Gå til innhold

AMD lanserer dobbelkjerneprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er forsåvidt hele prislista på desktopprosessorer fra AMD (priser i US$ i kvanta på 1000):

 

Athlon64 FX55 (2,6GHz): 827$

Athlon64 X2 4800+ (2,4GHz) 2x1,0M S939: 1001$

Athlon64 X2 4600+ (2,4GHz) 2x0,5M S939: 803$

Athlon64 X2 4400+ (2,2GHz) 2x1,0M S939: 581$

Athlon64 X2 4200+ (2,2GHz) 2x0,5M S939: 537$

Athlon64 4000+ (2,4GHz) 1,0M S939: 643$

Athlon64 3800+ (2,4GHz) 0,5M S939: 424$

Athlon64 3700+ (2,4GHz) 1,0M S754: 329$

Athlon64 3500+ (2,2GHz) 0,5M S939: 272$

Athlon64 3400+ (2,4GHz) 0,5M S754: 223$

Athlon64 3200+ (2,2GHz) 0,5M S754: 194$

Athlon64 3200+ (2,0GHz) 0,5M S939: 194$

Athlon64 3000+ (1,8GHz) 0,5M S939: 149$

Athlon64 2800+ (1,8GHz) 0,5M S754: 122$

 

Edit: Likt klokkede modeller med lik L2 cache markert i henholdsvis rødt og grønt for sammenligningens skyld.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Finnes det noen spill som drar nytta av dual core nå?

Mener å ha hørt at Doom3 kan det.

Har lenge hatt et håp om at AMD skal booste opp frekvensen. Er jo store indikasjoner på at de fleste nye CPU'er (Winchester, Venice og San Dieogo) går mye lenger enn default settings. Så hadde jo vært gøy om AMD boosta klokkefrekvensen litt!

Lenke til kommentar

Nå ser vel folk pointet med Socket 939 kanskje? Synes jeg har lest en del her om folk som sier Socket 939 ikke var så fremtidsrettet alikevel!

 

Men nå fikk vel folk øynene opp :thumbup::p

 

Finnes det noen spill som drar nytta av dual core nå?

Mener å ha hørt at Doom3 kan det.

Har lenge hatt et håp om at AMD skal booste opp frekvensen. Er jo store indikasjoner på at de fleste nye CPU'er (Winchester, Venice og San Dieogo) går mye lenger enn default settings. Så hadde jo vært gøy om AMD boosta klokkefrekvensen litt!

Unreal3 engine er annonsert med dualcore støtte. Er egentlig unødvendig av AMD å booste frekvensen enda mer nå som dualcore er kommet. Som sagt av både AMD og Intel så er MHz-racet bortevekk. Det er dualkjerner som er tingen nå.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 X2

AMD Athlon 64 X2 er nå blitt forhåndsannonsert av AMD. Prosessorene skal alt være på vei til samarbeidspartnere. En offisiell lansering skal finne sted i juni i år. Prisoversikten under gjelder per prosessor i kvanta på 1000 prosessorer.

Flott at begge aktørene er igang, ser at AMD har fremskyndet lanseringen til Juni. Dette er vel fordi det er da Intel offisielt lanserer sine .

Ellers var prisene en del høyere en forventet, men pytt pytt,de synker forhåpentligvis etterhvert.

Lenke til kommentar
Nå ser vel folk pointet med Socket 939 kanskje? Synes jeg har lest en del her om folk som sier Socket 939 ikke var så fremtidsrettet alikevel!

Har vært i noen diskusjoner ( 939 vs 754 ) eg også, men skjønne fremdeles folk om de velger 754. Det er vell helst for folk som ikkje oppgraderer maskinen så ofte som mange gjør her.

Men sjøl er eg gla eg valgte socket939, gleder meg til å få en dualcore!

Blir også spennende å se hvordan disse klokker! :thumbup:

Lenke til kommentar
Vil dette kun gjelde s939?

Ja, kun Socket 939.

 

Hmm, prisene på desktop ligger litt over hva jeg håpte på, satser på at de kjapt kommer med billigere alternativer.

Jeg også, men de synker vel i pris utover året.

 

Nå ser vel folk pointet med Socket 939 kanskje? Synes jeg har lest en del her om folk som sier Socket 939 ikke var så fremtidsrettet alikevel! Men nå fikk vel folk øynene opp
Tja,med disse prisene tror jeg at jeg holder meg til 754 fremdeles

Det gjør du nok lurt i. Det er ikke vits i å forhaste seg, selv for de som har Socket 939 hovedkort. Prisene kommer nok til å falle før sommerferien er over (og folk setter seg forran PC'ene igjen). For de som har tid til å vente et år så vil nok Dobbeltkjerne på Socket M2 bli både langt billigere, raskere, og hovedkortene vil ha mye flere og bedre finesser enn nå. Personlig ser jeg an prisen. Hvis den billigste dobbeltkjernen kommer ned i 2000kr innen nyttår så kjøper jeg en slik. Hvis ikke så venter jeg på Socket M2 før jeg oppgraderer neste gang.

 

krever disse prosessorene spessielle chipsett, eller kan de kjøres på de som allerede eksisterer?

De er helt kompatible med alle dagens Socket 939 hovedkort, inkludert alle brikkesett. (de trenger bare biosoppdatering)

 

Ugh, litt stive priser ja, hva ligger dollaren på nå?

I dag ligger den på 6,236300 kroner per dollar. Dvs. den billigste koster 3350kr i kvanta på 1000, uten norsk moms og miljøavgift. Utsalgspris på nettbutikkene i norge regner jeg med blir fra ca 4500kr for den billigste modellen til fra ca 8000kr for den dyreste.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser prisen er oppgitt i kvanta på 1000. Hva betyr egentlig det? Hva kan kan forvente er utsalgsprisen? Forhandlerne vil vel ha fortjeneste også, i tillegg til moms etc. Så hva betyr dette for de av oss som greier oss med for eksempel én eller i høyden 999? Jeg frykter at dette vil bli veldig dyrt.

 

For øvrig, ser jeg god grunn til å vente litt med å kjøpe dobbelkjerne. At dagens 939-kort kompatible er jo glimrende. Men det foreligger jo som nevnt bare begrenset nytte av dobbelkjerne ennå. Rent bortsett fra muligheten av å håndtere flere oppgaver samtidig er vel 3D-rendring det eneste området som vil gi vesentlig bedre ytelse for min del. Det er jo ikke akkurat nødvendig med dobbelprosessor for å kjøre Quake 3 lenger.

Men prisen vil vel sannsynligvis synke etterhvert.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Athlon64 X2 4800+ (2,4GHz) 1,0M S939: 1001$

Athlon64 X2 4600+ (2,4GHz) 0,5M S939: 803$

Athlon64 X2 4400+ (2,2GHz) 1,0M S939: 581$

Athlon64 X2 4200+ (2,2GHz) 0,5M S939: 537$

[...]

Edit: Likt klokkede modeller med lik L2 cache markert i henholdsvis rødt og grønt for sammenligningens skyld.

Per kjerne ja, for disse dobbelkjerne-prosessorene kommer totalt med 1MB og 2MB L2 cache henholdsvis.

Lenke til kommentar

hvorfor syntes alle dette er så dyrt? prisene kommer sikker til å synke litt, men det er jo liksom 2 prosessorer i en...

 

selv om ikke det finnes så veldig mye programmvare som klarer å utnytte et dual oppsett så vil jo dette være en grunn for programmutviklerne til å lage programvare som utnytter 2 prosessorer.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Jeg ser prisen er oppgitt i kvanta på 1000. Hva betyr egentlig det? Hva kan kan forvente er utsalgsprisen? Forhandlerne vil vel ha fortjeneste også, i tillegg til moms etc. Så hva betyr dette for de av oss som greier oss med for eksempel én eller i høyden 999? Jeg frykter at dette vil bli veldig dyrt.

Prisene er veiledende til AMD sine distributører som forhandlere i sin tur handler fra. Større forhandlere som f.eks. Komplett handler nok direkte fra AMD slik at prisene vi forbrukere får vil ligge ganske nærme dette nivået. F.eks. så vil Athlon 64 X2 4200+ bli introdusert til en pris som ligger mellom dagens Athlon 64 3800+ og Athlon 64 4000+, altså et sted mellom 2988 og 4189 kroner ifølge prisguiden. Det er ikke dyrt synes jeg, spesielt når man tar hensyn til at både ytelsen og prisen er bedre enn 2 stk. Athlon 64 3500+ :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...