Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verden, for et flott innlegg!

Glimrende lesning for mange, vil jeg anta.

 

Vurderte du noengang en bærbar hodetelefonforsterker a la Total Bithead? Har du prøvd det headsettet du landet på med hodetelefonforsterker, og eventuelt lagt merke til forskjeller?

 

Er selv happy med Sennheiser HD 497 til bærbar/røff bruk, og vurderer å fleske til med stasjonær rigg (inkl. hodetelefonforsterker) da jeg bor i leilighet m/familie og vanskelig kan forsvare tunge investeringer i høyttalere etc ;)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp. Hodetelefonforsterker, både i bærbar og stasjonær utgave, står på ønskelista. Men dette er med en gang vesentlig mye mer styr. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha med meg en ekstra boks så ofte, så lydkvalitet direkte fra bærbar enhet er etter min mening det mest interessante.

 

I det øyeblikket en har en amp vil vel mye av det jeg har skrvet her måtte skrives om, først og fremst er det vel andre modeller som ville komme i betraktning. Også sansynlig at mange av hodetelefonene jeg har testet ville oppføre seg helt anderledes med mye strøm.

 

Ellers er jeg ganske overbevist om at en hodetelefon som spiller bra uten forsterker vil spille enda bedre med. :yes:

Lenke til kommentar

Bra jobbing, belønnes med sticky

 

Bra jobba!!

 

 

Selv benytter jeg

 

Til MP3 spillern (Creative Muvo v200)_

 

Koss Porta Pro.

 

Genial hodetelefon for den som er på farten. Liten og lett, kan legges sammen. Gir god lyd og har livstidsgaranti.

 

 

Til anlegget benyttes:

 

Sennheiser HD 580

 

Kanon hodetelefoner som virkelig gir en fin opplevelse.

 

 

Anbefaler Koss Porta Pro for de med Mp3 spillere. For andre som skal ha kvalitet bør vurdere Sennheiser eller Beierdynamic (eller andre)

Lenke til kommentar
Bra jobbing, belønnes med sticky

er dette den gjeveste emnebelønning? ...jaja :hm:

 

..on-topic..

 

du har testet disse med musikk, endres disse egenskapene når det gjelder spilling eller er disse testene en allround lydprestasjon?

 

..en ting folk burde bli obs på er at hvis man benytter disse dyre og elegante headsettene til mp3 musikk, så har mp3 sangene mye å si når det kommer til lydkvaliteten..er egentlig VELDIG få som tenker på dette..brukt helst over 160k bitrate ellers kan man like godt vandre rundt med Max20-butikkens headphones...

 

dette kan gjerne nevnes i sticky'en..!

 

MEGET bra artikkel..

Lenke til kommentar
du har testet disse med musikk, endres disse egenskapene når det gjelder spilling eller er disse testene en allround lydprestasjon?

 

..en ting folk burde bli obs på er at hvis man benytter disse dyre og elegante headsettene til mp3 musikk, så har mp3 sangene mye å si når det kommer til lydkvaliteten..er egentlig VELDIG få som tenker på dette..brukt helst over 160k bitrate ellers kan man like godt vandre rundt med Max20-butikkens headphones...

Jeg bruker primært 320 kb/s(LAMEs "preset insane" innstiling). Til litt mer "rufsete" musikk, altså rock og popproduksjoner med liten vekt på lydkvalitet bruker jeg LAMEs "preset standard". Jeg kan ikke påstå at jeg hører forskjell på dette og CD ved vanlig musikklytting.

 

Jeg har også en god del nedlastet musikk, en del av dette er i 160 kb/s og 128 kb/s. Ved disse bitratene begynner jeg å legge merke til kvalitetstapet på skikkelig utstyr.

 

Jeg mener imidlertid at avspillingsustyret har MYE mer å si for kvaliteten enn hva programmaterialet har så lenge en ligger over ca 100 kb/s. Det er liten vits i å tredoble plassforbruket med god kvalitet på mp3filene hvis de spilles av på standardpluggene som fulgte med mp3spilleren. (Enskjønt, plugene som fulgte med Zen Microen var forbausende bra...)

 

Uansett regner jeg med at folk som kjøper hodetelefoner i denne prisklassen har et meget bevist forhold til lydkvaliteten i alle ledd, også programmaterialet.

 

Og nei, hodetelefonene er ikke testet med spill. Kun musikk, og primært fra bærbare spillere.

Lenke til kommentar
Veldig bra artikkel! Foreslår at du også rater hodetelfonene ;)

Du hadde kanskje gjort det litt lettere hvis du prisguide-lenket produktene.

 

Er ikke Hi-Fi freak her, så går i Napa 1 gb flash spiller med Koss The Plugg og Koss R70B hodetelefoner.

Tenkte først jeg skulle rate dem, menfant ut at det egentlig bare forvirrer. For det første er de færreste av dem prøvd direkte opp mot hverandre, og for det andre var målet å formidle sterke og svake sider ved de ulike modellene. Terningkast er oppskrytt.

 

Jeg kunne sikkert lagt inn prisguidlinker, men flere av disse modellene finnes så vidt jeg vet ikke i prisguiden. Og litt får folk greie selv. :p

Lenke til kommentar

Imponerende og veldig informativt innlegg :thumbup: Det jeg likte best var setningen om at de (hodetelefonene) spiller musikk - det er jo det de er til :yes: selv om mange glemmer det og leser seg blinde på spesifikasjoner. Det gjelder jo forresten ikke bare lydutstyr... :cool:

 

Imidlertid er det situasjoner der de valgte (og de fleste av de testede) hodetelefonene blir for store. Selv reiser jeg mye med fly og har funnet et godt kompromiss mellom musikalitet, portabilitet, og ikke minst støy, i Sennheiser PXC250 http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ti...fon.htm?id=5234. Tar veldig mye av bakgrunnsstøyen i f.eks. en flykabin eller andre miljøer med relativt jevn, lavfrekvent bakgrunnsstøy (også trafikkdur ute på gaten).

Lenke til kommentar

De to hodetelefonene er ganske like sånn konstruksjonsmessig. Men mens k171 har relativt små klokker som ligger inntill øret har k271 store klokker som ligger rundt. Jeg har ikke testet disse to ved siden av hverandre, så sammenligningen blir altså etter hukomelsen. Jeg likte lyden i storebror klart bedre: Mener at den er mer "luftig" og kanskje mer detaljert, men kanskje med litt mindre bass. Mener også at k171 låter litt mer lukket enn k271.Tror de to var ca. like lettdrevne.

 

Mitt hovedankepunkt mot k171 er at jeg syntes den var ubehagelig å ha på, men dette trenger jo ikke gjelde alle andre. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Opptegnelser fra de daudes hus va best :D

Takk, takk! Må innrømme at jeg ikke har lest den. :blush:

Enkelte vil vel hevde at folk som kjøper headset til over 1500,- har gjort seg fortjent til hovedrollen i et annet verk...

Hoho.. Trenger ikke skjekke den linken regner jeg med ;) Idioten?

:D

 

Kjøpte forøvrig K271 for en times tid siden.... Som nevnt av vår kjære skriverusser; utrolige telefoner ;)

 

Prisen var egentlig 2000.- spenn, men med 15% februarrabatt havna de på 1670.-... Brukbar pris..

 

:D

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...