Gå til innhold

ASUS planlegger dual-NV45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*ser for seg dualcpu fra AMD og 2x6800Ultra dualcore*

Ta det skjermkortet i SLI i tillegg så blir det spinndyrt for å si det mildt.

 

edit: Foresten ta CPUene med dual core også for å få det enda råere.

 

Bare lurer på hva slags strømforsyning som takler dette her hvis en har noen disker også...

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Ante meg at veien ikke var så lang fra å lime to 6600 brikker på et kort til å lime to 6800 brikker på et kort. Men 4?!! Nå kan jeg ikke lengre se vitsen med å kjøpe SLI-hovedkort :p

 

Lurer på om en slik on-board SLI løsning vil kunne lages til AGP hovedkort også?!

Neinei, det var jo snakk om å kunne kjøre to kort med to 6800U-brikker hver i SLI.

 

Med det ene 2x6600GT-kortet som er ute, er det vel ikke mulig å sette i SLI. Fordelen i arkitekturen med dette 2x6800U-kortet var at det kunne ha mulighet for å bli satt i SLI.

 

 

 

Problemstilling:

PC-komponenter blir kraftigere og kraftigere, og slike skjermkort krever mer og mer strøm. I tillegg til CPU og et par harddisker holder det snart ikke med en god 400W en gang.

PC-komponenter skifter hele tiden produksjonsteknikk, og kan gjøres billigere selv om ytelsen stiger. Men strømforsyninger? Elektronikken har tross alt hatt en del flere år på seg enn hardware-verden, men komponenter i en strømforsyning kan jo ikke presses til å bli særlig mye mindre, bli noe særlig kjøligere osv. Man har uansett et krav på at så og så mange Ampere skal passere, og da blir ting varmt uansett. Kan strømforsyningen risikere å bli hengende igjen på grunn av stadig økende effektbehov i PCer? En 600W-strømforsyning vil jo ikke være så veldig mye billigere å produsere om to år enn i dag.

Lenke til kommentar

Ser ut som Nvidia virkelig er ute etter ytelsetronen i det høye segmentet, blir spennende å se hva Ati kontrer med.

 

Regner med at kortene klokkes ned litt spesielt om det blir 2xUltra på et skjermkort, ser ut som det nå virkelig lønner seg å oppgradere i en kraftig psu.

 

Men det som bekymrer meg mest er størrelsen på disse kortene, med 4xGpu på et kort så må de enten øke lengden på kortet eller faktisk ta i bruk begge sidene av kortet for å plassere de 2 ekstra Gpuene, trenger vel ikke å nevne at den samlede teoretiske effekten blir :

 

Ca 3.5X Ytelsen til et 6800Ultra. 3Dmark05 : 15.000 til 20.000 Poeng?

Ca 2-4X Varmeutviklingen til 6800ultra : 200w-300w?

En økning på støy fra 2x til 8x 6800ultra (helt avhengig av kjøleløsningen selvsagt).

Pris : Ca 6000-10000?

Strømbehov : 600W Psu minimum / Egen psu for skjermkortet.

 

Merk dette er kun spekuleringer fra min side.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Det der bildet MÅ være fake, tror aldri de har laget et så stort kort!

ettersom det er en prototype så vil kortene sikkert bli mindre etterhvert

 

det kortet som er vist frem skal jo ikke i salg

 

 

spennende blir det uansett

 

 

håper dem fixer kjøling og effektforbruk snart

 

500 w pr pc begynner snart å bli et betydelig innhogg i strømregningen

Lenke til kommentar

Shit, det var DIGRERT!. Nesten like stort som et m-ATX hovedkort. (se på DVI-portene) Jeg tipper man må ha et ekstra bredt kabinett og fjernet CDrom-brønnene for å få plass til et slikt kort.

 

Lurer på hvor de har gjort av SLI-broa?

 

Effektforbruk på 2x6800U tipper jeg kom komme opp i 150-200W, for ikke å snakke om to slike kort i SLI: 3-400W. Dvs. man trenger trolig 1 stk 4-500W PSU med kraftig 12V-del for skjermkortene alene + en på 3-400W til resten av systemet.

 

500 w pr pc begynner snart å bli et betydelig innhogg i strømregningen

Nei, nei nei, missforstått strømforbruk igjen.. Disse 500W'ene vil som regel ERSTATTE bruk av varmeovner som oppvarmingskilde og dermed ikke øke strømregninga, men bare flytte strømbruken fra en plass i huset til en annen.

 

Et slikt system vil trolig sette ny støyrekord, om man ikke legger om til kraftig vannkjøling.

 

Prisen på det ene kortet tipper jeg blir 8-10.000kr, for ikke å snakke om et system med to slike i SLI med to stk dualcore CPU'er: 30-40.000kr. Men jeg tror ikke det er mange som flesker til og kjøper noe sånnt.

 

Hvis man allerede får 80-100FPS i 1600x1200 med 4xAA 16xAF i de nyeste spillene, hva er da vitsen med å kjøpe et ennå råere system? Det MÅ jo kun være for å være den kuleste kisen i gata. (Snakk om å kjøpe seg venner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...