philosophy of shorter and more efficient pipelines. I have heard 12 or 13 stages from several people. Don't look for clock speeds anywhere near that of Netburst products, more in the 2.5GHz range for the desktop parts.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det står litt om fremtidsplanene til Intel i denne interessante artikkelen:

http://www.theinquirer.net/?article=23055

Det var absolutt interresant og mat for mye spekulasjoner i tiden fremover. Det kan se ut som om Intel endelig kommer seg ut av den gamle netburst-tabben i 2007. Frem til den tid kan det se ut som om AMD fortsatt vil ha sterke produkter i forhold til intel, men lanseringen av "Woodcrest" og trolige desktopetterfølgere i 2008 kan se ut som de blir svært gode konkurrenter til AMD. Her har vi nok mye interresante rykter, spekulasjoner og lekasjer av spesifikasjoner å se frem til i lang tid fremover. *glede seg* :thumbup:

 

Edit: Kjempeflott å se litt intel-nyheter fra snorreh :thumbup:

 

Edit2: Se linken over her efikkan. Der står det at intel planlegger langt høyere IPC (instructions Per Cycle) i fremtidige CPU'er. Til og med et realt hopp opp fra Pentium-M som allerede har ganske høy IPC. AMD vil nok få nok å henge fingrene i de neste 2-3 årene for å ikke sakke akterut i 2007-2008.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere, jeg liker ikke retningen som utviklingen har tatt. Det er greitt med mange kjerner, men det budre være mer fokus på å lage bedre enkeltkjerner.

Fint at det ikke bare er jeg som ikke helt ser poenget med ytelsesøkning gjennom det og dytte inn flere og flere kjerner. Det vil si, jeg ser det for server/arbeidsstasjon -bruk slik som for Xeon/Opteron, men 4 eller fler kjerner i en prosessor til hjemmebruk?

 

Med to kjerner kan maskina klargjøre en hjemmevideo i Studio8 mens jeg spiller Rome Total War. Ikke det at det er alt for ofte at jeg har en video som skal klargjøres, men sikkert kjekt å ha muligheten. Og annet bruk der en har behov for utnyttelse av to kjerner finnes sikkert. Men hvor mye av tiden sitter den vanlige mannen i gata med flere tunge oppgaver som skal kjøre samtidig. Med behov for la oss si 4 kjerner? Hjemme? Noen som kan gi meg eksempler?

 

Mer og mer programvare kommer for flerkjerner, men trenger vi det? Til hva? For å få Gordon Freeman til å løpe raskere i Half-Life eller så vi kan telle barnålene på trærne langs veien i Colin McRae? Eller leke seg i Photoshop mens man spiller CS? Jo da, det finnes sikkert de som drikker øl mens de knuller og det kommer sikkert masse fint fra AMD og Intel om fortreffeligheten i flops og microops til en eller annen pentacore med flere execution units enn det er bugs i en ny Windowsversjon. Og før champagnekorkene har truffet bakken i styrerommene til AMD og Intel sitter folk foran husholdningsbudsjettet i Excel samtidig som de lytter til ”Grisen står og hyler” med Odd Nordstoga mens de klør seg bak og skjønner at dette hadde de ikke fått til med en stakkars enkjerne prosessor. Verden vil bedras.

 

:whistle:

 

Nuvel, det behovet som peker seg ut til flerkjerne for hjemmebruk er løsningen med ”det digitale hjem” hvor man har en server lignende sak som styrer det meste og resten av maskinparken hjemme består av tynne-klienter koblet mot denne. Dette tror jeg neppe vil vekke særlig entusiasme blant folk på nettsteder som dette, særlig ikke gamerne.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Om jeg hadde valget mellom en dobbelkjerneprosessor og en enkeltkjerneprosessor som var like gode, hadde jeg valgt den siste fordi det er få programmer som støtter dobbelkjerne. Hadde programvare med støtte for dobbelkjerne vært mer utbredt, hadde jeg sett langt lysere på det.

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere, jeg liker ikke retningen som utviklingen har tatt. Det er greitt med mange kjerner, men det budre være mer fokus på å lage bedre enkeltkjerner.

Fint at det ikke bare er jeg som ikke helt ser poenget med ytelsesøkning gjennom det og dytte inn flere og flere kjerner. Det vil si, jeg ser det for server/arbeidsstasjon -bruk slik som for Xeon/Opteron, men 4 eller fler kjerner i en prosessor til hjemmebruk?

Sant nok, Charlie i The Inquirer sa det glimrende her:

 

#$*^ rant ^h^h^^h^^ up, yup Hardware Rant

I was planning on going to sleep early tonight, and checked my email and a few sites before I went to sleep. Bad move, I am now too angry to sleep, so it is time to rant, and get a few things off my chest, all while outing a few dirty internet secrets.

 

It all comes down to this, the hardware review world is going to hell in a hand basket, and the reasons are money, stupidity, and PR people that are too effective. Low morals on the part of many in the scene are also to blame, but they only contribute to the problem.

[...]

Hardware sites are also known to the companies and PR firms to be either docile ass-kissers, or, well, not. The docile ones are the ones you want to use to get a story out, especially if the story is not all that good if measured against the unvarnished facts. The docile sites are the ones that get the sneak peaks, exclusives and perks that few others tend to get. Some are too stupid to do more than reword press releases and swipe slides from PDFs, others are flat out bought. It does not take a genius to figure out which sites fall into which categories.

 

You notice I said bought. If you have any doubts, let me tell you, the current hardware review site industry is flat out for sale. The higher up you go, the fewer exceptions to the rule there are. Some sites are directly for sale, I am sure you have seen it, it is a hard thing to miss.

[...]

Here's something else that got my goat. The dual core release today. The two reviews I read, both on major hardware sites, were so flawed it was laughable.

[...]

To step sideways a bit, the current dual core chips are all going to suck on games regardless of whether they come from Intel or AMD. Both are heat limited and will debut several clock bins below their single core counterparts. The Intel side also takes a step backward in bus speed because of the added loads on the bus. All these are engineering realities, and in no way diminish the really great jobs both companies are doing to bring dual cores to the masses.

 

It does mean however that until software catches up, most likely not this year, that gaming is going to suck on them. They will cost more, take more power, and be a status symbol for the rich and stupid, but their frame rates will blow dead goats. On multitasking and multithreaded apps, they will shine like the sun, but how many of these are there? How many times do you encode a movie while typing a document, zipping your C drive, doing some heavy CFD work all while listening to a few MP3s? Yeah, me neither, but at least 3DSMax and photoshop will rock on the new chips.

[...]

Getting back to reality, imagine my surprise when I saw that this new preview studiously avoided games. They are testing two of the most popular gaming chips out there, and the heir to the throne, and they did not put in one single game benchmark. Not one, think about that.

 

In the rebuttal to this, there will be the usual cries of 'we were not testing gaming performance' or some such bullsh*t ass covering, but here is the truth, if you are going to multitask and do anything that tasks both of the CPUs, one of those is going to be a game.

 

If you read up on the benchmarks posited by the current crop of reviews, how many are things you do regularly? How many fit the a scenario that you have ever found yourself in? How many of you would do seven things concurrently if you had seven things to do rather than do one or two at a time, and probably end up at the finish line first? The human mind does not multitask well, so 19 active windows is 17 or 18 more than you really can use at once.

[...]

Well, that is enough venting for now. If I can't get to sleep after all this time, I can always stick my head out the window and scream until I get arrested. Hardware reviewers are going bad fast, and there are precious few left. I applaud the good ones, and decry the rest, hopefully in a way that makes things a little bit better.

:p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Edit: Kjempeflott å se litt intel-nyheter fra snorreh :thumbup:

Her er enda flere Intel-nyheter som burde være av interesse:

http://www.eetimes.com/news/semi/showArtic...cleID=162800095

At its Intel Spring Analyst meeting in New York on Thursday, Abhi Talwalkar, general manager of Intel's Digital Enterprises Group showed off two working servers running upcoming dual-core implementations of Xeon code-named Dempsey and Paxville, respectively.

 

Dempsey is part of a dual-core server platform called Bensley, which features Intel's Hyperthreading technology along with its new high-speed I/O acceleration channel. "We will ship thousands of seed systems to OEMs and the ISV community, in the second half of this year," Talwalkar said in an interview after the event. The platform will officially launch during 2006, he added.

 

The Paxville dual-core part can be fitted into existing motherboards made for single-core Xeon processors. All that's required to get the CPU up and running is a BIOS update.

 

"This processor just arrived in terms of silicon fairly recently," Talwalkar said. "We're going to be sampling to OEMs so they can start their qualification cycles. Remember, this processor drops into systems that are shipping today, so it'll take much less time to get them running than if you were building brand new systems. We'll ship seed systems to the marketplace in the second half of this year. We'll have an OEM ramp-up in early 2006."

 

Additional details about the company's broader dual-core roadmap came to light at the meeting during the presentation by Intel president Paul Otellini.

 

"We've added to our [roadmap] since our Intel Developer Forum," Otellini told the audience. "[There are] three new products that we haven't talked about before: Conroe, which is a second-generation desktop dual-core product; Merom, which is a second-generation notebook dual-core product; and Woodcrest, which is a second-generation Xeon dual-core product.

 

"I'd also point out that Whitefield and Tukwila in our Itanium line are our first multi-core products, meaning more than two cores on the die, and we will ship those in 2007," Otellini added.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Genialt sagt. :D

Er det bare jeg som kjører mange ting på en gang? For øyeblikket kjører jeg ihvertfall samurize, to instanser av dc, thunderbird, trillian, foobar2000, remote desktop, dscaler og opera. Det krever sin CPU. Bare det å kunne encode mp3 mens man ser på film uten at ting går som sirup hadde jo været digg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...