Gå til innhold

Intel lanserer WiMax-brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oioioi. 75Mbps og 5mils rekkevidde. fremtiden ser trådløs ut. hvis du da hadde satt opp en antenne i hamar hadde den jo dekket hamar, moelv, brummundal, stange, furnes, ottestad, vang + +.. en god del tusen det. selvfølgelig ingenting iforhold til hvis de setter opp en antenne i NY da feks :blush::p

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Er spennt på hvor mye stråling som vil komme frem under testingen av dette.

Det er jo allerede kjent at i land som f.eks USA er alt lovlig når det gjelder stråling og høye frekvenser, mens her til lands kan det godt hende at dette ikke blir godtatt.

Men fy flate for en fordel dette kan gi både oss forbrukere, samt ISP'er med tanke på hastighet og utbygging. Prisgunstig vil det også være :dribble:

 

-z00l-

Lenke til kommentar
oioioi. 75Mbps og 5mils rekkevidde.

En ting å merke seg er at begge deler kombineres ikke på samme tid. Max båndbredde kan nok være 75Mbit/s på kort avstand, men slett ikke på 5 mil avstand.

 

En annen ting som slår meg er at WiMax har vært utrolig hypet det siste året men jeg stiller meg tvilende til at det blir en så stor suksess som PR-avdelingen til Intel liker å fremstille det for journalister. Mulig jeg er mer pessimistisk enn nødvendig her, men kanskje det trengs..

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor stort frekvensbånd dette dekker? Trådløse løsninger kan jo ikke bare øke i det uendlige slik feks fiber nesten kan. Er vel bgrenset hvor mange frekvenser og hvor høy signalstyrke man kan bruke.

Ser ut til at de har et bånd på 2-11 GHz og et på 10-66 GHz. WiMax har et eget nettsted for mer info: http://ieee802.org/16/pub/backgrounder.html

 

Det finnes noen artikler på digi.no om begrensningene til WiMax. Radiobåndet er som du sier begrenset som et medium. Men det finnes teknikker for å løse dette problemet, f.eks. celleinndeling som brukes i mobiltelefoni. Man kan også "styre" radiobølgene i rommet slik at man kan ha to radiolinjer med samme sendefrekvens som ikke forstyrrer hverandre.

Lenke til kommentar

Det finnes noen artikler på digi.no om begrensningene til WiMax. Radiobåndet er som du sier begrenset som et medium. Men det finnes teknikker for å løse dette problemet, f.eks. celleinndeling som brukes i mobiltelefoni.

Berre for at ikkje folk skal få merkelege forestillingar, celledeling gjer ikkje radiobandet meir effektivt. Verken TDMA(brukt i GSM), WCDMA(brukt i UMTS) eller OFDM(brukt i WiMAX) har slike eigenskapar.

 

Sidan WiMAX ikkje er einaste brukar av frekvensar mellom 2-30GHz, so får ikkje WiMAX bruke alle dei. Frekvensane som er auksjonert bort er mellom 3,4-3,6GHz. For "fri" utnyttelse er det mest aktuelt å nytte det opne 5GHz området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...