Gå til innhold

IBM sier opp tusenvis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dessverre ett resultat av *ekstrem* beslutnings/investerings-vegring i store finans-institusjoner (bl.a. storbanker).. Disse er jo tildels ennå "skremt" av diverse finans-skandaler.. og opptatt (fremdeles) med sammenslåinger.. og dermed "stol-leken".. Når dette vil endre seg er vanskelig å si.. de tjener ihvertfall *grovt* (ref. DnB/Nor's stadig "overraskende" store overskudd).. så de har helt klart råd til å "brødfø" en rekke IT-avdelinger.. både i IBM og konsulent-selskaper..

Lenke til kommentar

IBM har 329.000 ansatt på verdensbasis så 10-13.000 utgjør bare ca 3-4% av arbeidsstokken. Jeg tror de kutter ned prosentmessig like mye i hvert land og hver avdeling, men dessverre klarte jeg ikke å finne ut hvor mange som er ansatt i IBM i norge.

 

(Den jobbsøknaden jeg sendte dit for noen uker siden er vel ganske bortkastet nå som de må skjære ned.)

Lenke til kommentar

Dette er nok noe som IBM har planlagt over noe lenger tid. IBM tjener lite penger i de "etablerte" landene i Europa, f.eks Storbritania, Tyskland, Frankrike og Italia. De kommer til å satse i langt større grad på f.eks vekstmarkeder i øst-europa og ikke minst Asia. De har solgt ut PC-divisjonen sin til Lenovo, men samtidig har de store eierandeler i dette selskapet. Dette salget kan nok sees på som et strategisk trekk for å få en fot innenfor i et land med enormt potensiale, nemlig Kina. I tillegg kommer IBM til å satse veldig hardt i India, både fordi det er store penger å tjene der, og for å møte den enorme konkuransen som kommer derfra i programvaremarkedet etterhvert.

 

Med andre ord, IBM er langt i fra i noen dyp krise. Dette er bare kursendring hvor man rasjonaliserer driften i landene hvor markedet er mer "satt", samtidig som man kjører hardt i landene hvor markedet fremdeles er i ubalanse.

Lenke til kommentar
Det er jo typisk børs selskaper. Tjener ikke penge gutta like mye som forrige gang, så kutter de ned arbeidstokken for å tjene inn de siste kronene.

Stemmer det... Desverre er det ikke nok for en bedrift å gå i overskudd, men den må gå i nok overskudd slik at investorene og askjespekulantene kan ta seg råd til å kjøpe golfkøller i platina.

 

Et resultat av et økonomisk system som er basert på vekst for å overleve desverre...

Lenke til kommentar

jeg vet ikke noe mer enn det som står her, mene jeg vet også at en kompis av meg har fått jobbtilbud av IBM i sverige. vet ikke nyaktig når han fikk det mene det er ikke så mange dagene sia. så det kan jo tyde på at de bare kvitter seg md de de ikke trenger mer og skaffer noen få nye etterhvert som de har mer bruk for

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Ikke bare at de svinger, men folk lyver også, på en industriell skala.

 

I disse dager prøver diverse selskaper å overgå hverandre i å fortelle hvor praktfulle de er og hvor mange de skal ansette, dvs. noen ti-talls fler enn forrige påstand. Akkurat det samme så vi forrige gang markedet var på vei opp. Husk at en stillingsannonse i f.eks. Aftenposten er rimeligere enn en generell reklameannonse, pluss at de får mye gratis reklame i form av intervjuer. Jeg har selv sett angivelige stillingsannonser av denne typen, i bedrifter som samtidig sier opp hopetall av ansatte.

 

Det som uroer meg er at mye av denne oppgangen drives av billigere import fra Kina, spesielt tekstiler. Kineserne er ikke dumme, det kommer stadig mer high-tech, og stadig mer produsert av dem for egen industri, ikke bare for andre slik det har vært en stund.

 

Dette gjør arbeidslivet i Norge mer spennende enn morsomt om få år, og dette kan skade de store firmaene som nettopp IBM.

Lenke til kommentar
IBM har 329.000 ansatt på verdensbasis så 10-13.000 utgjør bare ca 3-4% av arbeidsstokken. Jeg tror de kutter ned prosentmessig like mye i hvert land og hver avdeling, men dessverre klarte jeg ikke å finne ut hvor mange som er ansatt i IBM i norge.

 

(Den jobbsøknaden jeg sendte dit for noen uker siden er vel ganske bortkastet nå som de må skjære ned.)

IBM har vel rundt 1300 ansatte i Norge tror jeg.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=211871

 

Det står i den artikkelen der, og har hørt det samme nummeret flere andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...