Gå til innhold

90 nm DDR2-minne kan gi lavere priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at alle minneprodusentene holder på å legge helt om til DDR2. Vil ikke dette bety at stadig færre vil produsere DDR? Altså tilbus av DDR synker og hvis ikke etterspørselen av DDR synker like raskt så kan vel det bety at DDR får samme skjebne som SDram fikk for noen år siden: Prisene sluttet å falle mens etterfølgeren etter hvert fikk så lave priser at det faktisk ble billigere enn forgjengeren. Hvis historien gjentar seg så kan vi om 1-2 år se priser på DDR-minne som er høyere enn prisene på DDR2-minne, selv om DDR2-minnet blir mye raskere.

Lenke til kommentar
Så med 40% økning per wafer, så skulle vel det bety 40% nedgang i prisene hvis vi ser det utfra kostnadene? Men det kommer nok ikke til å skje. Vi må nok slite med blodpriser på RAM i tiden som kommer også...

Blodpriser? Priser på ram har vel aldri vært så lave før som de er nå.

 

Jeg tror nok heller resultatet av 40% ekstra per wafer er at prisene synker så mye at gjennomsnittskjøperen kjøper 40% mer ram enn nå, men betaler det samme som før.

Lenke til kommentar
Så med 40% økning per wafer, så skulle vel det bety 40% nedgang i prisene hvis vi ser det utfra kostnadene? Men det kommer nok ikke til å skje. Vi må nok slite med blodpriser på RAM i tiden som kommer også...

Blodpriser? Priser på ram har vel aldri vært så lave før som de er nå.

 

Jeg tror nok heller resultatet av 40% ekstra per wafer er at prisene synker så mye at gjennomsnittskjøperen kjøper 40% mer ram enn nå, men betaler det samme som før.

Det gjelder ikke alle RAM-brikker. Hvis du ser på prisene på ECC/REG brikker har ikke de sunket så veldig mye. Men på vanlige DDR/DDR2 RAM-brikker har prisen gått kun en vei og det er rett nedover.

Lenke til kommentar
Så med 40% økning per wafer, så skulle vel det bety 40% nedgang i prisene hvis vi ser det utfra kostnadene? Men det kommer nok ikke til å skje. Vi må nok slite med blodpriser på RAM i tiden som kommer også...

Blodpriser? Priser på ram har vel aldri vært så lave før som de er nå.

 

Nja, jeg tenkte litt mer generelt hvorfor RAM er så dyrt...Jeg kan skjønne at CPU og GPU koster tusenvis av kroner da selskapene har brukt milliarder av forskingskroner på å utvikle produktene samt all kompleksiteten i disse, men jeg skjønner ikke at noe så homogent og lite komplekst som en RAM-brikke skal koste 2000+ kroner...

Lenke til kommentar
90nm til å påvirke Timingens på DDR2 minne??

Sikkert litt i positiv retning. Dvs. at en CAS Latency på 3 blir vanligere og billigere å få tak i.

 

PS. DDR2 minne med CL3 er svært bra selv sammenlignet med DDR CL2. F.eks er timingen CL3 på hastigheten DDR2-667 raskere enn timingen CL2 på hastigheten DDR-400.

Lenke til kommentar
Så med 40% økning per wafer, så skulle vel det bety 40% nedgang i prisene hvis vi ser det utfra kostnadene? Men det kommer nok ikke til å skje. Vi må nok slite med blodpriser på RAM i tiden som kommer også...

Blodpriser? Priser på ram har vel aldri vært så lave før som de er nå.

 

Nja, jeg tenkte litt mer generelt hvorfor RAM er så dyrt...Jeg kan skjønne at CPU og GPU koster tusenvis av kroner da selskapene har brukt milliarder av forskingskroner på å utvikle produktene samt all kompleksiteten i disse, men jeg skjønner ikke at noe så homogent og lite komplekst som en RAM-brikke skal koste 2000+ kroner...

Det er mange av disse brikkene som er kvalitets-brikker, disse koster deretter.

Jeg tror også at ikke alle skjønner hvor viktig egentlig en stabil RAM-brikke er for et system. Men pr. i dag så er faktisk de fleste RAM-brikkene (untatt de jeg nevnte i posten ovenfor) ganske billig. Noen av disse brikkene selger også produsentene nesten med tap pga. prisnivået i markedet.

Lenke til kommentar

Når du får 512MB brikker med PC3200 DDR ram til 379kr, har jeg vanskelig for å se hvordan du kan klage på RAM priser.

 

Hvis du tenker på HyperX-Super-Giga-XMS så må du forstå at det ikke er like lett å lage som "vanlig" ram. Sannsynligvis vil % av total yield som takler de mest ekstreme hastighetene og slikt være mye mindre enn de som takler normal hastighet. Prisen blir derfor deretter fordi de er ettertrakta...

Lenke til kommentar
Så med 40% økning per wafer, så skulle vel det bety 40% nedgang i prisene hvis vi ser det utfra kostnadene? Men det kommer nok ikke til å skje. Vi må nok slite med blodpriser på RAM i tiden som kommer også...

Blodpriser? Priser på ram har vel aldri vært så lave før som de er nå.

 

Nja, jeg tenkte litt mer generelt hvorfor RAM er så dyrt...Jeg kan skjønne at CPU og GPU koster tusenvis av kroner da selskapene har brukt milliarder av forskingskroner på å utvikle produktene samt all kompleksiteten i disse, men jeg skjønner ikke at noe så homogent og lite komplekst som en RAM-brikke skal koste 2000+ kroner...

Enig. En CPU/GPU er mye mer komplisért enn en minnebrikke. Eller f.eks. PSU til 1200 kr.

Lenke til kommentar

I følge bransjeavisene, bygges det alt for mange fabrikker i Kina, og når de kommer igang, vil prisene stupe, akkurat som ved forrige krakk. Da ble 10-15 fabrikker nadlagt og ca 6000 mistet jobben verden over.

 

Det som kan utsette krakket er om Kinas innenlandsmarket går rett til himmels, og 500 millioner mennesker skal ha noen GB RAM i sine maskiner.

 

De som har planer om å overleve må gjøre nye grep, heldigvis er det fortsatt rom for nytenkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...