Gå til innhold

Hitachi klar med 6 GB Microdrive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempegreier.. Nå blir det sikkert kniving om kontraktene til hvem som får levere til neste iPod mini og andre dingser. Det betyr lavere priser for oss forbrukere :-) Det ser ut til at visjonen min fra den andre tråden (Seagate 6GB) om at mobiler får 10GB innen få år går i oppfyllelse raskere enn jeg har trodd.

 

  • 78 billion bits per square inch maximum areal density

Ser ut til at det ennå er en del å gå på. Seagate ligger nå på 108 Gbit/tomme^2 med sin Barracuda 7200.8. Ta også i betraktning av at jo raskere disken spinner jo vanskeligere blir det med høy lagringstetthet. Dvs. at siden den mikrodriven bare går på 3600rpm så er det sikkert gode muligheter for å doble lagringstettheten og dermed få opp til 12GB på en mikrodrive. Men kjenner jeg produsentene rett så skal de vel melke penger fra kundene på litt lave kapasiteter først. Tipper vi får se både 8GB og 10GB-modeller før de bruker dagens teknologi fullt ut og får 12GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvorfor er Ipod mini så jævla stor når en thumbdrive er så liten?

Legg til et LiIon-batteri, et display som er 3-5mm tykt, et kretskort med noen få brikker, noen ledninger og kontakter så skjønner du at det kan være vanskelig å stappe det inn sammen med CF-kortet.

 

Den kunne sikkert vært litt mindre men ikke like liten som et CF-kort.

 

Men uansett så synes jeg ikke den bør være noe mindre. Det ville ikke akkurat vært plassproblemer i lommene mine om jeg kjøpte meg en iPod mini. Egentlig kunne den gjerne vært litt større for min del. Sånn at knappene blir gode å trykke på selv med store fingre.

Lenke til kommentar

Jeg ser at de bruker glassfiber som materiale for platene, mens det ble annonsert at i de nye 3,5"-diskene som er på vei, benyttes aluminium (jeg mener de har brukt glassfiber i 3,5"-diskene sine tidligere). Tanker?

 

Ellers må jeg si jeg hadde forventet høyere støttoleranse i operativ modus da de nye 1,8" og 2,5"-diskene deres tåler henholdsvis 500G/2ms og 300G/2ms.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
* 1 glass disk platter

Jeg tok det bokstavelig og trodde det var glass. Er du sikker på at det er glassfiber?

Nei, gikk bare ut fra det, ettersom det var nevnt i en artikkel jeg leste om IBM sine disker for en god stund siden. Står noe om det her, så det ser ut til at det "bare" er glass-substrat.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Ja, så vidt jeg kan se så er det snakk om et substrat av glass og ikke glassfiber. Artikkelen er forsåvidt fra tiden før deskstar/deathstar. Dvs. 1999 da harddsikene var ca 1/30 av det de er i dag og de raskeste SCSI-diskene var 10.000 rpm. Jeg tror faktisk substratet noe av hovedproblemet med den beryktede 75GXP-serien.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...