Gå til innhold

World of Warcraft en suksess i Europa (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hgøh?

ny standard? ved å stjele fra andre? :p jau, fin standard :D

Hva er det du har spist da?

 

WoW har vel nå rekorden i flest spillere, noe som setter en ny standard for hva vi kan forvente. Hvorfor må du bitche på den måten, og kom iallefall med noe konstruktivt hvis du bare vil klage vel? :hrm:

Lenke til kommentar
hgøh?

ny standard? ved å stjele fra andre? :p jau, fin standard :D

Hva er det du har spist da?

 

WoW har vel nå rekorden i flest spillere, noe som setter en ny standard for hva vi kan forvente. Hvorfor må du bitche på den måten, og kom iallefall med noe konstruktivt hvis du bare vil klage vel? :hrm:

Hadde nå trodd bedre om deg enn at du skulle miste hodet Blib, det var skuffende.

 

Det er absolutt ingen hemmelighet om at Blizzard har tatt det beste fra alle MMORPG og puttet inn i et spill, WoW har heller _IKKE_ på langtnær rekorden på mest spillere.

 

www.mmorpgcharts.com bla Linage 1 har hatt over 3.25mill aktive kontoer, FFXI rundt 1mill osv.

 

Kan du nevne en ting som er nyskapende med WoW? Jeg sier ikke at spillet er dårlig, men det er hvertfall ingen ny standar på langt nær, det er heller ikke nextgen rollespill, hva Blizzard innbiller seg må man ta med en romferge salt.

Lenke til kommentar
ingen overraskelse. WoW har satt den nye standarden på mmorpgs. akkurat som diablo. alt jeg spilte etter det ble sammenlignet med diablo. fant ingen slike spill som var bedre siden. hatten av.. :w00t:

Må legge til at Diablo ikke var et MMORPG, men et Hack & Slash spill, altså ikke engang Rollespill, om man skal tvinne mye på det kan du sikkert får lurt noen med på at det var et Hack & Slash rollespill, men personlig mener jeg dette er feil da rollespill er rollespill og krever en viss dybde, der tror jeg også at jeg har endel support bak meg når jeg sier det.

 

Diablo satt en ny standar, men var ikke et MMORPG.

Lenke til kommentar
Diablo satt en ny standar, men var ikke et MMORPG.

Diablo satte ingen ny standard, det var bare en ny versjon av Nethack og Rogue med pen grafikk. Det finnes omtrent ingen ideer i Diablo som ikke er stjelt fra eldre spill.

 

Men for deg og andre som ikke var kjent med disse tidligere spillene, så virket det sikkert som om Diablo satte en ny standard. På samme måte virker det sikkert som WoW setter en ny standard for personer som aldri har giddet å spille et MMO før, fordi MMO frem til nå har vært en spillsjanger for spesielt interesserte.

 

WoW har heller _IKKE_ på langtnær rekorden på mest spillere.

 

www.mmorpgcharts.com bla Linage 1 har hatt over 3.25mill aktive kontoer, FFXI rundt 1mill osv.

 

Nei, men så har spillet vært ute i tre måneder i USA og en knapp uke i Europa. Skal du ha en rettferdig sammenlikning, vil jeg be deg finne ut hvor mange aktive kontoer FFXI hadde tre måneder etter det ble sluppet. Neppe like mange som WoW har klart å skaffe seg på den samme perioden.

Lenke til kommentar
Diablo satte ingen ny standard, det var bare en ny versjon av Nethack og Rogue med pen grafikk.

Her må jeg si meg litt uenig. Diablo tok det grunnleggende gameplayet fra roguelike-spill (som Nethack, Angband og ADoM), men overførte dette til sanntid og skapte et finslipt brukergrensesnitt som ikke minner mye om de obskure tastaturkombinasjonene du må lære deg for å komme særlig langt i roguelike-spill.

 

I tillegg var det hele mer brukervennlig på andre måter også. Diablo var for eksempel et spill det var meningen du skulle spille gjennom (mens i roguelike-spill skal du stort sett spille til du dør, og så begynne på nytt, ikke laste inn et gammelt spill) og kom med et fungerende lagresystem.

 

Det er med andre ord riktig å si at Diablo lånte vanvittig mye fra roguelike-spill, men å si det kun var en "ny versjon av Nethack og Rogue med pen grafikk" blir helt feil.

Lenke til kommentar

Forøvrig irriterer denne genreoppdelingen meg litt. Hack n`slash må, i PC-sammenheng kunne kalles en undergenre av rollespill. I dataspillsammenheng er rollespill først og fremst definert av karakterutvikling. Om Diablo(2) ikke er et rollespill er ikke D&D det heller, og det er en definisjon jeg synes blir for snever. (Selv om det finnes en del som forfekter dette synspunktet)

 

Og nei, WoW er ikke det perfekte mmorpg, men det det er det morsomste jeg har spilt.

Lenke til kommentar
Her må jeg si meg litt uenig. Diablo tok det grunnleggende gameplayet fra roguelike-spill (som Nethack, Angband og ADoM), men overførte dette til sanntid og skapte et finslipt brukergrensesnitt som ikke minner mye om de obskure tastaturkombinasjonene du må lære deg for å komme særlig langt i roguelike-spill.

Det er klart at Diablo gjorde veldig mye riktig, men det finnes Rogue-aktige spill som er vanvittig lik Diablo, også på de områdene du ramser opp. Crossfire som ble utgitt i 1992 er et av dem, det har grafisk interface, multiplayer-muligheter og sanntidsspilling. Crossfire blir faktisk spilt og utviklet på fortsatt, men det var faktisk en nordmann som lagde det opprinnelige Crossfire på starten av 90-tallet (en artikkel-idé for Gamer?).

Lenke til kommentar
Diablo satt en ny standar, men var ikke et MMORPG.

Diablo satte ingen ny standard, det var bare en ny versjon av Nethack og Rogue med pen grafikk. Det finnes omtrent ingen ideer i Diablo som ikke er stjelt fra eldre spill.

 

Men for deg og andre som ikke var kjent med disse tidligere spillene, så virket det sikkert som om Diablo satte en ny standard. På samme måte virker det sikkert som WoW setter en ny standard for personer som aldri har giddet å spille et MMO før, fordi MMO frem til nå har vært en spillsjanger for spesielt interesserte.

 

WoW har heller _IKKE_ på langtnær rekorden på mest spillere.

 

www.mmorpgcharts.com bla Linage 1 har hatt over 3.25mill aktive kontoer, FFXI rundt 1mill osv.

 

Nei, men så har spillet vært ute i tre måneder i USA og en knapp uke i Europa. Skal du ha en rettferdig sammenlikning, vil jeg be deg finne ut hvor mange aktive kontoer FFXI hadde tre måneder etter det ble sluppet. Neppe like mange som WoW har klart å skaffe seg på den samme perioden.

Er ikke enig der, Diablo satte en ny standar for "vanlig" onlinespilling.

Må si meg litt enig med Joachim også.

 

 

Grunnen til at de andre ikke skaffet seg så mange users så fort har vært pga. hypen ikke har vært så sinsyk som med WoW, men du kan se på www.mmorpgchart.com (uten s, beklager forige feillink) der er det en liste og tidsoversikt med users.

 

Poenget mitt er at WoW ikke har satt noen ny standar, det er bare et nytt MMORPG, og uansett, om salgstall skulle være grunnlag for å sette en ny standar, da ville verden vært trist.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Det er klart at Diablo gjorde veldig mye riktig, men det finnes Rogue-aktige spill som er vanvittig lik Diablo, også på de områdene du ramser opp.

Det kan så være - det jeg kommenterte var i hovedsak påstanden om at Diablo kun var "Nethack med bedre grafikk", noe som ikke er tilfelle.

 

At Diablo var et vanvittig viktig spill som flyttet grenser (uansett hva som kom før og hva det ble inspirert av) er det uansett ingen tvil om.

Crossfire som ble utgitt i 1992 er et av dem, det har grafisk interface, multiplayer-muligheter og sanntidsspilling. Crossfire blir faktisk spilt og utviklet på fortsatt, men det var faktisk en nordmann som lagde det opprinnelige Crossfire på starten av 90-tallet (en artikkel-idé for Gamer?).
Det høres definitivt spennende ut. Jeg har lenge lekt med tanken på å lage en litt mer generell artikkel om spill i denne sjangeren. Når evt. får tid til det er en annen sak.. :)
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke uttale meg om selve spillet da jeg aldri har(eller kommer til å spille det) men hele "-craftserien" har jo en vanvittig stor fanboybase som de fleste andre spill ikke er i nærheten av. Det KAN jo kanskje ha mye å si for suksessen ;)

Det kan jo selvsagt ha litt innvirkning på WOWs store suksess. Men den mest hovedsaklige årsaken til at WOW har blitt et såpass populært spill er nok heller at "folk" liker spill der man styrer en person som blir sterkere/bedre etter hvert som man slåss mot 'fiender', gjør forskjellige oppdrag osv (RPG). Og når man kan spille et slikt spill online (MMORPG), med mange andre spillere med deg, og spillet har bra grafikk, god AI, bra gameplay, og innebærer mange timers spilling, er det nesten en selvfølge at spillet blir en suksess. Dette, til tross for at det koster 150(?) kroner i måneden.

 

Jeg har bare prøvd open beta-versjonen, men jeg vil si at WOW er et overlegent spill innenfor sjangeren MMORPG.

Endret av Leet-Pete
Lenke til kommentar

World of WarCraft får kreditt på flere områder.

 

1. Grafikk

World of Warcraft har ikke noen direkte "foto-realistisk" grafikk, noe de fleste MMORPG's har satset tungt på (SWG / EQ2 bl.a.), men prøver derimot å legge seg til en mer "tegneserie-aktiv" grafikk som andre også har hatt suksess på (CoH)

Ved å satse mindre på grafikk, har de utviklet gameplay, og det tjener de ENROMT på.

 

2. Elementer

WoW henter alle de elementene som ga stor suksess fra sine tidligere titler. WoW har loot-systemet fra Diablo, og humoren fra WarCraft / StarCraft. I tillegg til et stilrent interface. Alt av "items" inneholder enkle og oversiktlige verdier som avgjør om dette er et bra item eller ei. Helt i kontrast til SWG f.eks som krever at du husker 30 forskjellige stats på ting.

 

3. Enkelhet

Ja, det er en glede å spille WoW. Det er på langt nær så avansert som andre MMORPG's der ute, og kan derfor taes lett opp av novice spillere som ønsker å snuse litt. Mitt første seriøse MMORPG var SWG, og jeg brukte flere dager på å komme meg inn i hvordan ting virket. WoW forstår du i løpet av timer.

 

 

Alt i alt er jo egentlig WoW bare "Diablo II på syre med meningsfulle quests" etter min mening...

Lenke til kommentar

Tror to ting har mye å si. At det er Blizzard som har laget spillet, og at det er et utrolig enkelt spill å sette seg inn i.

 

Blizzard har tross alt stått bak noen av de mest fantastiske spillene noensinne laget. Rock 'n roll racing, Blackthorne, Lost vikings, Starcraft, Diablo 1 + 2, Warcraft 1+2+3. Geniale spill, alle som ett. Jeg vet ikke om noen andre spillutviklere som har klart å holde meg foran PC-en i flere tusen timer.

 

Det at WoW tar et par minutter å sette seg inn i, har nok også mye med suksessen å gjøre. Opplæringen er ypperlig, menyene er intuitive, du får kontinuerlig hjelp mens du gjør deg kjent med den nye verdenen.

 

Det er også et spill du kan spille i et lite kvartér, og et spill jeg fint kan forestille meg at folk vil sitte benket foran gjennom hele TG.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...