Gå til innhold

Dobbelkjerner: En ny tidsalder starter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat nå "driter" jeg i om det er AMD, Intel eller CELL. Det som er bra nå er at "mainstream" brukere nå får tilgang til (enten bevisst eller i "denne er sikkert bra"-kjøp) flerprosessor(kjerne) systemer.

 

Nå "må" nesten program- og spillprodusentene satse på multithreading. Som flittig multiprosessor-bruker gjennom flere år har jeg savnet skikkelig flertråds-"aware" programvare. Til nå har det stort sett bare vært litt CAD programvare mm.

 

Nå kommer kanskje SPILL også med flertrådsstøtte! Konge" Gleder meg (for tidlig??) !

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Om spill kommer med utstrakt bruk av flertrådsstøtte i vanlig forstand er vel kanskje tvilsomt da en tråd lever sitt eget liv intill den en gang blir ferdig eller blir terminert. Det egner seg dårlig til spill der en må ha garanti for at ting blir ferdig i tide, f.eks neste frame etc. Blir nok mer spesifikk koding mot hver enkelt cpu kjerne skulle jeg tro, nå vet jeg ikke hvor mange gode biblioteker som finnes for dette formålet på x86, men det er vel nødt til å komme.

Lenke til kommentar
Dell, Alienware og Velocity Micro skal nå ha startet salget i USA.

Det er vel ikke akkurat det som kalles papirlansering?

De tar nok bestillinger ja, men klarer nok neppe å levere i kvanta på flere uker. Det vil jo ta minst én måned før hovedkort som støtter disse prosessorene kommer i salg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Intel PR: "Set paper to launch mode!"

Hehe, tenkte akkurat det samme for dette lukter det "Paper Inside" av lang vei :p

 

Er det noen som i det hele tatt vet om et hovedkort som støtter disse prosessorene som blir tilgjengelig før i juni?

Kanskje denne artikkelen gir en pekepinn?

N.B. Det blir egentlig helt feil å kalle disse prosessorene for dobbelkjerne ettersom det i praksis er snakk om 2 stk. totalt seperate prosessorer som bare tilfeldigvis befinner seg på samme brikke.  Skikkelige dobbelkjerne-prosessorer har arbiter (crossbar) som knytter prosessorene sammen til én enhet, og det mangler altså disse prosessorene fra Intel.

Er dette ett viktig poeng? Noe som en annen produsent har løst bedre og kan vise til vesentlige fordeler/ytelsesbedring?

Regner med at vi får se ett mar milelange sitater fra div. objektive fora. Det sørger du vel for?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
]

68W TDP, 1.2V core @ 2.2GHz og 2x1MB L2 cache?  :wow:

 

Ekstremt imponerende!  :w00t:

Jepp ;) Legg merke til at den også støtter HT :p

Ganske underholdende at enhver tråd som gjelder en nyhet fra en viss produsent resulterer i "paper inside"-linker fra hoffpressen til en annen produsent av CPU'er.

Det blir spennende å evt. teste ut nyhetene selv.. når de en gang blir alment tilgjengelige til en pris som ikke er helt absurd... :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...