Gå til innhold

R520 kommer i juni?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte har foreslått at brikken får 32 "pipelines" og 350 millioner transistorer, men dette er ikke bekreftet informasjon.

Enkelte har også spekulert i om kun 24 av de 32 pipelinene vil tas i bruk i faktiske produkter, grunnet høy feilrate på brikkene. Brikkene kommer til å bli enormt fysisk store (rundt 3-6 ganger så store som vanlige CPU'er) og vil dermed få en høy feilrate. Det har lenge vært vanlig på GPU-kjerner med 8 og 16 pipeliner å slå av ikke-fungerende pipeliner eller de pipelinene som klokker dårlig for å kunne selge brikken til budsjettpris selv om den er delvis defekt. Litt betaling er jo som kjent bedre enn ingen betaling. De få R520-brikkene der alle 32 pipelinene fungerer og klokker bra vil sikkert spares opp noen måneder (4-8 mnd?) og så lanseres som et eget produkt: En ny toppmodell.

Lenke til kommentar
Nvidia kommer vel med en refresh av 6800 arkitekturen på 90nm med flere pipes iløpet av sommeren, men de har vært gjerrige med å gi ut noe som helst informasjon om nøyaktig hva de planlegger :hmm:

Har lurt litt på dette med at vi ikke hører noe fra nVidia. Har de ikke noe på gang på en stund, eller skal det nye komme som lyn fra klar himmel? Det har jo vært utrolig stille fra den kanten i det siste. Kanskje litt for stille? :hmm:

Kommer uansett til å vente med å handle til R520 er kommet på banen.

Lenke til kommentar
og som simen1 sier virker det som om det er vanskelig å få et kort til å virke ordentlig med 32pipes. når neste generasjon med 64 pipes o.l. kommer det vel til å bli få toppmodeller og veldig mange vanillje kort :D

Jeg trodde vi nådde et foreløbig tak for de neste 2 årene med 16 pipes men tok feil. 32pipes vil utvilsomt få betydelig høyere feilprosent og høyere produksjonspris per brikke. Denne gangen tror jeg 32 pipes blir et foreløbig tak de neste 3-4 årene. 64 pipes virker utenkelig med dagens teknologi, selv ikke de dyreste itanium-brikkene er så store som en tenkt 64pipes brikke vil komme til å bli. Dvs vi må nok vente på 65nm produksjon før noen ytligere økning kommer til å skje.

 

Et annet problem med økt antall pipes er at minnebåndbredden også må økes tilsvarende for at brikken ikke skal bli for begrenset av minnebåndbredden. Dvs. at man må utvikle enten betydelig raskere minnebrikker (2-3GHz, hastigheter som er usansynlig innen 2 år), eller doble til 512bit minnebuss (noe som er svært vanskelig og vil vil gi mye dyrere kretskort). En annen mulighet er kraftigere komprimering av teksturene for å øke minnebåndbredden, men det tror jeg ikke blir så populært. Alt tyder altså på at GPU'er med 24-32 og flere pipeliner vil bli ytelsebegrenset av minnebåndbredden de nærmeste årene. Og så lenge det er minnet som begrenser ytelsen så tror jeg ikke det vil bli lett å selge GPU'er med flere pipes.

 

En annen ting er at mobilitet og små PC'er blir stadig viktigere samtidig som GPU'ene sluker stadig mer strøm og gir ut mer varme. Dette er en utvikling som er på kollisjonskurs. Før eller senere må GPU-produsentene snu trenden og lage GPU'er som er mindre strømkrevende og dermed kan brukes i mindre stasjonære PC'er og bærbare PC'er. Her her jeg tro på at lavere klokkehastigheter på GPU og mobile-optimaliserte GPU'er skal løse problemet. Minne er ikke så strømkrevende så det kan gjerne være like rakst som på dagens strømslukende skjermkort.

Lenke til kommentar

Det viser seg sikkert (som vanlig) å ikke bli noe enormt ytelseshopp for forbrukerne. At vi snart for se 24/32pipes vil hjelpe, men som Simen1 sier så vil nok minne ligge litt etter. Såvidt jeg husker er XDR allerede i produksjon, men det vil nok ta rundt 2 år før vi får se det masseprodusert i betydelige hastighter på skjermkort. Så vi får nok neppe i pose og sekk med en gang...

Lenke til kommentar
huff og huff, dette er skummelt! jeg har fortsatt mitt gamle 4200ti jeg :thumbdown: med 8 pipelines!og nå kommer de med 32! det er skummelt!!! :ohmy:

Ditt "gamle" GeForce4 Ti4200 har kun 4 pipelines faktisk...

 

Blir spennende med R520, håper ikke ATi kjører på samme blemme som nVidia gjorde da de lagde NV30 på en da helt nye 130nm produksjonsteknikk.

 

Foruten shader model 3.0 støtte og flere pipelines ser jeg ikke R520 som noe revelusjonerende nytt. Blir minst like spennende å se nVidia sitt svar (G70 nå til sommeren, og G80 til høsten, selv om det baserer seg på rykter...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...