Gå til innhold

Det lønner seg å lese lisensavtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker en gang jeg installerte Messenger PLUS!. Der var det slik at om man godtok lisensavtalen ble det istallert et tillegsprogram, men om man sa man ikke godtok vilkårene, så ble ikke tillegsprogrammet installert. Kjenner mange som bare godtar uten videre, og jeg er nok en av dem selv :blush:

Lenke til kommentar

Jeg leser av og til lisensavtaler. Om det er et program jeg ikke har innstallert før, så leser jeg raskt over avtalen. Men avtaler til forum og epost-adresser leser jeg mye grundigere(f.eks. da jeg skulle være med i dette forumet). Og det har vært tilfeller der jeg har latt være å godta avtaler på grunn av punkt i avtalen.

Lenke til kommentar

Ok, kanskje End User Lisence Agreements har et lettlest språk. Men de er ofte på veldig mange sider. Noen kunne du brukt 40-50 A4 sider på å skrive ut i 12p font og 1,0linjeavstand (standard formatering).

 

Og da blir de fort mindre lettleste.

 

Jeg ser som regel etter om programmet bruker GNU eller GPL lisens. Viss ikke, så vegrer jeg meg for å installere det...

 

Heldigvis har vi Linuxbrukere det som regel litt lettere enn dere Windowsbrukere på dette området ;)

Lenke til kommentar

Der finnes jo mange lisensavtaler som er seriøse. Dersom produsenten kutta ut mykje kunne dei jo resikert å kome i ein liten rettsak fordi ein eller annan lesehest fant eit hol i avtalen som gjorde det heile ein smule ulovleg...

Endret av knuto
Lenke til kommentar
Der finnes jo mange lisensavtaler som er seriøse. Dersom produsenten kutta ut mykje kunne dei jo resikert å kome i ein liten rettsak fordi ein eller annan lesehest fant eit hol i avtalen som gjorde det heile ein smule ulovleg...

Det burde ikke være så vanskelig. Tror advokater er så vant med å utforme ting tungt leselig at det preger disse EULA'ene.

 

Selv en advokat må kunne klare å skrive ting i kort klartekst. Mange av disse software selskapene kopierer sikkert andre ferdige EULA'er. Det er dårlig at det blir gjort, men det er nok også mye enklere for dem enn å måtte leie inn egen advokat, særlig hvis du ikke er pengesterk.

 

Nei EULA er skikkelig dritt å måtte lese. :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...