Gå til innhold

AMD Turion kommer i mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kindings 07/03/2005 : 10:12

  Der er vi igang igjen, det er vel Pentium -M den skal konkurrere mot og ikke Centrino.

 

Den skal konkurrere mot Centrino. Men i motsetning til Intel så gir AMD frihet til produsenter til å velge selv chipsett og WLan komponenter.

Lenke til kommentar
"Socket 754 er ikke fremtidsretta i det hele tatt.. må ikke finne på å kjøpe det!"

Hehe, "Socket 754 er på vei ut, kjøp Socket 939, ellers kommer du til å angre om et år da et ikke finnes prosessorer igjen!"

Wow, om 1 år når Doom4 er ute kan heldiggrisene med 754 kjøpe seg en 1.6GHz Turion ment for laptoper! WOOOHOOOO!!!

Lenke til kommentar

ja..bare å håpe å be om at dette er en forbedret utgave av de allerede så elskbare socket a mobile xp cpuene som var "åpne";) det hadde nok vært litt rått..hadde likt å sett 3000mhz med mitt nåværende system med en sånn litt større mobil cpu fra A64 serien..klarer bare rundt 2750mhz med min nåværende cpu..=\

Blir nok lite oppgradering på noen måneder likevel hos meg nå da tenker jeg..ble veldig lysten på OC..lurer på hva det kan komme av;)

 

/me Venter i spenning:D

Lenke til kommentar

Turion har en joker i kampen mot Pentium-M. Den har støtte for 64-bit. Det har iallefall ikke Dorthan, og etter hva jeg har forstått så har heller ikke dual-core versjonen av P-M som kommer i Q1 2006 det.

 

Siden Windows XP 64-bit lanserers i slutten av April, kan dette bli et stort pluss for Turion

Lenke til kommentar
kindings 07/03/2005 : 10:12

   Der er vi igang igjen, det er vel Pentium -M den skal konkurrere mot og ikke Centrino.

 

Den skal konkurrere mot Centrino. Men i motsetning til Intel så gir AMD frihet til produsenter til å velge selv chipsett og WLan komponenter.

Jo, men da er det i praksis ikke Centrino den skal konkurrere mot, som er hele denne pakken du beskriver.

 

"Frihet" betyr i praksis at AMD ikke evner å utvikle egne brikkesett etc, dvs det er i praksis lite forskjell på denne og andre CPU lanseringer fra AMD. De har slik jeg har forstått det hatt CPUer med lavt effektforbruk for bærbare før, men manglet ordentlig brikkesett etc for at de skal kunne markere seg på alvor. Med mindre ATI/nVidia tar tråden og gjør en bra jobb er de fremdeles like langt?

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Bare 1.056V på 2GHz (se vedlagt bilde fra Coolaler), jeg er meget imponert! :w00t:

 

Her er også et bilde av AMD Turion 64 ML-30 (35W):

 

dscn02150jx.jpg

 

Selv har jeg stor tro på denne nye prosessor-serien fra AMD, og jeg ser mest frem til MT-XX (25W) modellene som også blir tilgjengelige samtidig:

 

table.png

post-107-1110200234_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
kindings 07/03/2005 : 10:12

  Der er vi igang igjen, det er vel Pentium -M den skal konkurrere mot og ikke Centrino.

 

Den skal konkurrere mot Centrino. Men i motsetning til Intel så gir AMD frihet til produsenter til å velge selv chipsett og WLan komponenter.

Jo, men da er det i praksis ikke Centrino den skal konkurrere mot, som er hele denne pakken du beskriver.

 

"Frihet" betyr i praksis at AMD ikke evner å utvikle egne brikkesett etc, dvs det er i praksis lite forskjell på denne og andre CPU lanseringer fra AMD. De har slik jeg har forstått det hatt CPUer med lavt effektforbruk for bærbare før, men manglet ordentlig brikkesett etc for at de skal kunne markere seg på alvor. Med mindre ATI/nVidia tar tråden og gjør en bra jobb er de fremdeles like langt?

ATI har allerede tatt opp tråden og har kommet med et skikkelig brikkesett for AMD Turion 64 allerede, det her ATI Xpress 200M (aka ATI RS480M) som du kan lese mer om her:

http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.as...eleaseID=676098

http://ati.com/products/radeonxpress200m/index.html

 

Dette brikkesettet kommer forøvrig også i 2 versjoner, med og uten integrert grafikk. Brikkesettet uten integrert grafikk, som istedet kan benytte ATI Mobility Radeon X600/X700, heter ATI Xpress 200P (aka ATI RX480).

 

Når det gjelder WLAN så er løsningene fra Broadcom helt klart å foretrekke:

http://www.broadcom.com/products/Wireless+...s+LAN+Solutions

 

AMD Turion 64 + ATI Xpress 200 + Broadcom WLAN er en løsning Intel Centrino skal få problemer med å matche med det aller første :thumbup:

 

Skal mobile CPU'er (turion altså) komme med doble kjerner?

Ja, AMD skal komme med mobile dobbelkjerne-prosessorer ifølge dette uoffisielle veikartet fra november ifjor:

 

IMG0010949.jpg

 

Mer om dette her:

http://www.theinquirer.net/?article=20860

Future projected chips include Taylor, a dual core two channel DDR-2 chip, performing at between 25W and 30W, and including security and virtualisation and embedded in the mysterious Socket S1. Toledo, another dual core processor, will consume 110W, but will also have a life as a notebook chip, as well as a desktop dual babe.

 

AMD is already planning a next generation mobile core - but that's slated for 2007 and may rely on some interesting form factors.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hvis man ser på ren ytelse bør man kunne komme godt over 2GHz, 2,5GHz eller høyere for å kunne være et skikkelig yndet OC-alternativ. Etter screenshotsene til Snorre er ikke 42 sek SuperPi1M og 260 CPUmark overbevisende ved 2GHz. Den ligger vel litt under Newcastle/Winchester når det gjelder ytelse/frekvens.

 

Det store plusset er jo derimot effektforbruk med tanke på laptop-markedet, uten tvil.

Lenke til kommentar
Vil ML-42 bli noe lignende 3700+ i dag?

Eneste likhet er klokkefrekvensen (2.4GHz) og cache-størrelsen (1MB L2). AMD Turion 64 ML-42 vil benytte den nye "Lancaster"-kjernen (Rev. E-stepping) som har vesentlig lavere strømforbruk (35W) samt støtte for SSE3.

 

Selv synes jeg 25W-modellene MT-34 (1.8GHz), MT-37 (2.0GHz) og MT-40 (2.2GHz) virker mest spennende.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...