Gå til innhold

Intel: 45 cm-wafere i 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes ikke det er så interessant å vite hvor store wafere Intel bruker om 7 år... Jeg har nemlig stor tro på at andre arkitekturer (Cell) tar over hele markedet. Først i PS3 og i workstations til forskning or rendering, og så i hjemmemaskiner, "skrivemaskiner". :devil:

jeg tror ikke at cell tar over, viss de prøver seg kommer sikkert amd og Intel til å utklassere de med etteller annet....

:thumbs:

Lenke til kommentar

Grunen til at waferene er sikulære er måten de lages på. En silisiumbit dyppes mens den roterer i flytene silisuium, meget kort sagt. Derfor er de runde for å utnytte mest mulig av arealet.

 

Edit: Nesten som å lage stearinlys på barneskolen...

Endret av tommis
Lenke til kommentar
Grunen til at waferene er sikulære er måten de lages på. En silisiumbit dyppes mens den roterer i flytene silisuium, meget kort sagt. Derfor er de runde for å utnytte mest mulig av arealet.

 

Edit: Nesten som å lage stearinlys på barneskolen...

Takk!

 

Tror en del trengte svar der

Lenke til kommentar
Hva er det som hindrer f.eks. AMD i å hoppe direkte fra 20cm nå til 45cm i steden for 30cm? Det hadde jo ført til billigere produksjon, og AMD hadde nok helt sikkert gjort det hvis det var mulig i dag.

Du må også ha utstyr som kan håndtere 34cm-formatet, bl.a.

- resist-spinnere

- wafer-kassetter

- vakuumutstyr: sluseåpninger må være store, og uniformitet i temperatur er vanskeligere med større areal.

 

I tillegg er det problem å lage så store krystaller (eller boule som det heter på fagspråket) etter Czochralski-prosessen (CZ), siden en da må løfte dette monsteret opp etter et lite feste i toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...