Gå til innhold

Vårrengjøring av Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synnes personlig at denne guiden ble alt for "light", greit at det ble tatt hånd om viktige temaer, men det ble slett ikke gitt noen god fordypning i for eksempel på hvilke oppstarts programmer som er unødvendige eller ikke.

 

Registry Mechanic er et veldig bra program for å fikse problemer med registeret, også kjekt å bruke for eksempel system mechanics som er en komplett samling med verktøy for vedlikehold og optimalizering av windows xp.

 

Hadde gjernet kunnet tenkt meg å se en utdypning i hvordan man kan for eksempel fjerne unødvendige Services og begrense minnebruken i windows.

Lenke til kommentar
Flere som har tips til gode programmer får å renske opp i registryet og unøvendge filer og ymse "rester"?

AtW

Programmer jeg bruker:

O&O Defrag 8 - MYE raskere enn Windows defrag

pagedfrg - Defragmeterer ymse systemfiler + pagefila

regsupreme - renser grundigere(nesten litt for bra) enn de fleste såkalte registerrensere.

- Tuneup Utillities 2004 - fjerner ymse midlertidige filer.

Lenke til kommentar
En pc med windows bør formatéres minst to ganger i året.

Bullshit.

En pc med en ukkyndig bruker bør få oppgradert brukeren sin flere ganger i løpet av windows.

 

Sitter på en Windows XP versjon som jeg nettop har optimalisert og begrenset kjøring av unødvendige applikasjoner i bakgrunnen, systemet fungerer som en drøm akkurat nå.

 

Ting som man kan fjerne hvis man har en typisk hjemme pc :

 

*Indeksering på Harddiskene (hvis man ikke har en filserver).

*Spoolsv.exe i services (hvis du ikke bruker printeren).

*Så og si sammtlige Logitech sine webcam apps.

*Fjern Messenger fra oppstart (begge versjonene).

*Unødvendige og blanke register verdier (er en del som er rester etter programmer, bruk riktig program for å fjerne de).

 

Liten liste over hva man kan sette på som manuel start i services.exe :

 

WIA (windows Image Acquisition) : Kan fjernes om du ikke bruker digitalt kamera / scanner.

System Restore Service : Kan godt stoppes da denne i noen tilfeller kan føre til at både spyware og virus blir restaurert. Lurt om man har laget et restore punkt i forveien før man stopper denne så man kan eventuelt gå tilbake om man får behov for det.

Routing and Remote Access : Disabled hvis du ikke er på et lan med flere datamaskiner.

Remote Registry : Manual

 

Går du selv litt igjennom services så kan du fort se unødvendige ting du kan fjerne, dette gir kanskje bare litt ekstra minne, men ofte så vil det gjøre at maskinen starter raskere og bruker mindre minne.

Tar forbehold om at denne listen ikke trenger å være 100% riktig og at dette ikke nødvendigvis vil være det beste oppsettet, men i mitt tilfelle så fungerer det 120% bra og gir meg den lille ekstra ytelsen og "smoothnes" til systemet.

Lenke til kommentar

En ting som bør nevnes her er at man i jakten på gode antispyware-/antivirus-programmer risikerer å komme borti slike som påstår seg være det du trenger, mens de i virkeligheten er det motsatte (altså inneholdende spyware), eller i beste fall lurer deg til å tro at det finnes virus/spyware på maskinen din, alt for at du skal kjøpe fullversjonen av programmet.

 

Her er en liste over suspekte aktører:

http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm

Lenke til kommentar

Har brukt Regsupreme ganske lenge nå og det er det beste programmet som fjerner unødvendige ting i registryet.

Det beste tweakeprogrammet til Windows er definitivt freeware-programmet: Optimizer XP Det optimaliserer alt automatisk, og hos meg virket det utrulig bra; fikk mye raskere oppstart og Windows går jevnt over raskere. Funker til alle windows versjoner :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et lite problem, hver gang jeg strter window og logger meg på, starter den MSN messenger som fulgte med dataen, og den nye messenger som jeg har lastet ned i ettertid

 

Jeg har prøvd å slette den messenger som fulgte med dataen men jeg får det ikke til (i "Legg til fjern programmer"). Noen som kan si meg hvordan jeg kan få fjerne den gamle messengeren?

Lenke til kommentar

Det har jeg prøvd (prøvde igjen nå og restarta maskina). Men den kom opp igjen når jeg restarta. Så jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg kan få fjernet den. Den er fortsatt på lista "Legg til fjern windows komponenter." selv om jeg trykte på fjern og restarta dataen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...