Gå til innhold

Test av Fuji Finepix E550


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk meg E550 i forigårs og er foreløpig veldig fornøyd med mye manuelle innstillinger.

 

At blitzen ikke kommer opp av seg selv anser jeg som en fordel. Da har jeg full kontroll på

om blitz blir brukt eller ikke.

 

Lillafargen som kommer i høyre hjørne ved motlys fikk jeg også, men også med et bølgemønster tydelig

avhengig av solas plassering i bildet.

 

Se http://www.math.ntnu.no/~berland/lilla2.jpg

(iso 200, F8 1/2000 sec)

Lenke til kommentar
t blitzen ikke kommer opp av seg selv anser jeg som en fordel. Da har jeg full kontroll på om blitz blir brukt eller ikke.

 

Jeg er enig med dig i, at så længe det i er de manuelle eller semi-manuelle modes, er det ok, at blitzen ikke popper op, men i AUTO synes jeg, at den skal poppe op af sig selv, da nybegynderen, som godt kunne blive fristet af et kamera i denne prisklasse, nok vil starte på AUTO og måske ikke have overblikket til at huske at poppe blitzen op, når det er nødvendigt.

 

er foreløpig veldig fornøyd med mye manuelle innstillinger.

 

Og så er jeg helt enig med dig i, at det er en fornøjelse at se, at man laver kameraer med et "fuldt" udvalg af manuelle funktioner også i de lavere prisklasser, så man ikke skal skifte kameraet ud, når en fotografiske evner og ambitioner vokser.

 

Og tak for din kommentar til testen-. Det er godt at se, at nogen vil kommentere de tests, jeg publicere. :-)

Og jeg skal efter bedste evne forsøge at være aktiv i forum med kommentarer til evt. spørgsmål til mine tests. Det kan dog tage lidt lang tid for mig at svare af og til, da akamera endnu kun er noget, jeg laver i min fritid. Har man et specifikt spørgsmål til mine tests, er man selvfølgelig også velkommen til at sende mig en mail, men bedst er nok forum, da alle så kan få glæde af mine (forsinkede) svar.

 

mvh

 

Jens Hansen

Akamera.dk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

E550 har jeg nå brukt i ei uke på påskeferie på Sunnmøre, og kameraet har store problemer med sterkt lys.

Den lilla misfargingen som er nevnt i teksten når sola er i bildet kommer ofte fram i større og mindre grad, men større problemer er det med lyse horisontale og vertikale linjer som kommer fram ikke bare når sola er med i selve bildet, men bare er nær (og man får reflekser av sola fra vann og snø).

 

Eksempelbilde på problem med mye lys

 

Data for dette bildet: f/8, 1/500 sek, ISO 100.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...