Gå til innhold

85 Mbps over strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En fordel med homeplug er sikkerhetsaspektet. Signalene slutter der strømmen går inn til boligen, nemlig sikringsboksen.

Kan dette stemme? I så fall må man vel montere et effektivt lavpassfilter på inntakskabelen i sikringsskapet. Uten en slik så vil jo signalene bre seg i strømnettet i hele nabolaget som er koblet til samme hovedkabel eller tramsformator. Eller er det snakk om krypering og autentisering akkurat som på trådløse nettverk?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
En fordel med homeplug er sikkerhetsaspektet. Signalene slutter der strømmen går inn til boligen, nemlig sikringsboksen.

Kan dette stemme? I så fall må man vel montere et effektivt lavpassfilter på inntakskabelen i sikringsskapet. Uten en slik så vil jo signalene bre seg i strømnettet i hele nabolaget som er koblet til samme hovedkabel eller tramsformator.

Kan du forklare oss hva et lavpassfilter er Simen1 ? :roll:

Lenke til kommentar
Hilken ISP leverandør er det som kan tilby løsninger gjennom dette? Er dette bare noe som vi "vanlige" dødelige kan ha nytte av i et lokalt nettverk??

Disse pluggene som nevnes i artikkel er vel kun en slags sak for et internt nettverk LAN. Men jeg så på salgssiden som artikkelen nevner at det var mulig å kjøpe noe sånt ruter utstyr.

 

EDIT: Den ruteren er jo bare en ISDN ruter. Men det går kanskje an å plugge det innpå en vanlig Bredbåndsruter som en enkeltstående PC. Det blir sikkert dyrere enn om en har en boks som er laget for bruk med adapterene direkte, da en sikkert må skaffe seg ekstra adaptere for å sette opp noe sånt.

 

Mulig at ISDN ruteren ikke kjører på den 85 Mbps hastigheten som artikkelens adaptere gjør (da den hastigheten ser ut til å være ny for akkurat disse).

 

Kanskje den ISDN ruteren kan benyttes, og at du kobler den igjen innpå en Bredbåndsruter.

 

Kanskje dette kan benyttes på flere av ISP'ene hvis en setter det opp riktig. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
Kan du forklare oss hva et lavpassfilter er Simen1 ? :roll:

Det er et enkelt elektronisk filter som lar alle de lave frekvensene passere (derav lav-pass) (dvs. den vanlige 50Hz vekselespenningen) men stopper alle de høye frekvensene (dvs. de som brukes til nettverkstrafikken)

 

Edit: I praksis en liten dings/boks du.. err elektrikeren.. kobler på inntakskabelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hilken ISP leverandør er det som kan tilby løsninger gjennom dette? Er dette bare noe som vi "vanlige" dødelige kan ha nytte av i et lokalt nettverk??

Disse pluggene som nevnes i artikkel er vel kun en slags sak for et internt nettverk LAN. Men jeg så på salgssiden som artikkelen nevner at det var mulig å kjøpe noe sånt ruter utstyr. Kanskje dette kan benyttes på flere av ISP'ene hvis ens setter det opp riktig. :roll:

Selvsagt er det en fryd med ny teknologi, men når det ikke kan brukes til noen fordel i henhold til de av oss som vil ha høyere båndbredde på nett, så må jeg si det er litt frustrerende.

 

Lan/lokalnett er en ting, men så lenge ISP tvilholder på cabel,fiber og eksisterende linjer så er dette bare en gimic. En vakker en sådan.

 

Håper noen leverandører vil kunne se mulighetene i dette.

Lenke til kommentar
Kan du forklare oss hva et lavpassfilter er Simen1 ? :roll:

Det er et enkelt elektronisk filter som lar alle de lave frekvensene passere (derav lav-pass) (dvs. den vanlige 50Hz vekselespenningen) men stopper alle de høye frekvensene (dvs. de som brukes til nettverkstrafikken)

 

Edit: I praksis en liten dings/boks du.. err elektrikeren.. kobler på inntakskabelen.

Hva koster ett slikt lavpass filter, sånn typisk? Noen eksempler? Dette er vel også nødt å installeres av El-montøren tenker jeg.

Lenke til kommentar
Håper noen leverandører vil kunne se mulighetene i dette.

Det kommer neppe til å skje. Ikke på grunn av uvilje alene men fordi det er vanskelig å sende signaler over lengre avstander på kobber som ikke er skjermet eller beregnet for høye frekvenser. Det er akkurat den samme tekniske vanskeligheten som gjør at ADSL ikke kan leveres over lengre avstander enn ca 6km (ca 512kbit/s) og 3-4km (2Mbit/s) og 1-2km (ADSL2+ 25Mbit/s). 85Mbit/s rekker trolig bare noen få hundre meter.

Hva koster ett slikt lavpass filter, sånn typisk? Noen eksempler? Dette er vel også nødt å installeres av El-montøren tenker jeg.
Filteret består av svært enkle komponenter og kan sikkert produseres til noen få kroner i Asia. Utsalgspis for boksen i norge kan bli alt fra 50kr til et par hundrelapper. I tillegg kommer monteringen noe som ofte koster rundt 600kr (minstepris for småoppdrag hos mange elektroinstallatører) Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kan du forklare oss hva et lavpassfilter er Simen1 ? :roll:

Det er et enkelt elektronisk filter som lar alle de lave frekvensene passere (derav lav-pass) (dvs. den vanlige 50Hz vekselespenningen) men stopper alle de høye frekvensene (dvs. de som brukes til nettverkstrafikken)

 

Edit: I praksis en liten dings/boks du.. err elektrikeren.. kobler på inntakskabelen.

Det blir dyrt Simen, du må nok ha en skilletrafo, og de får du ikke kasta etter deg :)

 

Njaal

Lenke til kommentar
Håper noen leverandører vil kunne se mulighetene i dette.

Det kommer neppe til å skje. Ikke på grunn av uvilje alene men fordi det er vanskelig å sende signaler over lengre avstander på kobber som ikke er skjermet eller beregnet for høye frekvenser. Det er akkurat den samme tekniske vanskeligheten som gjør at ADSL ikke kan leveres over lengre avstander enn ca 6km (ca 512kbit/s) og 3-4km (2Mbit/s) og 1-2km (ADSL2+ 25Mbit/s). 85Mbit/s rekker trolig bare noen få hundre meter.

En ville vel også ha klatt med å filtrere ut de forskjellige brukerne på et sånn ut av huset nettverk til ISP.

 

For ikke å snakke om begrensning på hvor mange forskjellige frekvenser en kunne kjøre på en sånn kobberkabel.

Lenke til kommentar
' date='06/04/2005 : 12:04']
Kan du forklare oss hva et lavpassfilter er Simen1 ? :roll:

Det er et enkelt elektronisk filter som lar alle de lave frekvensene passere (derav lav-pass) (dvs. den vanlige 50Hz vekselespenningen) men stopper alle de høye frekvensene (dvs. de som brukes til nettverkstrafikken)

 

Edit: I praksis en liten dings/boks du.. err elektrikeren.. kobler på inntakskabelen.

Det blir dyrt Simen, du må nok ha en skilletrafo, og de får du ikke kasta etter deg :)

 

Njaal

Galvanisk skille... Blir ikke de uforholdsmessig store (tunge og klumpete) også ?

Lenke til kommentar

Man bruker i utgangspunktet strømkablene til noe de ikke er beregnet for. Derfor tror jeg man kan få veldig varierende (og tildels uforutsigbart resultat).

 

En annen ting er at utstrålingen kan være veldig høy og føre til problemer for f.eks radioamatører i nabolaget.

 

knut

Lenke til kommentar
Håper noen leverandører vil kunne se mulighetene i dette.

Det kommer neppe til å skje. Ikke på grunn av uvilje alene men fordi det er vanskelig å sende signaler over lengre avstander på kobber som ikke er skjermet eller beregnet for høye frekvenser. Det er akkurat den samme tekniske vanskeligheten som gjør at ADSL ikke kan leveres over lengre avstander enn ca 6km (ca 512kbit/s) og 3-4km (2Mbit/s) og 1-2km (ADSL2+ 25Mbit/s). 85Mbit/s rekker trolig bare noen få hundre meter.

Hva koster ett slikt lavpass filter, sånn typisk? Noen eksempler? Dette er vel også nødt å installeres av El-montøren tenker jeg.
Filteret består av svært enkle komponenter og kan sikkert produseres til noen få kroner i Asia. Utsalgspis for boksen i norge kan bli alt fra 50kr til et par hundrelapper. I tillegg kommer monteringen noe som ofte koster rundt 600kr (minstepris for småoppdrag hos mange elektroinstallatører)

Da forstår jeg litt bedre de fysiske begrensingene til denne enheten litt bedre. Jeg vil gå så langt som å si at dette da ikke er en stor revolusjon.

 

Den dagen det kommer ett produkt/teknologi som vil være så nyvinnede at det presse vanlig shdsl f.esk 2/2 til en pris hvor vanlige brukere kan leve med vil jeg vise interesse. 8-900 kr pr mnd er bare for drøyt for gammel teknologi syns nå jeg.

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar
Man bruker i utgangspunktet strømkablene til noe de ikke er beregnet for. Derfor tror jeg man kan få veldig varierende (og tildels uforutsigbart resultat).

 

En annen ting er at utstrålingen kan være veldig høy og føre til problemer for f.eks radioamatører i nabolaget.

 

knut

Tja. Homeplug standaren brukar notchfilter som tar vekk frekvensane som radioamatørar brukar. Du får meir støy av TVen, kjøkkenmaskina, oppvaskmaskina osb.

 

Testresultat syner at det ikkje er noko i vegen for å køyre LAN over straumnettet. Eit ope spektrum slik som LAN over 2,4GHz, er like problematisk.

Endret av gastingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...