Gå til innhold

0,85-tommers harddisk fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I den sammenheng kan det legges til at analysebyrået Garner mener at 8 % av mobiltelefonene innen 2008 vil innholde harddisker.
Det synes jeg hørtes lite ut..

 

 

Men over til saken: Flott at enda flere kommer med konkurrerende disker i denne størrelsen. Hva blir prisen på disse 4GB-diskene? (Det billigste 4GB fashbaserte minnekortret jeg fant i prisguiden koster 2051kr og det er nå midt i priskrakket på minne) Hvordan er prognosene for prisutviklingen på flash versus harddsiker? (Jeg vil anta at harddisker vinner tereng på grunn av raskende økning av lagringsakpasitet til en gitt pris enn det flash kan vise til)

Lenke til kommentar
Huff, harddisk i mobiltelefon, hvor mange her som ikke har mistet mobilen sin i bakken EN gang? De bør finne på noe nytt istedet for å bruker en urgammel teknologi som ødelegges bare man ser på den. :(

Ødelegges med en gang man ser på den? Aner du hvor mange ganger jeg har mista den ene harddisken min i bakken? Ikke det? Jeg kan love deg at det er mellom 10 og 20 ganger et sted.. Og dette på 2 år.. :p

 

 

(Ja, jeg er lur, men den fungerer ypperlig fortsatt. Det var poenget mitt :))

Lenke til kommentar
I den sammenheng kan det legges til at analysebyrået Garner mener at 8 % av mobiltelefonene innen 2008 vil innholde harddisker.
Det synes jeg hørtes lite ut..

Heh... Jeg syntes det nesten hørtes litt mye ut. Med tanke på at en harddisk veier mye mer og er fysisk mye større enn en minnebrikke, tåler mindre (i hvert fall når den er i bruk), og ikke er like lett å transportere fra en enhet til en annen (pga. vekt, størrelse og evt. kompabilitet), tror jeg at harddisk alltid vil være forbeholdt de aller dyreste og største mobiltelefonene / PDA'ene med mest mulig funksjonalitet innebygd.

 

Alle de andre mobiltelefonene vil nok fortsatt ha innebygd eller utskiftbar minnebrikke. Flere og flere mobiltelefoner kommer med utskiftbar minnebrikke, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Alle de andre mobiltelefonene vil nok fortsatt ha innebygd eller utskiftbar minnebrikke. Flere og flere mobiltelefoner kommer med utskiftbar minnebrikke, tipper jeg.

Disse 0,85" harddiskene er ikke så mye større enn f.eks SD minnekort. (De er mindre enn compactflash-formatet som bruker 1" harddsiker) Tilkoblingene på harddiskene følger normale standarder for plassering av kontakter, signaler osv så de kan trolig kunne brukes om hverandre med flash-baserte minnekort. Størrelse og vekt på mobilene trenger altså ikke å bli så forskjellige fra det vi er vant med for telefoner i mellomsjiktet.

 

Når det gjelder behov så tror jeg ikke behovet for lagringsplass av bilder fra kameramobilen er det som driver lagringskapasiteten oppover. Det er nok heller lagringsplass for dokumenter, bildefiler fra digitalkameraet, mp3 og andre ting som vil drive behovet fremover. Akkurat som lagringskapasiteten på flashbaserte mp3spillere og USBpenner har økt de siste årene. Stadig flere mobiler og PC'er blir utstyrt med blåtann og snart også WirelessUSB så utvekslingen av filer vil nok gå lett mellom de forskjellige enhetene. Når man ikke gidder å drasse på en hel bærbar PC så tror jeg mobiler med harddisk vil være en fornuftig måte å ta med seg data og mellomlagre data på.

 

Som Codename_Paragon sier så tror jeg også på speiling mot internettbaserte lagringsservere og at mobilen vil fungere som mellomlager til dette. Mobilen er jo tross alt den eneste av enhetene: mobil, mp3-spiller, trådløst headset, USBpenn, bærbar PC, digitalkamera som vil ha muligheter for oppkobling til denne internettbaserte lagringsserveren over alt. (PC'er er avhengige av kabel eller tilgang til et åpent Wlan eller WiMax-nett, og dekningen av slike åpne nett vil neppe kunne sammenlignes med mobilnettet). Dermed blir mobiltelefonen knutepunktet mellom alle de enhetene du har med deg lokalt, og den internettbaserte lagringsserveren.

 

Utviklingen av nye enheter og behov for lagringskapasitet har steget drastisk de siste årene. Bare tenk på at nærmest ingen hadde hørt om USBpenner for 3 år siden og at de få MP3-spillerne som var å få kjøpt hadde typisk 32-64MB minne. Minnekort til kameraet var også gjerne rundt 32-128MB på den tiden. Det var heller ikke innarbeidet i folk at de kan ha andre bærbare lagringsmedier enn CD og floppydisker. Trenden har allerede snudd nå som USBpenner og mp3pillere oftere brukes som lagringsmedie for ting man skal ha med seg på farten. Snart står mobilen for tur til å overta som en allemanns bærbar lagringsenhet fordi den overtar funksjonene til både mp3spillere, usbpenner og delvis for de aller dårligste digitalkameraene. Det er derfor jeg synes 8% hørtes lite ut om 3,5 år.

Lenke til kommentar

Problemet med harddisker er at de tåler LANGT mindre enn minnekort. I bladet "Digitalfoto" nr 4 fra 2005 testet de kortene CompactFlash, Memory Stick, SD og xD, samt en Microdrive (harddisk), for å se hva de tålte før de gikk i stykker. Resultatet var heller sørgelig for harddisken sin del. :no: Minnekortene klarte seg derimot meget bra.

 

Både fritt fall fra 1,5 meter og fritt fall fra 10 meter ødela harddisken, mens samtlige av minnekortene overlevde helt fint. Det samme var tilfelle når de testet hva de forskjellige tålte av kulde, varme og fuktighet også. Når harddisken ikke engang takler et fall fra 1,5 meter (!) er det kanskje best å styre unna? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...