Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til sammenligning testet jeg også med et GeForce 6800 Ultra-kort på nøyaktig samme oppsettet, og det ble en liten tanke mer brutalt, for å si det mildt! Men dette kortet egner seg neppe for en HTPC med standard kjøleløsning, iallfall ikke hvis den ikke står bak en meget godt isolert dør! Kjøleløsningen er intet mindre enn voldsom, og vifta overdøver uten problemer absolutt alt annet i PC-en. Selvsagt kan også den vannkjøles, ulempen er at bare vannblokken til denne er mye dyrere, rundt 1000 kroner!

 

Da kan ikke den personen som har sjekket opp dette sjekket så veldig bra, i og med at Microplex selger kjøleblokker for alle 6800 baserte kort (inkl. Ultra, hadde AC Twinplex 6800 på mitt eget 6800 Ultra, og det funka som fjell) fra 395,- og oppover;

 

AC Twinplex 6800 - 395,-

AC AquagraFX 6800, rev. 2 - 699,-

Danger Den Maze 4 Acetal 6800 - 449,-

 

Ikke for og pirke, men måtte bare, da det ikke virker som personen som uttalte seg om prisene i guiden ikke har gjort en veldig god jobb med og faktisk sjekke prisene.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Takk for rosen! :)

 

Det med to ganger samme side skjedde i publiseringen. Det blir nok rettet opp i morgen når folk kommer på HW-kontoret.

 

Jeg slår som regel på pc-en med klær på, men det kommer jo litt an på hva jeg skal gjøre. Skal jeg spille den gamle klassikeren "Sin", så...

 

Og den eneste vannblokken jeg fikk anbefalt som god nok for 6800 Ultra på full utblåsning hos mine kilder (som har testet ganske mange forskjellige) var Danger Den NV-68. Den koster rundt 1000. Men nok om det, slike detaljer er det ingen vits i å henge seg opp i.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Og den eneste vannblokken jeg fikk anbefalt som god nok for 6800 Ultra på full utblåsning hos mine kilder (som har testet ganske mange forskjellige) var Danger Den NV-68. Den koster rundt 1000. Men nok om det, slike detaljer er det ingen vits i å henge seg opp i.

Merkelig, siden Microplex anbefalte meg AC Twinplex 6800 GPU blokken framfor Danger Den'en til 995,- og aquagraFX 6800'en til 699,- :)

 

Kjørte mitt XFX 6800 Ultra på 475/1300 med den vannkjøleblokken, og lå på ca 40c ved idle, 48-50c ved maks load... Og det er en blokk til 395,-. Minnet på GDDR3 baserte kort trenger ikke vannkjøling, da det knapt blir varmt selv uten kjøling i det heletatt.

Lenke til kommentar

E for min del meir interessert i en guide i å bygge en LITEN og STILLE htpc til å kjøre f.eks MythTV enn en stor bråkete windows PC.

 

Kan (for å vere snill) kalle dette en performance/hifi-htpc, men faktum e at det e fullstendig uinteressant å ha en stor stygg pc ved siden av tven. Sjølv en matx pc blir for stor om du ikkje har ein hifi rack, en mini-itx pc er vel kanskje interessant nok.

Endret av krisealv
Lenke til kommentar

projektor =) Ikke prosjektor... Synes dette blir alt for detaljert. Masse saker som alle må sette opp individuelt. Samt det å legge sitt eget preg på maskinen.

 

Men.. Nå kommer den eneste delen _JEG_ ser fram til =) (bruker selv ffdshow til postprocessing ,men er alltid morsomt å se på hva andre personer bruker)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@ willyscj777 try this link, you will find it.

 

http://www.hardware.no/sok.php?stringQuery...ilterSiteLast=1

 

I have same motherboard and graphic card as Mastiff and following exactly instructions on system setup on one of my hardrives (I decided to use one HD for HTPC one for gaming and one for regular activities). The only difference from Mastiff's selection is that I bought Intel 640 3,2 GHz that has HT and 64 support, bought different case and Zalman cooling. My CPU tempreture was around 30C before overclocking and around 40C after that. That sounds a bit weired since Mastiff has much higher tempreture with water cooling, which supposed to be more efficient. Anybody has an idea what could that be? Maybe Zalman cooling is so efficient + the case has so called "wind tunnel"?

 

Alos, when I started StressPrime 2004 it suggested to open it twice and run it in two separate windows due to HyperThreading. As far as I understood Mastiff had only StressPrime 2004 runing. It is most probably that Hyper Threading was turned off in BIOS in his setup (hard to remember first articles it was so long ago :) ). I left HT active as I thought this would help with day to day activities on my other HD. Is it ok to leave HT on for HTPC purposes?

 

And last question. I am very happy with 3HD setup each having XP boot. It just slightly anoying to sit by the PC once I decide to restart it, as I need to press F8 at a right time. Would that be possible to have some bat file option to press and PC would know it needs to restart from a different HD???

Lenke til kommentar
Is it ok to leave HT on for HTPC purposes?

I believe the only reason for Mastiff to dissable HT was to reach higher overclocking speeds.

 

HT doesnt have any advantages in ffdshow, but high fsb have.

 

On your system though, it seams to be a better idea leaving HT enabled.

 

Regarding temperature differences, different motherboards, different sensor-chips and different BIOS versions often show huge offsets from the real temperature. I would not care much about the stated temperature. I am almost certain Mastiffs watercooled system has lower (real life) temps than one cooled by a silent fan/heatsink combo, regardless of the wind tunnel system of your case.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...