Gå til innhold

Den store Parabol FAQ [Update 18.03]


Anbefalte innlegg

Den store Parabol FAQ

 

Forord:

Jeg fant ut at jeg skulle lage en liten guide hvordan man kan koble opp parabolanlegg. Jeg har skrevet noe av dette i en annen tråd også. Men fikk lyst å lage en guide i en ny tråd hvordan man skal gjøre dette.

 

Kommer ettervert med opplysninger om hvordan man kan ta parabolsignal og antennesignal på same koakskabel, pluss noen andre guider om dette temaet...

Oppdateres etter hvert.

 

Still gjerne spørsmål så skal jeg prøve å svare...

 

NB: Tuner = Dekoder

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

HVORDAN SØKE INN SATELITT I NORGE (Sirius&Thor):

Parabolen skal festes på mot sør med fri sikt. Se parabolmanualen for nærmere spesifikasjoner av grader, eller bruk listen under. Juster så høydevinkelen (elevasjon) på parabolen ifølge monteringsanvisningen.

Det følger ofte et ark med parabolen med et kart som viser riktig vinkel der du bor. På antennefestet er det en gradeskala som skal justeres til riktig høydevinkel. Det er viktig at festet er i vater - om ikke, må dette kompenseres enten opp eller ned på vinkelen.

 

Ca Grader fra sør til nord:

Bryne - 23 °

Kristiansand - 23 °

Tønsberg - 22°

Haugesund - 22,5 °

Stavanger - 22,5 °

Oslo - 21°

Bergen - 21,5 °

Drammen - 21,5 °

Florø / Førde - 20°

Geilo - 20°

Hamar - 20°

Kristiansund - 19°

Molde - 19°

Lillehammer - 19,5°

Ålesund - 19,5°

Trondheim - 18°

Namsos - 17°

Steinkjær - 17,5°

Mo I Rana - 14,5°

Bodø - 13,5°

Svolvær - 12,5°

Harstad - 11°

Tromsø - 10°

Alta - 9°

Kirkenes - 9°

 

Juster så antennen forsiktig sideveis. Juster ca 0,5-1 centimeter av gangen, og vent noen sekunder mellom hver justering. Fortsett med dette til signalindikatoren gir utslag. Finjuster til slutt både sideveis og høydevinkel. Det er viktig at du følger med på indikatoren når du strammer til skruene da den har lett for å bli litt svakere når du fester parabolen.

 

Følger du disse instruksjonene skal du i teorien få signaler inn. Det behøver ikke dermed si at de blir spesielt bra. Derfor er det viktig at du fortsetter med finjustering etter at parabolen er satt opp

 

 

 

 

 

VANLIGST OPPKOBLING AV PARABOLANLEGG:

 

Dette som er vist nedenfor i bildet, er den mest vanlige måten å koble opp et parabolanlegg på. DiseqC brukes for å koble flere LNB-Hoder sammen. De finnes fra 2 innganger og oppover. Hvis du har bare et LNB-hode på parabolantennen kan du se bort fra den. Da tar man bare hodet direkte inn i tuneren/dekoderen.

Fra tuner kan du sette vanlig antennekabel (koaks) eller Scart, alt etter hva din tv eller tuner støtter...

post-198-1110928053_thumb.jpg

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble opp to TV'er til samme tuner

 

Det man kan gjøre for å slippe å bruke to tunere/resivere og to paraboler. Er at man kobler to TV'er på RF-utgangen til den ene tuneren. Det er denne løsningen som er vanligst hvis man ønsker å se på satelittv på to TV'er. Med dette blir bildet "clonet" på begge TV-aparater. Dette kan gjøres ved å strekke koakskabel eller ved hjelp av en tråløs sender og mottaker...

post-198-1110920750_thumb.jpg

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Slik kan man koble to satelittdekodere på samme parabolanlegg:

 

Annbefalt løsning:

For å kunne se på tunerne uten at disse to tunere skal være avhengig av hver andre. Må du enten sette opp 2-paraboler, eller sette inn LNB-hoder med to uttak (Dual LNB).

 

To tunere/dekodere på et vanlig anlegg med vanlig LNB-hode:

Med dette oppsettet er slave avhengig av hva slags transponder master ser på (se bilde). Ser master på f.eks transponder 1. Så kan slave bare se på transponder 1. Slave kan skifte kanaler bare det er innenfor samme transponder. For at dette skal fungere må man slå på slave-tuner først, og deretter master-tuneren.

Man må ha vert sitt kort i hver tuner.

 

Hvis man slår av master, vil man få tilgang til alle transpondere fra slave.

 

Hva er en transponder?

Det sitter mange transpondere på en satelitt. En transponder kan innholde opp til 10kanaler. Ofte mindere i antall kanaler. Flere kanaler jo dårligere kvalitet på video sendingene. Transponderen sender signalene ned fra satelitten og ned til parabolen.

 

Hvordan kan man få slave til å bli master:

Gå på innstillinger i meny, slå av strømforsyning på master. Og la strømforsyning stå på, på slave. Da kan master bare se på kanaler innenfor samme transponder som slave. Slår man av slave, vil ikke master kunne få inn noe signal.

 

Både Viasat og Canal Digital:

Skal du kjøre både Sirius (Viasat) og Thor (CanalDigital) er det vanlig å ha canal digital som master. Begrunnet at på Thor satelitt ligger NRK-kanalene.

 

Hva er en DiseqC?

DiseqC er en boks som kobler sammen to LNB-hoder. En slags bryter som velger hva slags satelitt du vil se på. Tuner ordner dette selv. Finnes for 2hoder og oppover.

 

Hva er Dual LNB?

Dette er et LNB-hode med to hoder i et hode.

 

noen tunere trenger high-iso Diseq for og bruke dual eller quad LNB.

post-198-1110923944_thumb.jpg

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Jeg skal forklare dette bedere senere i ettermiddag. Det ble litt sent i kveld :p . Jo det er bedere å kjøpe et hode med to utganger (Dual LNB), for da slipper man begrensningene, da fungerer dekoderne uavhengig av hver andre...

Men hvis man ikke har råd. Så er dette en løsning. Men ikke den beste...

Grunnen til at jeg ikke nevnte DualLNB i stor grad, var for at jeg hjalp en annen her på furumet med dette...

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hjeeelp:

 

Driver på å monterer parabol, men tror jeg ligger i grenseland med tanke på elevasjon for å få inn Thor.

 

Dersom jeg holder parabolen når jeg står på taket, skal jeg få inn signaler dersom jeg er i nærheten av riktig kurs og elevasjon, eller må retningen og elevasjonen være NØYAKTIG?

 

Får ikke inn noen signaler, men ser at 2 av naboene mine har parabol, og disse står plassert lavere enn min parabol, kan de ta inn en annen satelitt som f. eks sirius? (ligger denne også over ekvator?)

 

 

Håper på svar

 

William :(

Lenke til kommentar
Signalnivå betyr ikke at du har truffet Thor.

 

Hvilken frekvens søker du på?

 

11421, Horisontal, 27800, 7/8 er frekvens til kiosk 1 som er åpen.

7603772[/snapback]

 

 

Okei.. søker med de innstillingene som er forhånds innstillt for å få inn Canal digitals pakke., altså Thor.

 

 

Prøver videre jeg!

Lenke til kommentar

Hvordan har du konfigurert tuneren? Har du konfigurert tuneren slik at den tar inn rett satelitt på rett hode. Er parabolskjermen stor nokk? Har selv opplevd at jeg har hatt litt problemer med å få inn begge satelitter på canal digitales småe "eggformede" talerkener...

 

Har mest tro på at instillingene på satelittmotakeren dine ikke er rett...

 

 

Har du LNB A som Thor (Canal Digital) Og B som sirius (viasat)?

Still satelittmotakeren slik at Thor står under LNB A, og Sirius under LNB B.

 

Så kan du prøve og stille inn parrabolen etter signalstyrke-måleren unner instillinger på satlittmotakeren....

 

Får du enda ikke gode nokk signal, kan det hjelpe med å bytte til større talerken.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Hvordan har du konfigurert tuneren? Har du konfigurert tuneren slik at den tar inn rett satelitt på rett hode. Er parabolskjermen stor nokk? Har selv opplevd at jeg har hatt litt problemer med å få inn begge satelitter på canal digitales småe "eggformede" talerkener...

 

Har mest tro på at instillingene på satelittmotakeren dine ikke er rett...

 

 

Har du LNB A som Thor (Canal Digital) Og B som sirius (viasat)?

Still satelittmotakeren slik at Thor står under LNB A, og Sirius under LNB B.

 

Så kan du prøve og stille inn parrabolen etter signalstyrke-måleren unner instillinger på satlittmotakeren....

 

Får du enda ikke gode nokk signal, kan det hjelpe med å bytte til større talerken.

7606212[/snapback]

 

Okei.. Har det utstyret jeg kjøpte i pakken fra Canal Digital.. 1 hode, 1 talerken (88 tror jeg) og tuner med forhåndsinstillte instillinger.. Men når jeg skiftet til Sirius 2/3 unders søk instillinger fikk jeg sirius inn med over 70 % på kvalitet og nivå..

 

Men tipper jeg ligger i grenseland med tanke på fri sikt, da fjellet sør sørvest for meg stikker bittelitt høyere i retningen mot Thor enn mot Sirius.

 

Uflaks for meg da seff!

 

 

Men thanks anyway!

Lenke til kommentar
Koble opp to TV'er til samme tuner

 

Det man kan gjøre for å slippe å bruke to tunere/resivere og to paraboler. Er at man kobler to TV'er på RF-utgangen til den ene tuneren. Det er denne løsningen som er vanligst hvis man ønsker å se på satelittv på to TV'er. Med dette blir bildet "clonet" på begge TV-aparater. Dette kan gjøres ved å strekke koakskabel eller ved hjelp av en tråløs sender og mottaker...

3842843[/snapback]

hvis jeg kobler slik her, må vi se på samma program eller kan vi velge??

 

har en tv i kjelleren og en i etasje..

Lenke til kommentar
Koble opp to TV'er til samme tuner

 

Det man kan gjøre for å slippe å bruke to tunere/resivere og to paraboler. Er at man kobler to TV'er på RF-utgangen til den ene tuneren. Det er denne løsningen som er vanligst hvis man ønsker å se på satelittv på to TV'er. Med dette blir bildet "clonet" på begge TV-aparater. Dette kan gjøres ved å strekke koakskabel eller ved hjelp av en tråløs sender og mottaker...

3842843[/snapback]

hvis jeg kobler slik her, må vi se på samma program eller kan vi velge??

 

har en tv i kjelleren og en i etasje..

7620768[/snapback]

 

Må se samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...