Gå til innhold

"Game over" for enkelkjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en brikke i det store bildet faller på plass.

 

Mens AMD på bekostning av entusiast- og selvbyggermarkedet bruker sine begrensede ressurser på å komme inn på det lukrative servermarkedet med sin dobbelkjerne, tar Intel ett nytt skritt i retning av å bli "kongen på haugen" på hjemmemarked.

 

Spill og underholdning inngår som en del av Intels visjon om PC'en i "det digitale hjem" hvor dobbelkjerne og virtualisering er en viktig faktor. Når spillutviklerne nå får et verktøy for å utnytte de nye cpu'ene kan det bli meget spennende på spillfronten i årene fremover. Mulig dobbelkjerne vil være et krav for de "tyngste" spillene om noen år.

Så får vi håpe at AMD i sin iver etter å få innpass på serverfronten ikke ofrer hjemmemarkedet hvor de tradisjonelt har vært sterkest.

Uansett kommer nok den "Winchesteren" jeg bestilte i går til å gjøre nytte for seg noen år til.

Lenke til kommentar

Gode nyheter.

 

Jeg skal ihvertfall bytte ut mine Opteron 244 når Opteron kommer med 90nm og dualcore. Da blir det oppgradering. Dette skal vel lanseres til sommeren hvis jeg ikke husker feil.

 

Jeg regner med at på Opteron plattformen så skal vel dual core være kompatibelt med dagens Socket 940, så det kreves vel bare en BIOS-oppgradering?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Jeg skal ihvertfall bytte ut mine Opteron 244 når Opteron kommer med 90nm og dualcore. Da blir det oppgradering. Dette skal vel lanseres til sommeren hvis jeg ikke husker feil.

Jepp, 2. halvår i følge dette veikartet fra AMD. Dessverre er dualkore foreløpig begrenset til Opteron og Athlon 64FX.

 

Edit: Stor bokstav etter punktum

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

multi-kjerner er flotte greier, men det avhenger alt på om programmeringen støtter flere CPU. Derfor har jeg heller ingen tro på at overgangen til multi-kjerner vil skje over natten. Sikkert minst 5 år fremover før "de fleste" programmer og spill tar skikkelig nytte av paralelliserte oppgaver.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ett sitat fra ett intervju på anandtech i dag.

 

"AnandTech: Did you make use of auto-parallelisation compiler technology (like the auto parallelisation found in Intel C++ compiler) to make the engine multithreaded?

 

Tim Sweeney: Auto-parallelization of C++ code is not a serious notion. This falls in the same category as the Intel compiler's strip-mining optimizations and other such tricks, which are designed to speed up one particular loop in one particular SpecFP benchmark. These techniques applied to C/C++ programs are completely infeasible on the scale of real applications."

 

Synes forøvrig intel sin dobbeltkjerne virker skarl og hastverkspreget i forhold til AMD sin. Men det er bra de kjører på, sørger om ikke annet for fortgang i prosessen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg siterer Anandtech :

The Pentium-D and Pressler are examples of how not to do it: just slap two CPUs on the same die and call it a day. High clocked single cores like the upcoming Athlon 64 FX-57 will eat these massive chips for lunch in almost all benchmarks while consuming less energy. With the exception of some special far-fetched benchmarks, it will be pretty hard to justify the reason behind these dual cores.

Ergo ingen vits med dual core før 2006.

Lenke til kommentar
Jeg siterer Anandtech :
The Pentium-D and Pressler are examples of how not to do it: just slap two CPUs on the same die and call it a day. High clocked single cores like the upcoming Athlon 64 FX-57 will eat these massive chips for lunch in almost all benchmarks while consuming less energy. With the exception of some special far-fetched benchmarks, it will be pretty hard to justify the reason behind these dual cores.

Ergo ingen vits med dual core før 2006.

Kommer an på behovet ditt. Til multitasking er det ypperlig. Jeg savner HT med min A64, og dualcore vil gi en klar fordel for de som merker forskjell allerede med HT.

Lenke til kommentar
Kommer an på behovet ditt. Til multitasking er det ypperlig. Jeg savner HT med min A64, og dualcore vil gi en klar fordel for de som merker forskjell allerede med HT.

Det er jo sant. Men hos meg er spill det som er mest ressurskrevende. Men jeg kan helt klart se fordelene med dual core etterhvert. Skal nok kjøpe det selv en dag :cool:

Lenke til kommentar

Har man her sett at de første dobbelkjerneprosessorene ikke reduserer varmetapet og man forkaster denne teknologien inntil den er god nok til å implementeres til servermarkedet :hmm: Synes det er noe merkelig for, vi gamere/geaks utgjør jo en fluelort hva angår omsetning i forhold til server markedet vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Er det noen kunnskapsrike forumskribenter som vil ta seg bryet verdt med å forklare litt konkret hva fordeler/bakdeler med dualkjerne CPU?

 

Jeg har lest masse artikler her på Hardware.no og Itavisen om veikart og fremtidsutsikter, men ingen sier noe teknisk om hva det egentlig vil si. Kan XP idag f.eks utnytte dette i det hele tatt? Må vi f.eks vente på Longhorn, hel nye programmer programmert for dette osv?

 

Hilsen en lett forvirret fyr

Lenke til kommentar

Jeg har planene klare:

Dual dualcore opterons :D

Sitter i dag på en A64 3000+ socket 754.

Vil ikke oppgradere før prisene blir "spisbare" da... :)

 

På den annen side, det at dualcore/flercpu ikke gjør at spillene dine blir raskere.. bullshit.

Det at et spill kan få en dedikert kjerne eller en dedikert cpu øker ytelsen. Det gjør at resten av systemet kan kjøre på en annen kjerne/cpu og ikke forstyrre (så mye) det spillet gjør!

Lenke til kommentar
Er det noen kunnskapsrike forumskribenter som vil ta seg bryet verdt med å forklare litt konkret hva fordeler/bakdeler med dualkjerne CPU?

 

Jeg har lest masse artikler her på Hardware.no og Itavisen om veikart og fremtidsutsikter, men ingen sier noe teknisk om hva det egentlig vil si. Kan XP idag f.eks utnytte dette i det hele tatt? Må vi f.eks vente på Longhorn, hel nye programmer programmert for dette osv?

 

Hilsen en lett forvirret fyr

Anandtech har en mini-serie om dual-core gående. Du kan jo lese den immens, så får du sikkert med deg litt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...